Gå til innhold

kalibrering/idealinnstillinger for 32LG3000


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Jeg hadde denne tv'en i en måneds periode (sendte den tilbake pga. etterslep, ellers super tv), og jeg brukte denne nettsiden for å kalibrere tv'en:

http://www.lagom.nl/lcd-test/

 

Dette er instillingene jeg syntes var best med min tv:

 

Nummer 1:

cinema

 

backlight 45

contrast 72

brightness 52

 

advanced

colour temperature medium

gamma medium

black level high

 

Nummer 2:

cinema

 

backlight 45

contrast 41

brightness 52

 

advanced

colour temperature medium

gamma low

black level high

 

Nummer 3:

cinema

 

backlight 20

contrast 83

brightness 53

 

advanced

colour temperature cool

gamma high

black level high

 

Den nr. 3 synes jeg var den beste, alt ble perfekt pluss at den viser forskjell på alle rgb farger, som er et "must" for bra bilde. Kan være at det ikke er perfekt med din tv, du får kontrollere med lagom.nl :)

 

Edit: krever så klart at du kobler en pc til tv'en, og bruker 1366x768 i oppløsning.

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar
Jeg hadde denne tv'en i en måneds periode (sendte den tilbake pga. etterslep, ellers super tv), og jeg brukte denne nettsiden for å kalibrere tv'en:

http://www.lagom.nl/lcd-test/

 

Dette er instillingene jeg syntes var best med min tv:

 

Nummer 1:

cinema

 

backlight 45

contrast 72

brightness 52

 

advanced

colour temperature medium

gamma medium

black level high

 

Nummer 2:

cinema

 

backlight 45

contrast 41

brightness 52

 

advanced

colour temperature medium

gamma low

black level high

 

Nummer 3:

cinema

 

backlight 20

contrast 83

brightness 53

 

advanced

colour temperature cool

gamma high

black level high

 

Den nr. 3 synes jeg var den beste, alt ble perfekt pluss at den viser forskjell på alle rgb farger, som er et "must" for bra bilde. Kan være at det ikke er perfekt med din tv, du får kontrollere med lagom.nl :)

 

Edit: krever så klart at du kobler en pc til tv'en, og bruker 1366x768 i oppløsning.

 

 

Men er dette for vanlig tv-titting, eller for film-titting.(ser du har det på cinema)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
Men er dette for vanlig tv-titting, eller for film-titting.(ser du har det på cinema)

 

Om det er cinema, sport eller noe annet spiller ingen rolle når instillingene modifiseres uansett. Cinema, sport osv. er fabrikk instillinger og de suger på den tv'en. Viser ingen forskjell på de mørkeste og lyseste fargene i rgb (256 farger). Jeg brukte dvi til hdmi fra pc til tv. Så filmer fra pc'en og så tv fra antenne noen ganger, og kunne ikke se om det var forskjell på pc eller tv titting. Men jeg vet den 3. instillingen jeg skrev ovenfor var den beste ifølge lagom.nl testene. Du kan alltids justere backlight litt sterkere enn jeg brukte, men vil ikke anbefale mere enn 45. Det ble litt for lyst med min tv. Du må uansett sjekke det med lagom.nl da det kan være litt forskjell fra tv til tv.

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar
Men er dette for vanlig tv-titting, eller for film-titting.(ser du har det på cinema)

 

Om det er cinema, sport eller noe annet spiller ingen rolle når instillingene modifiseres uansett. Cinema, sport osv. er fabrikk instillinger og de suger på den tv'en. Viser ingen forskjell på de mørkeste og lyseste fargene i rgb (256 farger). Jeg brukte dvi til hdmi fra pc til tv. Så filmer fra pc'en og så tv fra antenne noen ganger, og kunne ikke se om det var forskjell på pc eller tv titting. Men jeg vet den 3. instillingen jeg skrev ovenfor var den beste ifølge lagom.nl testene. Du kan alltids justere backlight litt sterkere enn jeg brukte, men vil ikke anbefale mere enn 45. Det ble litt for lyst med min tv. Du må uansett sjekke det med lagom.nl da det kan være litt forskjell fra tv til tv.

 

 

Hva med fargestyrke og skarphet? Fikk ikke til å justere sortnivå. Stod på standard uten at det kunne endres. Synes det ble bedre med litt mer baklys, ja.

Lenke til kommentar
Kalibrerte faktisk akkurat denne tv'en i går med Monster(?) sin kalibrerings dvd.

 

Baklys: 42

Kontrast: 61

Lysstyrke: 49

Skarphet: 62

Farge: 45

 

 

Et meget bra bilde nå.

 

Hva med de avanserte innstillingene?

Må innrømme at der var jeg litt usikker.

 

Har nå foreløpig:

 

Fargetemperatur: medium

Frisk kontrast: høy

Frisk farge: høy

Støyreduksjon: høy

Gamma: Høy

Film modus: av

 

Prøvde meg bare litt frem. Hvis du finner noen bedre innstillinger der, så hadde jeg blitt glad hvis du hadde sagt i fra :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
Men er dette for vanlig tv-titting, eller for film-titting.(ser du har det på cinema)

 

Om det er cinema, sport eller noe annet spiller ingen rolle når instillingene modifiseres uansett. Cinema, sport osv. er fabrikk instillinger og de suger på den tv'en. Viser ingen forskjell på de mørkeste og lyseste fargene i rgb (256 farger). Jeg brukte dvi til hdmi fra pc til tv. Så filmer fra pc'en og så tv fra antenne noen ganger, og kunne ikke se om det var forskjell på pc eller tv titting. Men jeg vet den 3. instillingen jeg skrev ovenfor var den beste ifølge lagom.nl testene. Du kan alltids justere backlight litt sterkere enn jeg brukte, men vil ikke anbefale mere enn 45. Det ble litt for lyst med min tv. Du må uansett sjekke det med lagom.nl da det kan være litt forskjell fra tv til tv.

 

 

Hva med fargestyrke og skarphet? Fikk ikke til å justere sortnivå. Stod på standard uten at det kunne endres. Synes det ble bedre med litt mer baklys, ja.

 

Noen instillinger får man ikke justert, vet ikke hvorfor. Jeg prøvde med noe annet enn cinema, og så sette de instillingene jeg brukte, så ingen forskjell om fargestyrke og skarphet var litt anderledes (fargestyrke og skarphet er forskjellige på cinema, sport osv.). Vet fargestyrke og skarphet fungerer med vanlig tv titting, men jeg rørte dem ikke. Og sortnivå kan heller ikke justeres med vanlig tv titting, men med pc (dvi=>hdmi) kan man. Det vet jeg heller ikke hvorfor. Synes det var underlige greier at man ikke kan justere alt. Kanskje Lg support kan hjelpe med det. Kan hende de har software oppdateringer, men tviler sterkt på det.

 

LG Support

Tlf. 80018740 (regner med det er dyrt å ringe)

 

:)

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...