Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Vectra: 60 liters bensintank tar bare 40 liter?


oladunken

Anbefalte innlegg

Har en Opel Vectra 96 modell. Har i lang tid hatt problemer med at bensintanken som såvidt jeg vet skal ta 60 liter kun rommer 40 liter. Dette må være et idiotspørsmål, for dette skal jo bare ikke være mulig.

Bilen ble stjålet en gang og jeg oppdaget problemet rundt de tider, men takstmannen fant ikke skader på tanken.

Jeg har etterhvert sluttet å tenke på det og har vært fornøyd med de 40 jeg kan fylle, men samtidig slår det meg at jeg bør undersøke dette nærmere.

Kan dette ha en logisk forklaring? Kan det f.eks. dannes luftlommer?

Endret av oladunken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Luften ville blitt presset ut av samme åpningen bensinen går inn, så det skulle vel ikke skje.

 

 

Sikker på at tyvene ikke har forsøkt å bruke bilen din til narkotikasmugling og at det ligger 20 liter med dop i tanken din ? ;)

 

Tanken har faktisk streifet meg. Og det er ikke en beroligende tanke. Da har jeg i tilfelle kjørt flere år med dop på tanken og til og med krysset landegrenser. Hvis ingen kommer med en bedre forklaring så må dette uansett undersøkes.

Egentlig litt naivt av meg og la det skure og gå, men bilen er jo funksjonelt helt som vanlig. Jeg må bare fylle litt oftere.

Endret av oladunken
Lenke til kommentar
vil tro du har klart å suge vakum i tanken din en gang. ingen eller lite luft inn mens bensinpumpa på den andre siden suger ut.

da kan tanken din bli flatere, og romme mindre drivstoff

Mener du virkelig det? Tror du at bensintanken trekker seg sammen?

 

Tviler sterkt på dette da men. Bensintanker på nyere biler er laget av plast, du får hverken bøyd eller dytta denne noe særlig sammen. På en litt eldre bil, er det stål/jern tanker, her klarer du heller ikke få de til å trekke seg sammen ved hjelp av vakum..

Lenke til kommentar
vil tro du har klart å suge vakum i tanken din en gang. ingen eller lite luft inn mens bensinpumpa på den andre siden suger ut.

da kan tanken din bli flatere, og romme mindre drivstoff

 

Jeg har sett at det sitter montert et slags rør/verktøy på innsiden av bensinlokket fra fabrikken. Jeg antok at dette kanskje var et verktøy til bruk for luft/vakuum problemer med tanken. Men uansett er det vel ikke noe å lure på siden dette selvsagt må være dokumentert i instruksjonsboka.

Endret av oladunken
Lenke til kommentar

vet ikke med nyere biler, men på min gamle 77 mod audi 80 jeg hadde en gang, skjedde dette. jeg mått gå over til bruk av båtmotor tank på 24 liter, fikk mere på den, enn på tanken i bilen. den var nesten helt flat av en eller annen merkelig grunn. verkstedet regnet med at det var vakum som hadde foråsaket dette.

derfor nevner jeg dette nå, tenkte kanskje det kunne hjelpe på brain storminga her.

Lenke til kommentar

På min bil er det også 60 liter, men får sjeldent fylt mer enn 45. Jeg tror jeg vet hvorfor også. Bensinmåleren, som vil vise at tanken er tom, har en ganske god margin. Det er rimelig å tenke at man må fylle bensin når den viser at det er tomt - men hva om det ikke er helt tomt da? Jeg har aldri kjørt bilen helt tom, slik at den har stoppet. Kanskje det er verdt et forsøk? :)

Lenke til kommentar
På min bil er det også 60 liter, men får sjeldent fylt mer enn 45. Jeg tror jeg vet hvorfor også. Bensinmåleren, som vil vise at tanken er tom, har en ganske god margin. Det er rimelig å tenke at man må fylle bensin når den viser at det er tomt - men hva om det ikke er helt tomt da? Jeg har aldri kjørt bilen helt tom, slik at den har stoppet. Kanskje det er verdt et forsøk? :)

 

Dette var noe jeg sjekket med en gang. Først kjørte jeg bilen helt tom. Jeg trodde nemlig at nåla tullet og viste feil og at det var mer igjen på tanken. Jeg gikk dog tom for bensin samtisig med at nåla gikk til null. Har siden kun kunnet fylle ca 42 liter maksimum om tanken er helt tom for bensin.

Endret av oladunken
Lenke til kommentar

Om du lurer på om tanken har blitt permanent mindre av vakuum, legg deg under bilen og se. Du bør ganske raskt kunne se om den er 20 liter mindre, da bør det være en solid innover-bulk på den :ohmy:

Vet ikke hvordan det ser ut på din bil, men på alle de bilene jeg har hatt/sett, er drivstofftanken enkel å få øye på, og du får raskt ganske bra oversikt over tilstanden når du har den på bukk.

 

Ser den hel ut, og den faktisk er tom for flytende når du fyller 45l, så...kan det være at du kjører med mer verdifull last enn du vil ha... :ph34r:

Endret av fikse
Lenke til kommentar
Om du lurer på om tanken har blitt permanent mindre av vakuum, legg deg under bilen og se. Du bør ganske raskt kunne se om den er 20 liter mindre, da bør det være en solid innover-bulk på den :ohmy:

Vet ikke hvordan det ser ut på din bil, men på alle de bilene jeg har hatt/sett, er drivstofftanken enkel å få øye på, og du får raskt ganske bra oversikt over tilstanden når du har den på bukk.

 

Ser den hel ut, og den faktisk er tom for flytende når du fyller 45l, så...kan det være at du kjører med mer verdifull last enn du vil ha... :ph34r:

Grunnen til at jeg ikke har sjekket den er at takstmannen gjorde det mens den sto over en slik verksted-"grav" som jeg ikke vet navnet på. Han sa tanken ikke var skadet. Antar derfor at en eventuell bulk pga vakuum må være på oversiden.

Endret av oladunken
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg ikke har sjekket den er at takstmannen gjorde det mens den sto over en slik verksted-"grav" som jeg ikke vet navnet på. Han sa tanken ikke var skadet. Antar derfor at en eventuell bulk pga vakuum må være på oversiden.

 

Om ikke takstmannen er "lam fra halsen og opp", så har han rett. En bulk på 20 liter bør være meget lett å se, selv om den ligger i toppen av tanken. Tar selvsagt forbehold om at din tank ikke er veldig innebygget, elns..

 

Da er det "bare" å få den sjekket for dop da? Ta en "anonym" tlf til tolldirektoratet, og hør om tips. De vil trolig sjekke for deg gratis.

Lenke til kommentar

En bekjent av meg hadde en -87 Kadett, og det samme skjedde med den. Han mistet tanklokket, og satte på et uoriginalt (uten lufting), og tanken ble mye mindre. Verkstedet (ikke merkeverksted) trodde det var feil på tankmåleren, og byttet denne 2-3 ganger før de så at det var feil på selve tanken.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...