Gå til innhold

Handle i Sverige


Anbefalte innlegg

Hei. Tenkte å kjøpe en Samsung t240HD LCD skjerm/tv. (Tven har tv-tuner og antenneingang i tillegg til å være en dataskjerm. Pris i norge (ca 4000 kr)

 

Hvis jeg handler denne skjermen i Sverige (pris ca 3000 kr) så slipper jeg vel å bli annmeldt til lisensmyndighetene i Norge også? Er det ikke slik at man automatisk blir oppført i lisensregisteret til NRK når man kjøper tv i norge? (Har ikke tenkt å bruke skermen som tv idag, men kanskje en gang i fremtiden)

 

Men Spørsmålet blir jo da hva som er lovlig å ta med over grensa fra sverige før man må betale Moms og toll i norge? Hvilke verdier snakker vi om før det blir tollbelagt?

 

Mvh ErlendP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan handle for 6000 kroner hvis du har vært i utlandet i et døgn eller mer. 3000 kroner hvis det er dagstur.

 

Hvis du reiser sammen med flere må verdien kunne deles per person - man kan altså ikke kjøpe en tv til 12000 kroner selv om man er 2 personer, men derimot en tv til 6000 og en forsterker til 6000 er greit.

 

Er ikke helt sikker på hva som skjer hvis du har med varer av høyere verdi, men er vel da bare slik at du skal få tilbake svensk moms og betale norsk moms på grensen. Blir i realiteten ikke særlig mye dyrere for deg, men er en del papirstyr og venting. Mener du må få med et skjema fra selgeren også, ellers må du kjøre frem og tilbake mellom butikk og tollstasjon for den svenske momsrefusjonen.

Lenke til kommentar

Så regelen er altså 3000 kr for en dagstur og 6000 kr hvis man er borte mer enn 24 timer.

 

Tver kjøpt i Sverige burde vel funke i Norge? Må jo uansett ha en dekoder om man skal bruke skermen som tv, så da er det vel helst en forskjell på disse dekoderne og ikke selve tv apparatet om det i det hele tatt er en forskjell på Norge og Sverige?

 

Mvh ErlendP

Lenke til kommentar
Hvis jeg handler denne skjermen i Sverige (pris ca 3000 kr) så slipper jeg vel å bli annmeldt til lisensmyndighetene i Norge også?

 

Når man passerer grensa risikerer man jo alltid å bli vinket inn til en rutinemessig kontroll, og skulle ikke forundre meg om tollstasjon har tv-lisens/registreringspapirer liggende klare

Lenke til kommentar
Men - jeg mener å ha lest et sted at de benytter et annet system i Sverige, så det er ikke sikkert at den vil fungere i det norske tv nettet. Kanskje verdt å sjekke før du handler.

 

lol..!

 

Mener du også å ha lest at vi blir overvåket av big brother gjennom stikkontaktene i veggen også eller?

Lenke til kommentar

@roy_nor :

Dette har ingenting med stemmene inne i hodet ditt å gjøre, men kjøp gjerne en tinnhatt ....

 

Som SubSmurf er inne på,

i Norge bruker vi MPEG-4 på det nye digitale bakkenettet, i Sverige (og de fleste andre land) bruker de MPEG-2.

Så dersom man kjøper en TV i Sverige, så kan det godt være at den har innebygd digital dekoder, som ikke virker i Norge.

Lenke til kommentar
Som SubSmurf er inne på,

i Norge bruker vi MPEG-4 på det nye digitale bakkenettet, i Sverige (og de fleste andre land) bruker de MPEG-2.

Så dersom man kjøper en TV i Sverige, så kan det godt være at den har innebygd digital dekoder, som ikke virker i Norge.

Men man får inn svenske kanaler hvis man bor nærme grensa så vil tro det skal fungere :)

Lenke til kommentar

I Sverige har man i ca 1 år vært helt uten analoge luftbårne sendinger, og nesten alle flat-TV som selges er med innebygget digitalboks/tuner.

Dette er en sannhet med visse modifikasjoner, da de fleste kabel selskaper fortsatt leverer analoge signaler til hustander som ønsker det, men all lufbåren TV er nå digitalt.

 

Så dette må du passe på om du kjøper tv fra Sverige. Har den analog eller digital tuner.

Er usikker på på det digitale systemet blir det samme som Norge går for.

Burde vel vite dette da jeg bor i Sverige.... men jeg har kabelTV, og så lenge det funker hos meg bryr jeg meg ikke så veldig mye.

Endret av zerosixzero
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...