Gå til innhold

Konkurranse: Julekalender 2008 - luke 3


Anbefalte innlegg

Det ene spørsmålet er ikke et snillt spørsmål med tanke på oss som er noe fargeblind på enkelte farger. Hadde vært kjekt med et annet spørsmål som ikke gikk på visuelle ferdigheter som krever at man har korrekt fargesyn.

 

Tror nok ikke DET er det første man tenker på når det lages spørsmål - ved mindre spørsmållageren tifeldigvis også skulle være fargeblind da. Forfattern kan knappest klandres for å ikke ha tatt det med i beregningen.

 

Burde det også taes hennsyn til folk som er helt blinde og bruker text-to-speech for å surfe, eller folk som er dysleksikere (eller det tilsvarende hvadetnåheter tall-dysleksi. kansje vi burde holde oss til spørsmål uten tall...).

 

-Stigma

 

Men så er det jo også sånn at artikkelene har et tilbakemeldingsfelt nettop for at vi kan gi "tilbakemelding" på hvordan de oppfattes. Dette er neppe en klage per se,men en liten tankevekker til artikkelforfatteren da det er enkelt å unngå slike situasjoner.

 

Jeg har ikke klaget på vanskelighetsgraden, men kun satt en pekefinger på at fargeblinde faktisk kan ha problemer ved dette spørsmålet, og som Ramguy så fint opplyser så er det faktisk mange som har dette handikappet i en eller annen form.

 

Forbedringspotensialet er absolutt til stede for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ene spørsmålet er ikke et snillt spørsmål med tanke på oss som er noe fargeblind på enkelte farger. Hadde vært kjekt med et annet spørsmål som ikke gikk på visuelle ferdigheter som krever at man har korrekt fargesyn.

 

Skulle til å kommentere det samme. I allefall ikkje hatt fargar som er so like som gul og grønn i oversikten.

Lenke til kommentar

må si at jeg sleit med fargen :p har ikke godt av rødt/brunt/gressgrønnt... (flaue episoder med en rød bommerang som ble liggende i gresset et par timer før en annen fant den for meg.... )

Gult/grønt er også marerittet, ikke knallgult mot mørkegrønt, men når det blir spesielle frekvenser på lyset (for å bruke fysikken) så blir d bare fucked :)

tror ikke folk skjønner fargeblindhet altså. For å ha en ting klart, man ser ikke sort/hvitt! Men man mister selvtilliten på farger i tillegg, man gjør det etter å ha blitt mobba i barnehagen for brune nisser (ikke rasistisk altså)(!)

 

Jeg endte opp med å sende bilde av hovedkvarteret til kompiser, på msn... Man lærer seg å leve med sine handikapp :p

Endret av tobbesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...