Gå til innhold

Jeg er nesten ferdig: §tone's cool PC


§tone

Anbefalte innlegg

Jeg tror nok at du må snu viftene rent fysisk. Er dessverre ganske sikker på at du ikke kan snu luftstrømmen med en bryter.

Ja ser ut som du har rett, noe så teit! :oops:

Det er betraktelig mere arbeid å snu viftene, hadde vært lettere å ekperimentere ved hjelp av brytere! LOL

 

PS Har begynnt å overklokke, XP2500+ (Barton) tror PC'n at er en XP2800+, nå er det store spørsmålet om jeg klarer å komme lenger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror nok at du må snu viftene rent fysisk. Er dessverre ganske sikker på at du ikke kan snu luftstrømmen med en bryter.

Ja ser ut som du har rett, noe så teit! :oops:

Det er betraktelig mere arbeid å snu viftene, hadde vært lettere å ekperimentere ved hjelp av brytere! LOL

 

Du ville uansett ikke fått noe særlig god ytelse ut av å snu luftstrømmen uten å snu vifene. Se bare på formen på viftebladene.

 

Du vil sannsynlig vis merke god forskjell ved å snu viftene. Det eneste dumme er at det ikke vil se så særlig pent ut. De viftene er sinnsykt stygge på baksida, og det er svært synd, for ellers så ville jeg kjøpe en hau av dem for å pynte litt i kabinettet mitt. Du kan jo evt. plassere viftene under radiatoren, og det vil du tjene på siden formen på viftene vil hindre noe av varmen fra radiatoren fra å stige oppover. Den er jo tross alt ganske firkantig. Det e nok noe som kan være verdt å tenke på ;)

Lenke til kommentar

Om du vil forbedre utseende på viftene kan du jo alltids bruke litt tid med en dremel og lage en motiv-viftegrill med lys som vil dekke over de stygge delene av viften(e). F.eks med 2-3mm plexiglassplater som utgangspunkt. Ved hjelp av litt slipepapir og målrettet sliping kan lyset bli svært så pent i en slik løsning. Så en slik mod av enklere karakter hos http://www.overclocking.dk/

 

Dette er ett av mange prosjekter jeg ikke har tatt meg tid til enda. Men det kommer nok.

 

Når det gjelder viftene ville jeg nok ha snudd de for å se om det vil forbedre luftstrømmen. Om ikke annet vil det senke støynivået da vifter som jobber hardt (i motstand) vil støye mer enn vifter som jobber med lett last. Mest sannsynlig vil du kunne kjøre viftene ved lavere hastighet om de kun hjelper på naturlig luftflyt (varme stiger). Jeg har benyttet en slik taktikk med min far`s pc for å dempe støynivået. Om det står en vifte i front trenger den da ikke kjøre med full hastighet om det brukes andre vifter (med mer CFM) til å trekke ut. Luftstrømmen vil uansett lettere gli gjennom viften som står i front selv om den går ved redusert hastighet, resultater blir ikke bare god luftflyt med lavt støynivå, men også at andre hull i kabinettet vil ha høyere motstand for viftene som trekker ut enn den som står i front. Dermed blir det mindre støv i pc`n (om front viften er filtrert).

Lenke til kommentar

Ligger virkelig CPU-temperaturen mellom 33-35 grader? Det synes jeg er utrolig lavt. Måler du skikkelig med hovedkortet eller bruker du bare temperatursensorer inntil CPU'en? Hvis du måler CPU-temperatur til 33-35 grader med hovedkortet så må jeg si at vannkjøling virker veldig effektivt. Har selv en dyr Alpha-kjøler og 2800 RPM vifte, og min CPU-temperatur ligger på 56-57 grader (målt med Asus PC-probe).

Lenke til kommentar
blablabla...

...og brukte LockTight (flytende gjenge teip)...

 

retter deg litt her så det ikke oppstår forvirring hvis andre er på jakt etter det samme. Det heter nemlig ikke locktight, men LockTITE.

 

snakker av erfaring :wink:

 

kan forøvrig legge til at det er helt genialt ved f.eks mekking av egne vannblokker. Enkelt for å sikre mot lekkasje.

Lenke til kommentar
Ligger virkelig CPU-temperaturen mellom 33-35 grader? Det synes jeg er utrolig lavt. Måler du skikkelig med hovedkortet eller bruker du bare temperatursensorer inntil CPU'en? Hvis du måler CPU-temperatur til 33-35 grader med hovedkortet så må jeg si at vannkjøling virker veldig effektivt. Har selv en dyr Alpha-kjøler og 2800 RPM vifte, og min CPU-temperatur ligger på 56-57 grader (målt med Asus PC-probe).

Jeg ligger fra 28-33 grader... Og det stemmer fordi jeg brukte luftkjøling før med akkurat samme HK*et osv.. og da var det noe ovewr 40grader.. ALPHA PAL 8045 den gangen.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen,

1000 takk for hyggelige tilbakemeldinger og gode råd!

 

Noen små kommentarer:

 

Fjaslokt skrev:

skriv for ok.no du

Føler meg litt dum, men prøvde adressen og fikk O.K. Frisører AS, som ikke akkurat har noe med vannkjøling å gjøre! Så jeg antar at du mener overklokking.no! :-? LOL

 

Motig skrev:

Ligger virkelig CPU-temperaturen mellom 33-35 grader?

:lol: JA; litt avhengig av innetemperatur så ligger tempen stabilt der.

Har overklokket litt (hva synes dere?) og vanlig brukstemperatur med viftene på lavt nivå (ingen støy) gir en CPU temp på 35°C ved vanlig bruk. Under hardtest med 24°C romtemperatur så steg CPU tempen til 39°C, men gikk aldri høyere. :o

Sjekker temperaturen med ASUS Probe! Har egen temp føler på skjermkort GPU og den reflekterer CPU'en direkte, så der ligger en dobbelsjekk. Vanntempen ligger ca.10°C lavere. Forskjell på inn og ut temperatur av radiatoren ligger meget stabilt på ca. 1°C.

 

Jeg kan senke alle temperaturene ytterligere (3°C til 5°C) ved å sette opp viftehastigheten, men da blir jo PC'n en støykilde! :cry: Alternativt åpne vinduet og da detter tempen skikkelig, men så blir det kaldt på bena :roll:

 

Så det store spørsmålet er :

SKAL / BØR jeg forandre på luftstrømmen (ved å snu vifter) eller skal jeg bare gi f....?

 

I tillegg har jeg et nytt spørsmål:

Har noen (eller noen dere kjenner) klart å åpne gangetabellen på XP2500 Barton? Jeg får bare lov til å bruke *12.5 eller lavere. Har prøvd trixet fra Tom's HW med en "wire" (den står fremdeles på), men bruker jeg 13* eller høyere tror den plutselig at den skal gå på under 1000MHz.

Jeg er nå frustrertttttttttttttttt.[/b]

Lenke til kommentar
Hei alle sammen,

1000 takk for hyggelige tilbakemeldinger og gode råd!

 

Noen små kommentarer:

 

Fjaslokt skrev:

skriv for ok.no du

Føler meg litt dum, men prøvde adressen og fikk O.K. Frisører AS, som ikke akkurat har noe med vannkjøling å gjøre! Så jeg antar at du mener overklokking.no! :-? LOL

 

Motig skrev:

Ligger virkelig CPU-temperaturen mellom 33-35 grader?

:lol: JA; litt avhengig av innetemperatur så ligger tempen stabilt der.

Har overklokket litt (hva synes dere?) og vanlig brukstemperatur med viftene på lavt nivå (ingen støy) gir en CPU temp på 35°C ved vanlig bruk. Under hardtest med 24°C romtemperatur så steg CPU tempen til 39°C, men gikk aldri høyere. :o

Sjekker temperaturen med ASUS Probe! Har egen temp føler på skjermkort GPU og den reflekterer CPU'en direkte, så der ligger en dobbelsjekk. Vanntempen ligger ca.10°C lavere. Forskjell på inn og ut temperatur av radiatoren ligger meget stabilt på ca. 1°C.

 

Jeg kan senke alle temperaturene ytterligere (3°C til 5°C) ved å sette opp viftehastigheten, men da blir jo PC'n en støykilde! :cry: Alternativt åpne vinduet og da detter tempen skikkelig, men så blir det kaldt på bena :roll:

Så det store spørsmålet er :

SKAL / BØR jeg forandre på luftstrømmen (ved å snu vifter) eller skal jeg bare gi f....?

 

I tillegg har jeg et nytt spørsmål:

Har noen (eller noen dere kjenner) klart å åpne gangetabellen på XP2500 Barton? Jeg får bare lov til å bruke *12.5 eller lavere. Har prøvd trixet fra Tom's HW med en "wire" (den står fremdeles på), men bruker jeg 13* eller høyere tror den plutselig at den skal gå på under 1000MHz.

Jeg er nå frustrertttttttttttttttt.[/b]

 

Tror du bør sette viftene i toppen til å suge ut gjennom radiator. Ellers bør det være flere vifter som drar ut av kabinettet enn det er vifter som drar inn. Du kan godt kjøre vifter i front ved lav rastighet uten at det går ut over temp i kassen når den er lukket.

 

Hvor høy FSB kommer du opp i. 185x12.5? er det maks FSB du kan oppnå?

Prøv å senke multiplier for å finne ut hva som er maks FSB på kortet.

 

Fjern alt du ikke bruker i bios, f.eks seriell porter ol. Ikke kjør vifter fra hovedkortet (kjør de rett fra PSU/fra fan controller).

 

Kjør ram i sync med FSB.

 

Sjekk Volt linjene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...