Gå til innhold

Telenor har lurt meg rått med mobilt brebånd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men, Telenor kaller jo abonnementet for "Fri Bruk", så jeg ville undersøkt om det gikk an å ta dem på villedene reklame. 5 GB er absolutt ikke fri bruk.

 

Du får jo fortsatt bruke det, bare med med nedsatt hastighet. Ergo er det jo tenknisk sett fri bruk.

Det har du helt rett i ja.

 

Fant forresten ut at det er litt forskjell på hastigheten du får etter at du har gått over grensen mellom operatørene:

https://netcom.no/abonnement/mobilabonnement/vilkar.html

NetCom forbeholder seg retten til å strupe hastigheten ned til 200 Kbps for nedlasting og 30 Kbps for opplasting

 

http://telenor.no/privat/mobil/abonnement/...iltbredband.jsp

Telenor seg retten til å begrense overføringshastigheten for Mobilt Bredbånd til maksimum 100 kbit/s

 

Så hvis man bruker dette som en bredbåndserstatter, kan det kanskje være en fordel å være Netcom kunde?

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke så lyst til å ha alt det ADSL styret , da det medfører økte kostnader og mere surr.

I området jeg bor kan ADSL kun kobles på den 30 år gamle tlf linja , noe som medfører ustabile hastigheter.

 

Og en annen ting ; Hva bruker du personlig internett til? Jeg mener selv at 5gb er ingenting.

Lenke til kommentar

Her er ordlyden på Telenor sine kontrakter:

 

Tilleggsvilkår for Mobilt Bredbånd

 

Videresalg m.m.

Tjenestene kan ikke selges, leies ut, eller på annen måte gjøres tilgjengelig for tredjemann, verken mot vederlag eller gratis.

 

Forbehold om overføringshastighet

For å sikre at alle våre kunder opplever tilgang til og god ytelse på Mobilt Bredbånd, forbeholder Telenor seg retten til å begrense overføringshastigheten for Mobilt Bredbånd til maksimum 100 kbit/s dersom bruken overstiger 5 GB per kalendermåned i 2 måneder eller mer. Begrensingen gjelder ikke bruk av Trådløs Sone (WLAN). Begrensningen i hastighet vil gjelde i maksimum 30 dager.

 

De har brukt denne så lenge jeg kan huske ihvertfall.

 

mvh

Torbjørn

Lenke til kommentar

Neivel , men jeg kan desverre ikke ha ADSL på adressen jeg befinner meg på pga eldgamle linjer.

Du svarte heller ikke på mitt spørsmål om hva du selv bruker nettet til , du som ser ut til å se negativt på at jeg er uenig med telenor om dette. At du som forhandler ser ut til å smiske for de dere selger for gir meg desverre ingen svar.

Det er jo bra at de har satt en grense , men denne kunne godt ha økt med tiden. 2 gb mer i året hadde ikke vært dumt , etter min mening. Og får alle da den samme hastigheten ville det vært mindre problemer med dette.

 

Og , hvordan skal jeg som kunde kunne måle opp datatrafikken jeg bruker? Dette er ikke min jobb.

 

Hvis du egentlig ønsker å hjelpe meg her , ser jeg gjerne frem til at spørsmålene blir besvart positivt , da det er derfor jeg kom hit for det første.

 

Neivel , men jeg kan desverre ikke ha ADSL på adressen jeg befinner meg på pga eldgamle linjer.

Du svarte heller ikke på mitt spørsmål om hva du selv bruker nettet til , du som ser ut til å se negativt på at jeg er uenig med telenor om dette. At du som forhandler ser ut til å smiske for de dere selger for gir meg desverre ingen svar.

Det er jo bra at de har satt en grense , men denne kunne godt ha økt med tiden. 2 gb mer i året hadde ikke vært dumt , etter min mening. Og får alle da den samme hastigheten ville det vært mindre problemer med dette.

 

Og , hvordan skal jeg som kunde kunne måle opp datatrafikken jeg bruker? Dette er ikke min jobb.

 

Hvis du egentlig ønsker å hjelpe meg her , ser jeg gjerne frem til at spørsmålene blir besvart positivt , da det er derfor jeg kom hit for det første.

Endret av Huita335
Lenke til kommentar

Det finnes nok av programmer som kan måle hva som går inn og ut av maskinen, så det er ingen sak. Network Bandwitch er det vel noe som heter hvis jeg ikke tar feil.

Hvis man ikke har mulighet til annen internettlinje blir det jo som sagt litt mer heavy bruk på den hvis man gjør mer enn å surfe på nettet, men istedenfor å kjøpe musikk og sånn på nettet får du heller handle dem på cd. Kjøpe filmen istedenfor å streame den etc. så sparer du ganske mye trafikk vil jeg tro.

Hvis du bruker det kun hjemme kan du jo høre med Telenor om de kommer til å strupe linja di hvis du ligger under 10 GB i mnd. f.eks... er det få rundt deg som bruker det er det vel lite trolig, men er dere mange som deler på det må du bare leve med dårligere hastighet for at de andre også skal få nyte godt av tilbudet de har benyttet seg av.

 

Hvis du vil ha svar på hva jeg bruker min mobile internettlinje til, så er det til å sjekke mail, surfe, streame musikk og slikt. Dette er kun i bruk når jeg er utenfor hjemmet med laptopen eller mobilen som sagt (da jeg har tilleggstjeneste med trillingkort).

Lenke til kommentar

Takk for din besvarelse. Det var ikke deg jeg refererte til da jeg spurte om hva du bruker nettlinjen din til , men takk for svaret alikevel. Det er kanskje litt egoistisk av meg , men personlig ser jeg ingen nytte i å kjøpe musikk/filmer og slikt da det kan lastes ned gratis. Hadde jeg hatt tilgang til ADSL hadde jeg selvfølgelig hoppet over på dette med engang.

 

Hadde ADSL for tre år tilbake med 10 megabitshastighet. Ut av denne fikk jeg omtrent 512kb/ps hastighet , følte meg litt lurt men dette var ikke leverandøren sin feil.

Skulle gjerne henvendt meg til styret for Mobilt Bredbånd , men dette er desverre umulig ettersom de ikke legger ved noen som helst form for måte å kontakte dem på.

 

Enten vet de at det vil komme masse henvendelser hvis de hadde gjort dette , ellers så blåser de i meg som kunde. Skal undersøke dette videre helt til jeg kommer til noe som virkelig hjelper , f.eks at Telenor kan henvende seg til meg , eller at dere som ønsker å svare har noen fine tips om dette emnet.

 

På forhånd, Takk.

Lenke til kommentar

Grensene Telenor har satt er endelige og det er ingenting du som kunde eller andre som har fått det brevet kan gjøre med det. Nær hundre prosent av brukerne av mobilt bredbånd klarer å holde seg innenfor de rammene som er satt. Det brevet du fikk ble i første omgang sendt til rundt 50 brukere. Det sier seg selv at dette produktet ikke er lagd for at du skal sitte på thepiratebay og laste ned filmer, og det burde du skjønne. Med vanlig internettbruk er 5gb rikelig.

Lenke til kommentar

Mine innlegg har ikke vært et forsøk på å forsvare Telenor, leit om du tror det. Men jeg kommer ikke til å forsvare deg heller...

 

Dette mener jeg som person: Det er åpenbart begrensninger i nettet, derfor har du ett tak på nedlastning. Slik andre forumbrukere belyser, er dette noe som går igjen hos alle leverandørene (tvilsomt at det er en sammensvergelse mot deg som forbruker). Forklaringen er jo rett og slett at nettet har en kapasitet som fort kan ødelegge opplevelsen for brukere rundt deg. Scenario: Naboen din bruker 10 minutter på å få opp VG.no fordi DU skal ha gratis musikk. Ok, kanskje kapasiteten er for dårlig til å kalle det "bredbånd". Eller vi kan skule litt på den egoistiske (selvbeskrevet) brukeren som krever fri hastighet til piratvirksomheten sin? Jeg ville bare ha det sagt.

 

 

UANSETT.

 

 

Det beste for deg som kunde er å maile saken din til Telenor. Legge fram saken slik den framstår fra din side, og hvorfor du har blitt "tvunget" til å bruke mobilt bredbånd for å få litt hastighet der du bor. Er du heldig ser de bort i fra bruksmønsteret ditt, er du uheldig skjer det ingenting.

Lenke til kommentar
Grensene Telenor har satt er endelige og det er ingenting du som kunde eller andre som har fått det brevet kan gjøre med det. Nær hundre prosent av brukerne av mobilt bredbånd klarer å holde seg innenfor de rammene som er satt. Det brevet du fikk ble i første omgang sendt til rundt 50 brukere. Det sier seg selv at dette produktet ikke er lagd for at du skal sitte på thepiratebay og laste ned filmer, og det burde du skjønne. Med vanlig internettbruk er 5gb rikelig.

5GB rikelig? Lever du i en fantasiverden du da? Jeg har kun brukt PCen til surfing i dag og forbruket mitt (kun ned) ligger nå på 300mb. Dette er helt uten noen torrents eller andre filnedlastinger. Ganger du med 30 får du 9GB og dersom du legger du til ut-trafikken så er det godt over det dobbelt av telenorgrensa, helt uten en eneste filnedlasting. Et månedsforbruk på størrelse med en DVD-plate er langt, langt fra rikelig.

Lenke til kommentar

Som mange over her har sagt, så var aldri mobilt bredbånd ment for å erstatte vanlig bredbånd, det er et supplement som i første rekke var ment til å sjekke epost og koble seg til enkle tjenester.

Ja det kunne godt vært satt en høyere, men da vil det kunne gå utover de andre som bruker det slik det var ment i utgangspunktet.. så hva syns dere er rett og rimelig, at alle andre skal få lide for de få prosentene som har så store behov, eller bør alle i utgangspunktet ha det like kjapt når de først har behov for det? :)

Endret av J0lle
Lenke til kommentar

altså... nå har jeg lest alle innleggene her, og sitter igjen som ett enestse stort spm. tegn... vi har selv MB hjemme, vi er 3 stk. som bruker dette, hender ofte at pc'n er i bruk hele dager. hvertfall i disse tider som 2 stk ikke jobber. vi leser aviser, e-post osv. og laster ned musikk. vi som deg, bruker dette istede for ADSL og har aldri hatt problemer med at vi har lastet ned for mye. så jeg lurer egentlig på hvor mye du bruker dette? og telenor har heller ikke lurt deg, som nevnt mange ganger i tråden står det fint i kontrakten din at hvis du bruker over 5 GB 2 mnd på rad vil hastogheten din bli strupet. og hvis du vil ha en løsnig, hvorfor kjøper du ikke ett abbo til, med fri kveld og helg, så har du en til dagtid og en til kveldstid? så slipper du dette! blir 168 kr ekstra i mnd, men da har du jo ett dongel til, og en haug mere nedlastning! faktisk dobbelt så mye!

Lenke til kommentar
Som mange over her har sagt, så var aldri mobilt bredbånd ment for å erstatte vanlig bredbånd, det er et supplement som i første rekke var ment til å sjekke epost og koble seg til enkle tjenester.

Netcom har jo holdt en relativt høy profil som sier at det skal erstatte dagens kabel løsninger ref:

Målet er at HSDPA skal kunne erstatte ASDL

(Jeg har ikke funnet tilsvarende utsagn ifra Telenor, men siden de i stor grad fortsatt tjener penger på kablene i bakken blir det jo større risiko for de å komme med slike utsagn).

 

Har for tiden selv både Netcom og Telenor sin løsning, og begge hadde løst mine internett behov om de hadde fjernet disse begrensningene(eller ihvertfall hevet grensen til 10GB i måneden og evt. kuttet hastigheten til 500 og ikke 200/100). På meg virker det som om Telenor er litt rundere i kantene, men det er mulig jeg tar feil her(btw ingen som har merket seg at Telenor skriver 5GB iløpet av 2 måneder? Ergo har de egentlig lavere tak enn Netcom?). Jeg var fullstendig klar over disse kravene, men da vi skal flytte iløpet av 6 måneder og deretter igjen om 6 nye måneder hadde det fort blitt endel tusen bare i gebyrer skulle vi valgt en kablet løsning.

At tilbudene oppfattes som "villedende" har jeg stor forståelse for da begge reklamerer stort med "fri bruk" og gjemmer dette langt nede i kontraktene at det faktisk er begrensinger(håper derimot at dette blir svært kortlivet slik det ble da telenor innførte dette på ADSL en gang i tiden), og den dagen en av aktørene slipper dette løs må nok de andre følge etter.

Lenke til kommentar

Som sagt , så er Mobilt Bredbånd den eneste løsningen for meg.

Pluss , at jeg har allerede nevnt at hadde de økt kapasiteten litt , og gitt alle brukere litt mer å gå på så hadde det vært bra. Og til dere som mener at 5 gb er mye vet desverre ikke hva dere prater som , etterom dere garantert ikke bruker nettet deres til noe spesielt enn å kommunisere med barnebarna deres en gang i uken.

 

Har heller ikke bedt om at du skal forsvare meg , så ikke baser deg på fakta som er usant.

Å være i fornektelse vil heller ikke bringe deg noe videre . Det er meget tydelig at du forsvarer de som er med på å gi deg en lønn.

 

Jeg har allerede nevnt at det er umulig å kontakte de ansvarlige , altså de som styrer Mobilt Bredbånd , så ved å gi meg løsninger du selv anser som smart er meget tragiskt.

 

Til dere som velger å svare meg kun for å si at jeg er meget egoistisk ; Jeg har desverre ingen interesse i lytte til dere , ettersom jeg kom hit for å få litt hjelp.

Heldigvis er det andre som har gitt meg en del gode løsninger.

 

Iahitn :

 

Jeg bruker dette omtrent to timer daglig , da andre familiemedlemmer overtar etter denne tiden. Nettet er som regel i bruk fra 17.00 - 23.00 i ukedagene , og hele døgnet i helgene.

 

Jeg antar at 1/3 av tiden er den ikke i bruk , men bare tilkoblet til pc'en . Dette bør ikke medføre noe som helst?

 

Av 4 familiemedlemmer er det tre som bruker nettet , og av disse er det kun jeg som laster ned musikk.

 

Jeg laster heller ikke ned filmer , slik som noen har misforstått her.

Denne uken har jeg lastet ned 350 mb med musikk , og resten av kapasiteten har vært brukt til ''normalt'' bruk ( avisen , mailen , forum/hjemmesider osv )

 

J0lle :

 

Jeg synes selv at de skulle økt grensen/kapasiteten for alle brukere , slik at alle har noe å gå på , selv de som bruker maks 2 gb per måned.

Du mener at dette er et fåtall, hvor kan dette bevises? Jeg er meget sikker på at de fleste av dere som er innblandet i diskusjonen ikke har Mobilt Bredbånd .

Hvis du ikke har det selv , så forstår jeg desverre ikke hva du prøver å få fram her inne.

 

Zegenie : Meget dumt sagt av deg , ettersom dette viser bare at du egentlig ikke har noe i denne diskusjonen å gjøre. Har du ikke bedre å få ut av livet ditt så kan du oppsøke Psykolog , og heller få fram dine meningsløse behov og ytringer der.

Endret av datating
3 innlegg slått sammen
Lenke til kommentar
Jeg laster heller ikke ned filmer , slik som noen har misforstått her.

Denne uken har jeg lastet ned 350 mb med musikk , og resten av kapasiteten har vært brukt til ''normalt'' bruk ( avisen , mailen , forum/hjemmesider osv )

Bruk wap-versjonane når nettavisene har det. Dette fungerer fint med IE7.0@Windows XP, og virkar nok også med andre browserar/plattformer. Websida til VG går ganske treigt å laste, sjølv med HSDPA. Vg.no inneheld lassevis av reklame og bilete som ikkje tener til anna enn å skape trafikk og bruke tid. Eg tykkjer wap.vg.no er mykje meir oversiktleg, men det er vel også ei vanesak/smak og behag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...