Gå til innhold

hvilket hagle kaliber har minst rekyl?


kristiania

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ville nok ha vurdert en Halvautomat i kal 20

 

 

Halvauto sparker minst ja, uansett om den er kal 12 eller 20.

 

Ser som regel at mange anbefaler vanlige kal 20 hagler men det er vranglære, lettere våpen gir mer rekyl og kan være direkte ubehagelig å skyte med.

 

Utvalg og tilgjengelighet på ammo gjør at jeg anbefaler en halvauto kal 12, helst en som ikke er for lett..

 

Er nok sikkert mulig å få prøve litt forskjellig på leirduebane osv..

Endret av junkhouse
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke trådstarter skal tenke så mye på rekyl så lenge han skal bruke den til jakt. Jeg var også litt nervøs for dette første gangen, men det viste seg at jeg konsentrerte meg så mye om fuglen når jeg skulle skyte at jeg verken hørte smellet eller kjente rekylen. :)

 

 

neida, man merker ikke rekylen på jakt. Men det gjør man på trening og det kan ødelegge for skytingen. Og det kan henge med ut i skogen. Og hvis man er redd rekylen på banen, hva skjer da? Jo nettopp, man vil ikke trene med børsa eller trener mindre.

Lenke til kommentar

Du har et poeng der, men jeg synst det vil være dumt å kjøpe et kaliber med litt dyrere/sjeldnere ammunisjon til en 14åring bare fordi han kanskje synst det er litt ubehaglig (når haglen skal brukes mest til jakt) med rekyl på banen. Det er jo tross alt bare snakk om tid før han er utvokst.

 

Om dette henger med ut på jakt er selvfølgelig veldig individuelt. Første 3-4 gangene mine kom jeg hem me hele skulderen full av blåmerker og opphovnet kinn... :p Og det var bare etter 50-75 skudd. :)

Lenke til kommentar

410 er behagelig,men dette kaliberet er litt sært og kanskje vansklig å få tak i i norge og har lite bruksområde pga det er svakt.

 

kaliber 20 hagle med god kolbegummi eR ikke ille å skyte med.

 

halvauto hagler som "benelli comfort" i kaliber 12 er veldig behagelig å skyte med, de har som reklame at den følbare rekylen er redusert med så mye som 60%.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
Eneste måten jeg ser for meg at hagle-rekyl kan være vondt er hvis man er så sta at man ikke gidder legge kinnet ned på haglen eller å støtte haglen til skulderen... :p

 

...eller hvis man er under 10 år.. ;)

 

 

pfth, når jeg var 10 år skøyt jeg på leirduer med i hagle som var like lang som meg kjente ikke mye til sparket, god gammel o/u på skytingens dag eller noe sånt. Så lenge man får litt hjelp av er ikke det noe problem. Sikring -av- var det vanskeligste å huske. :thumbup:

Lenke til kommentar
pyrion, hva slags hagle og ammo rpøvde du?

 

Nå er det også himmelvid forskjell på leirdue ammo og de hardeste jaktammoen.

Skyter man en av de tungste 12/76 ladn i ei lett o/u eller s/s hagle (og spesiellt hvis den ikke passer så bra) så kjenner man rekylen...

 

japp, var nok leirdueammo, tenkte ikke over. Men har også brukt en del diverse jaktammo, rekylen er oppskrytt :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
jeg liker ikke rekyl så lurer på gjerne hvilket kaliber som har minst rekyl?

gjerne gi en link til en hagle dere anbefaler med lite rekyl :thumbup:

 

Har ikke jakta så mye men generelt så synes jeg ikke det er så mye rekyl i kal 12. Har selv en '78 Beretta o/u uten noen form for demping på kolba. Vil anbefale Håkedal jakt, de har ikke oppdaterte sider men send en mail eller ring så kan de hjelpe deg. Kjøpte en hagle til faren min der i januar og betalte vel rundt 4000 for en ny kvalitetshagle til bruk på sjø'n.

 

Men du kan prøve å sette på en kobleforlenger med demping(om du alt har en hagle) men pass på at hagla ikke er for lang fordi du da vil bomme oftere.

Endret av NorwegianSF
Lenke til kommentar

Skøyt med hagle for første gang i går, jeg vil annta at det var leirdue ammo vi brukte da vi skøyt inne og det var virklig ikke mye rekly, etter første skuddet så var det ikke mye å snakke om egentlig, var overaksende lite lyd også, ikke noe høyere enn .44m eller kanskje til og med .357m

 

Men GØY var det

Lenke til kommentar

Hagleskyting er både gøy og billig, det er det ikke tvil om. En solid dobbelhagle eller halvautomat med lett leirdueammo har svært lite både rekyl og smell.

Men jeg har en lett enkeltløper hagle, og om jeg skyter kraftige ladninger med den(40 grams etc) så snakker vi skikkelig heavy rekyl! 30-06 i en helt vanlig rifle kan ikke måle seg rekylmessig, må nok opp på 300 Win Mag eller så for å matche rekylen. Sluttet fort å skyte liggende med den i alle fall :!:

 

Skuddlyden kan dog ikke måle seg med rifleskudd. Rifleskudd og ikke minst pistolskudd føles mye "skarpere" og høyfrekvent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...