Gå til innhold

[Løst]Nettopp installert Vista, fikk problemer med CD/DVD rom!


Anbefalte innlegg

Gikk ifra XP til Vista i forrigårs.

Fikk problemer ved installasjonen allerede. Cden bootet og låste seg før jeg fikk opp noen valg. Fikk opp det skjermbildet til vista men ikke mer. Tok jeg ut cden så kom installasjonsvalgene opp. Fikk feil da Vista letet etter drivere, da begytnte cdromen og trøble.

Cd rommet fungerte helt fint i XP en halvtime før. Og cdrommen funger fint under booting. Men i Vista kommer cdromen opp, men hele OS'et låser seg når jeg setter inn en dvd eller vanlig cd. Om jeg setter inn en tom cdplate så leses den fint.

 

Har søkt og søkt rundt på google men finner ingen løsning.

Cd rommen er en Samsung CD/DVDW SH-S182D.

Kjører Vista home premium.

 

Flere som har vært borti dette og kanskje har en løsning?

 

Takker sålangt!

 

 

Beklager! så ikke at det var ett eget underforum til Vista..

Endret av Skitongen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er din hardware?

Ha i en rambrikke under install og ha i 1 harddisk.

Koble fra alt annet utstyr du ikke trenger.

 

Jeg har ett MSI NVIDIA® nForce 570 SLI MCP hovedkort med en AMD 6000+ prosessor.

Har en WD raptort disk og en WD 250gb disk i Sata portene. Har cd rommen koblet i IDE sporet.

Har 2stk Corsair rambrikker. husker ikke helt hva specsa var. Men er tilsammen 2gb ram.

Har ett Geforce 8800GTS kort i PCI-E sporet og ett trådløst nettverkskort i ett av PCI sporene.

 

Det som er er at det er visst Cd rommen den sliter med driverne på. Så snart jeg er i vista miljøet under installering så blir cdrommen helt merkelig. Og jeg vet at den fungerer 100% i og med at jeg brukte den minuttene før i XP.

 

Du mener altså at jeg skal installere på nytt med å bare ha en disk og en rambrikke i?

Lenke til kommentar
Har du instalert?

Jeg hadde "Fryse" problemer under install pga formye ram i.

 

Ja fikk omsider til å installere. Men som sagt, cdrommet vises i Vista, driverne til TSST corp CD/DVDW SH-182D vises i enhetsbehandling. Altså den har ingen feilmeldinger.

Men så snart jeg setter inn en dvd eller en cdplate så fryser Vista og jeg får ikke lest innholdet på platen. Tar jeg ut platen så kommer systemet seg igjen.

Setter jeg inn en tom cdplate leser cdrommen den helt fint og det kommer opp at det er en tom plate.

 

Noe er det som ikke stemmer. Og det er ikke hardware feil. Så vet ikke hva jeg kan prøve? har fulgt regedit guiden som er foreslått. Men denne skal visst brukes dersom CD/DVD rommen forsvinner i Vista. Noe min ikke gjør. Den bare fungerer ikke slik den skal.

Lenke til kommentar

Ja og nei. Har installert siste Forceware fra Nvidia.

Men i enhetesbehandlig Så er ATA Channel0, og ATA Channel1 standard IDE controllers fra windows.

Nvidia driverne styrer bare SATA controllerne. Har også en enhet som heter Standard Dual channel PCI IDE controller. Der er det også windowsdriverne som er innstallerte.

 

Men såvidt jeg kan se er det ikke drivere fra Nvidia til å styre IDE controllerne.

 

 

Edit: Så inne på ATA Channel0-advanced settings at DMA mode var aktivert. Deaktiverte denne og nå fungerer visst CD rommen igjen!

Skal teste i en dag før jeg avføyer denne posten som løst!

Endret av Skitongen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...