Gå til innhold

AMD vs. Intel!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare for å understreke at amd er en "kaldere" cpu, har jeg plukket ut endel eksempler

 

Intell:

p4 3,06 ghz 533 fsb @1,525 vcore: 99,74 watt

p4 2,53 ghz 533 fsb @1,500 vcore: 77,25watt

p4c 3,2 ghz 800fsb @ husker ikke vcore : 82 watt sånn ca

 

Amd

Barton xp3000+ @1,65 vcore: 74,30 watt

Barton xp2500+ @1,65 vcore: 68,30 watt

 

Enkelt å se her at p4 utvikler langt mere varme, selv på langt lavere spenninger.

Lenke til kommentar

zaico: gi en link til hvor du har funnet infoen hen!

 

Selv så trakk min P4 [email protected] 533FSB aldri mer enn 63 Watt på standard volt etter 20 tester i burn-in!

 

Edit: Har nå en P4 2.6/800 CPU som jeg nettopp testa i sisoft på burn-in testen. Kjørte den 10 ganger, har CPU'en på 2.5GHz (det meste hk'et klarer) Da kom den aldri over 60W!

Endret av Gef
Lenke til kommentar
zaico: gi en link til hvor du har funnet infoen hen!

 

Selv så trakk min P4 [email protected] 533FSB aldri mer enn 63 Watt på standard volt etter 20 tester i burn-in!

 

Edit: Har nå en P4 2.6/800 CPU som jeg nettopp testa i sisoft på burn-in testen. Kjørte den 10 ganger, har CPU'en på 2.5GHz (det meste hk'et klarer) Da kom den aldri over 60W!

Tipper du da hadde en SL6PD cpu, da denne steppingen hadde max forbruk på ca 62 watt. På Intell sine sider kan du se max forbruk på cpuene, men div andre nettsteder oppgir 12-15% høyere verdier, det gjelder også amd. Har sett nettsteder opperere med alt fra 81,8w på 3,06 til ca 95w. Nå har det seg slik at p4c har lavere forbruk enn p4b, hvor mye vet jeg ikke. Men en intell p4c 3.2ghz er nok endel varmere enn amd xp3200+, og athlon 64 er langt kjøligere enn p4ee. Så at intell er en "kjølig" prossesor er en myte, som henger igjenn fra begynnelsen av årtusenet. Nå har det seg også slik at en amd xp2500+ @2volt, har et forbruk på rundt 100watt den også

Endret av zaico
Lenke til kommentar
Du glemmer kvalitetsfølelsen.  Jeg kan kjøpe en klokke til 20.000, og jeg kan kjøpe en til 2000,- begge to går like rett, men jeg liker den til 20.000 bedre. Can you blame me?

 

PS, ikke glem at man har badge på kassa som forteller hva den inneholder 

 

Hva med imaget av å ha eks. athlon 64. skal love deg da jeg sist var på

LAN var det EN PC folk svermet rundt, og det var han som hadde

Athlon 64 i pc'en. :ermm::mad:

 

 

har nærmere 16 forskjelige cpumerker på I&S-kassa mi, og det inkluderer

P4. både fra den drittdårlige s-423 og den ellers greie s-478

(har også fra den sjeldene VIA Cyrix MII,vet nå hvorfor C3 kom :p )

 

Gef, bare innse det! Intel BRENNER :devil:

Lenke til kommentar
Gef, bare innse det! Intel BRENNER :devil:

Når du sier det som du sier, høres det ut som om du snakker om Intel generelt. Det blir feil...

 

Mine målinger:

 

Min P4 2.6/800 [email protected], standard Vcore: 60W (D1 SL6WH L319)

 

Min gamle P4 [email protected] standard Vcore: 63W (B0 stepping er det eneste jeg husker)

 

(utifra det zaico har skrevet, så er en XP2500 en mer varme produserende CPU)

 

En Barton xp2500+ @1,65 vcore: 68,30 watt

 

Ser en test hw.no har gjort på en P4 2.8/800 [email protected] V, da står det Maks effektforbruk~85 W* og Typisk effektforbruk 68.4 W. Da regner jeg med at vi heller burde se på Typisk effektforbruk, istedenfor Maks effektforbruk, Maks effektforbruk kommer man jo aldrig til å oppnå på standard hastighet, eller tar jeg feil nå, siden jeg ikke oppnår høyere enn 60W selv?

 

Også fra hw.no:

Det Maksimale effektforbruk for en Barton [email protected] er 74.3 W og det Typiske effektforbruk er 64W.

 

Utifra det jeg har lest ivertfall, så er det ikke stor forskjell mellom P4 800/533 og barton CPU'er..ivertfall ikke nok til å drive å syte over det.

 

Nå skal jeg ikke uttale meg om A64, P4 EE (Prescott som ikke har kommet enda) o.l.

 

Men ivertfall, så er det ikke så stor forskjell på Typisk effektforbruk som man egentlig burde se på.

 

Vil gjerne se at folk her på forumet poster her hvor mye Watt deres CPU'er trekker! ;)

Endret av Gef
Lenke til kommentar
hvordan skal man sjekke hvor mye watt cpuen min bruker da?

Du laster ned sisoft sandra, så kjører du burn-in wizard 10 ganger, så står det hvor mye Watt den MAX har brukt, hva som er Min, og hva som er Idle ;)

 

Lager en ny tråd om det ;)

Endret av Gef
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...