Gå til innhold

Grensen for amatør/nybegynner til erfaren?


Anbefalte innlegg

Så en som sa at om man forstår blender, lukker, iso og er bevisst på komposisjon, samt behersker fokus, så er en ikke lenger nybegyner, men viderekommen. Vel, jeg behersker dette (selv om jeg er bevvist på komposisjon, så blir det ikke alltid bra, da), men vil nå kalle meg en nybegynner. Har hatt speilrefleks siden i sommer.

 

 

Edit: jeg behersker visst ikke norsk så bra i dag, da...eller blir det i går?

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva avgjør om man kan kalle seg amatør eller viderekommen innen foto mener dere? Hvor lenge man har holdt på, hvor godt man kan bruke funksjonene til kameraet sitt eller om lever av fotograferinga si? :)

 

 

End of discussion. Her er svaret

 

 

Uke0

Før du kjøper kamera er du "Litt foto-interessert"

 

Uke1

I kjøpsøyeblikket og under den nærmeste uka må du anse deg selv som "nybegynner".

Dvs du kan bruke tittelen "fotoentusiast" og/eller "hobbyfotoraf" om du vil. Dette er akseptert.

 

Uke2

Du kan nå kalle deg selv "ekspert". Du kan også bruke tittelen "fotograf".

Forutsetning er at du har tatt noen bilder på autoprogrammene, men også testet litt på den kreative siden av programhjulet. Du bør også ha fyllt opp et par minnekort og behandlet bildene i et program som kalles PS.

Den viktigste begrunnelsen for at du nå kan kalle deg "ekspert" og "fotograf" er at du har skrudd på noe som kalles ISO og at det var fint å kunne gjøre.

 

Uke3

Du kan nå tilby dine fototjenester til alle.

 

Husk. Det vil aldri være bildene dine som er avgjørende for ditt nivå. Det kunstneriske er viktigst. Og du må være opptatt av hvilket objektiv som gir det skarpeste bildet.

 

 

Uke 60 - og videre så fremt du ikke lever av det

Mest sannsynlig vil du nå begynne å bruke tittelen "hobbyfotograf" og "nybegynner" igjen. Og fotoentusiast som vil lære mer.

(Med andre ord Den normale læringstrappa)

Endret av ramses
Lenke til kommentar
Hva avgjør om man kan kalle seg amatør eller viderekommen innen foto mener dere? Hvor lenge man har holdt på, hvor godt man kan bruke funksjonene til kameraet sitt eller om lever av fotograferinga si? :)

 

 

End of discussion. Her er svaret

...........

Det over er vel et godt eksempel på en som anser seg selv som viderekommende/proff. Måten han prøver å latterliggjøre andre fotoinnteresserte som enda ikke er kommet opp på hans eget nivå er vel avgjørende. Noe det er mye av her inne kan jeg se.

 

Selvfølgelig.. spørsmålet trådstarter stiller er jo teit nok alene. Men med alle svarene der dere enten prøver å svare seriøst (amatør?) eller der dere prøver å latterliggjøre (viderekommende/proff?) blir det hele rett og slett bare morsomt. Men det er bare min mening, jeg er en lykkelig amatør uten ambisjoner om å bli proff.

 

Jeg tror at dere nok tenker "hva slags idiot er dette?" nå når dere har lest hele innlegget.

Lenke til kommentar
Hva avgjør om man kan kalle seg amatør eller viderekommen innen foto mener dere? Hvor lenge man har holdt på, hvor godt man kan bruke funksjonene til kameraet sitt eller om lever av fotograferinga si? :)

 

 

End of discussion. Her er svaret

...........

Det over er vel et godt eksempel på en som anser seg selv som viderekommende/proff. Måten han prøver å latterliggjøre andre fotoinnteresserte som enda ikke er kommet opp på hans eget nivå er vel avgjørende. Noe det er mye av her inne kan jeg se.

 

Selvfølgelig.. spørsmålet trådstarter stiller er jo teit nok alene. Men med alle svarene der dere enten prøver å svare seriøst (amatør?) eller der dere prøver å latterliggjøre (viderekommende/proff?) blir det hele rett og slett bare morsomt. Men det er bare min mening, jeg er en lykkelig amatør uten ambisjoner om å bli proff.

 

Jeg tror at dere nok tenker "hva slags idiot er dette?" nå når dere har lest hele innlegget.

 

 

Hva er det som gjør at du mener jeg definerer meg selv som viderekommende/proff. Jeg gjør jo ikke det.

Greit nok at du anser meg som en idiot. Det gjør jeg også selv mange ganger.

Men det er vel ikke noe vits i å henge meg ut på den måten vel.

Poenget mitt var jo bare at det blir opp til den enkelte selv å definere seg. Det går bare ikke at andre gjør det. Det er da ikke noe forsøk på å latterliggjøre spørsmålet til trådstarter. Det kommer vel mere an på deg og din insstilling og hvordan du velger å tolke det som blir skrevet.

Endret av ramses
Lenke til kommentar
Det er antall inlegg på akam.no som styrer om du er amatør eller profesjonell..... :tease:

Rent bortsett fra at jeg får litt brekningsfornemmelser av måten "amatør" og "profesjonell" brukes på i denne tråden, så har du selvsagt rett. Helt konkret, så går grensen ved 3506 innlegg, men dersom du har en fotobag som er så tung at du ikke orker å bære rundt på den mer enn 30 minutter, så får du 1000 innlegg i rabatt.

 

Personlig anser jeg meg selv for å være en fotografisk dilettant.

Lenke til kommentar
.....

Greit nok at du anser meg som en idiot. Det gjør jeg også selv mange ganger.

Men det er vel ikke noe vits i å henge meg ut på den måten vel.

he he.. Skulle nok presisert og skrevet :

 

"Jeg tror at dere nok tenker "hva slags idiot er dette?" nå når dere har lest hele mitt innlegg.."

 

Ok

Greit, da er vi to medlemmer i akams club for idiots

Flere medlemmer tas opp fortløpende.

Lenke til kommentar

Proff(esjonell) er når inntekter fra aktuelle aktivitet er en vesentlig del av levebrødet.

 

Hva man ellers måtte kalle seg er det vel først og fremst eget selvbilde som bestemmer, sammen med ens legning for hvordan man foretrekker å presentere eget selvbilde til verden rundt.

 

Hilsen

En tussiast og evig amatør

(btw: det kan være lurt å sette et bokmerke på denne, og reflektere over den når forumfolk irriterer vettet av deg, noe de skjelden vil unlate å gjøre lenge om gangen)

Lenke til kommentar

Klippet fra Wikipedia:

 

En profesjonell er en som gjør en jobb mot betaling. Personen har ofte en utdannelse, men det er ikke nødvendig, til emnet. Det finnes skrevne, eller uskrevne, regler slik som oppførsel og kleskode/uniform. I overført betydning kan adjektivet profesjonell også brukes om en person som er flink, erfaren og/eller utdannet innen et område.

 

Det skulle vel bety at det er ganske mange her som kan smykke seg med tittelen "profesjonell".

Lenke til kommentar
Proff(esjonell) er når inntekter fra aktuelle aktivitet er en vesentlig del av levebrødet.

 

Hva man ellers måtte kalle seg er det vel først og fremst eget selvbilde som bestemmer, sammen med ens legning for hvordan man foretrekker å presentere eget selvbilde til verden rundt.

 

Hilsen

En tussiast og evig amatør

(btw: det kan være lurt å sette et bokmerke på denne, og reflektere over den når forumfolk irriterer vettet av deg, noe de skjelden vil unlate å gjøre lenge om gangen)

Nå tuller du. Tror jeg må korrigere deg litt.

Slik er det i praksis:

Proff(esjonell) er når bruken av inntekter fra eventuell jobb overstiger i vesetnlig grad aktiviteten ved resten av levebrødet.
Lenke til kommentar
Før du skjønner at blits og insektsmakro ikke passer sammen er du noob!

 

I praksis kan man ikke sette noen grense, er vel ikke noen vits heller når det er bildene som teller?

haha appropos det, jeg tok bilde av en firefisle en gang, med kompaktkamera for en stund siden, av en firefisle i italia, og etter at blitzen hadde gått av og kameraet tok bildet, hadde han rekki å snudd seg og var på vei vekk, på bildet ser man at beina er halvveis i været og stikker av, var litt artig :p

Lenke til kommentar
haha appropos det, jeg tok bilde av en firefisle en gang, med kompaktkamera for en stund siden, av en firefisle i italia, og etter at blitzen hadde gått av og kameraet tok bildet, hadde han rekki å snudd seg og var på vei vekk, på bildet ser man at beina er halvveis i været og stikker av, var litt artig :p

Høres ut som et artig bilde. Brukte du anti-røde-øyne-funksjon, eller var firfislen raskere enn lyset? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...