Gå til innhold

Ny komfyr annen stikkontakt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så med andre ord så mener du at det ikke er lov å koble en stikkontakt uten å ha en bryter foran?

Hvordan skal man da kunne koble bryteren spenningsløst hvis det ikke er nok å slå ned sikringen?

 

Kan du henvise til hvor i NEK400 eller andre normer dette står?

 

Ved arbeid på frakoblet anlegg skal det i følge FSE være to sikkerhetsbarrierer:

 

1: Frakobling (slå ned sikring eller skru av sikkerhetsbryter) og sikring mot innkobling (merke sikring med skilt / låse sikkerhetsbryter).

2: Spenningsprøving.

Lenke til kommentar
Hei, har kjøpt meg ny gasskomfyr denne benytter en helt vanlig strømkontakt med jord den gamle komfyren bruker en sånn større plugg med 6 pinner tror jeg.

 

Noen som vet hvor jeg kan dra og kjøpe overgang/omformer ??

 

Du kan ikke bare klippe av denne da ledningen til ovnen din ikke er dimensjonert til kursen den er sikret med. Du kan dog skifte ut bånnskruen i sikringen til komfyren din til en 16A, hvis du har skrusikringer. har du automat sikringer så må du skfite denne til en 16A før du kan klippe støpselet og koble på et teknisk støpsel.

 

 

 

 

de fleste nye komfyrer som kommer med separat topp skal ha egen kurs for toppen og egen for ovnen. kommer de med 25a teknisk støpsel skal de kobles på teknisk stikk og sikres med riktig sikring i forhold til ledertverrsnitt og utstyr som er koblet til kursen.

 

Kommer komfyren med to forskjellige tilkoblinger, en for topp og en for ovn hvor de hhv har et teknisk støpsel koblet på seg og et vanlig 16A støpsel så skal ingen av disse klippes av og gjøres om grunnet at de er koblet der for en grunn og vil ikke tåle evnetuelle kortslutningsstrømmer som vil kunne oppstå hvis ting kobles på kurser sikret med feil sikring. Kontakt elektriker. (største delen av branner i norge oppstår grunnet feil i det elektriske, grunnet kortslutniger i IT anlegg genererer kortslutningsstrømmer i kiloampere området.)

 

dog man kan klippe av et 25A støpsel og koble den på en 16A kurs med 16A støpsel men man kan da risikere at sikringen ryker hvis ovnen er oppgitt til mer effekt enn kurssikringen.

Endret av Sweet
Lenke til kommentar
Så med andre ord så mener du at det ikke er lov å koble en stikkontakt uten å ha en bryter foran?

Hvordan skal man da kunne koble bryteren spenningsløst hvis det ikke er nok å slå ned sikringen?

 

Det var snakk om at man kunne tilkoble ovnene direkte på strømnettet, uten stikkontakt. Går man inn med f.eks en PR rett inn i toppen, eller ledningen til toppen inn i en koblingsboks. Da må man ha en servicebryter forran!  Har man toppen over stikk, slipper man flerpolet bryter.... Har ikke nek400 hjemme, så jeg gidder ikke og slå det opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...