Gå til innhold

Ny komfyr annen stikkontakt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går ann å bytte den 16 amp støpsel til en 25 amp støpsel. Få du på claus olshon. Og det er lov for vanlige dødlige å bytte. Bare husk at den lengste pinnen på støpselet er JORDEN.

Ingen vits å bytte sikringen og stikken.

Greit å ha den gangen du vil bytte eller selge og de vil ha sin komfyr.

Sikringen skal bare beskytte kabelen i veggen mot for stort strømforbruk i forhold til hva den skal tåle. Hva som blir koblet til i etterkant betyr ikke så mye.

Den finnes f.eks mange gamle hus der varmtvanns tanken er koblet til på 25 amps kursen selv om den bare trekker 10amp max. Men da har man direkte koblet eller en 25A stikk på de.

 

Men 6 pinner syns jeg var litt rart. Kan du legge ut et bilde av den stikken?

Lenke til kommentar

Det vil nok fungere helt OK, men stiller meg likevel kritisk til påstanden om at "hva som er koblet i etterkant betyr ikke så mye".

Hva som er koblet i etterkant betyr akkurat like mye som kabelen i veggen, apparatet står tross alt i serie med strømkretsen.

 

Komfyren (og tilkoblingskabelen) er neppe beregnet for 25A-sikring, og den kortslutningsstrømmen som vil oppstå.

Likevel, om dataplate sier at den er det så er det jo helt OK.

Endret av Patz
Lenke til kommentar

Hvis det oppstår korslutning i en 16A kontakt som er montert på en 25A sikring sier det seg jo nesten selv at det lett kan oppstå brann og i værste fall personskader.

Sikring må byttes og vanlig 16A stikk må settes opp om det skal være lovlig.

 

Hvis ikke finnes det kanskje noen overganger med innebygget sikring, men det tror jeg aldri jeg har sett.

Lenke til kommentar

Slik jeg forsto har den nye komfyren vanlig jordet stikk. Dette er normalt på nye topper og komfyrer. Det er ikke noe problem å skifte ut denne vanlige stikken med ett såkalt "teknisk" støpsel med tre pinner på rad nei.

Jeg jobber selv med å levere blant annet komfyrer og bytter ofte disse for kunder.

Lenke til kommentar

Jeg går da her ut i fra at det tekniske stikket faktisk pr. i dag er sikret med en 25A sikring?

 

Som tidligere sagt så vil det selvfølgelig fungere i praksis, men skulle det oppstå en feil (kort-/jordslutning) så kan komfyren trekke mer enn de 16A den er beregnet for. Tilkoblingskabelen og koblinger inne i komfyr er neppe beregnet for dette.

Man kan selvfølgelig sette på komfyrstøpsel, og sikre ned kursen uten å bytte stikkontakt også.

 

Hva er tverrsnittet på kabelen?

En 1,5mm2 kobberkabel i fri luft har en strømføringsevne på 22A.

Lenke til kommentar
Hei, har kjøpt meg ny gasskomfyr denne benytter en helt vanlig strømkontakt med jord den gamle komfyren bruker en sånn større plugg med 6 pinner tror jeg.

 

Noen som vet hvor jeg kan dra og kjøpe overgang/omformer ??

 

 

Tror mange, evt jeg har misforstått her.

 

Du har en 3 pins 25 A stikk, og trenger nå kun en vanlig standard 16A stikk.

 

Det du da må gjøre er å ringe elektriker.

 

Han setter inn en 16 ampere sikring i sikringsskapet.

 

Og bytter til vanlig stikk for komfyren.

 

Noen sier det ikke er nødvendig med ny sikring, men det er det.

 

Den nye komfyren er laget for 16 ampere, og på mange gass og vanlige komfyrer(Den moderne varianten med komfyr 16A og platetopp 25A) står det i manualer at de skal sikres med 16A.

 

Dette fordi at selv om det går greit å bruke en 25A sikring videre rent praksis.

 

Så er det ikke bra med tanke på kortslutninger og annen feilproblematikk i ovnen.

Den er bygget for å kobles til et 16 a anlegg. Og da bruker du en 16 A sikring.

Så enkelt som det.

Lenke til kommentar

det er ikke noe problem, IOM at det er snakk om fast belastning, og veldig kort lengde på kabelen.

har i flere tilfeller vært med på at leverandør selv gjør, og går god for en slik modifikasjon, men det er klart at som alltid er det produsentens informasjon og monteringsanvisning som er "bibelen" så det er godt mulig at dette ikke er en forsvarlig løsning for alle merker.

 

edit: i praksis blir dette ikke noe anderledes enn å koble til en lampe med 0.75 på en 16A kurs.

Dessuten, opperers det med andre strømføringsevner for gummikabel (som ofte brukes til komfyrer og platetopper, enn for vanlig installasjonskabel.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hva produsenten av komfyren sier. Om de sier at du får lov å bytte stik så kan du det. Om de seier at du må benytte en 16A kurs så må du det ellers ryker garantien, og du bryter loven ettersom produsenten i sin tid har fått godkjent komfyren kun for 16A kurser.

Men i følge NEK så kan du fint skifte støpselet men det er ikke her problemet er, det er med produsenten så hør med de.

Lenke til kommentar

Takk for mange bra svar :) jeg løste det ved å forlenge et strømuttak lengre opp på veggen som var vanlig stikk-kontakt og skjøte det ned til den nye komfyren :) og det var en 3-pinne kontakt som mange har påpekt. Bare jeg som rotet litt som vanlig.

 

Steke biff på gasskomfyr er digg - I like them bloody and juicy. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Hvorfor kommer de fleste nye innebygde komfyrer med vanlig stikkontakt, samtidig som det annbefales å legge opp en 20A kurs på både komfyr og en 20A kurs på topp? Da kan det jo ikke stemme at man bør nedgradere sikringen om man bytter støpsel. Mange legger vel faktisk opp 25A sikring til induksjonstopper, og disse leveres med helt vanlig stikkontakt

 

Har aldri hørt noen av hvitevareleverandørene si noe på at vi bytter stikkontakene heller. Dette er noe vi må gjøre ofte når vi leverer hvitevarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min eneste kommentar til å bruke en 25 amp kurs er :

 

Sørg for å få det skriftlig fra leverandør at det er OK.

 

Nytter ikke med et muntlig svar på telefonen når noe skjer.

 

Når det gjelder hva som blir lagt opp.

 

Svært få elektrikere jeg kjenner tar seg bry med å sjekke manualer og liknende for å se hva produsenten krever.

 

De legger opp det de pleier å gjøre, og ferdig me det.

 

Jeg personlig er av den litt mer perfeksjoniostiske typen.

 

Og dessuten, med samsvarserklæringen så signerer du på at du har gjort installasjonen ihht lover, regler osv blablabla.

 

Liker å gjøre alt 100% jeg.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar
Hvorfor kommer de fleste nye innebygde komfyrer med vanlig stikkontakt, samtidig som det annbefales å legge opp en 20A kurs på både komfyr og en 20A kurs på topp? Da kan det jo ikke stemme at man bør nedgradere sikringen om man bytter støpsel. Mange legger vel faktisk opp 25A sikring til induksjonstopper, og disse leveres med helt vanlig stikkontakt

 

Har aldri hørt noen av hvitevareleverandørene si noe på at vi bytter stikkontakene heller. Dette er noe vi må gjøre ofte når vi leverer hvitevarer.

Akkurat dette må da være det dårligste forslaget som er kommet opp under hele diskusjonen.

 

Fakta er at en "vanlig" stikkontakt og et "vanlig" støpsel absolutt ikke tåler mer enn 16A over tid.

En vanlig stekeovn og platetopp (unntak av induktiv) er en 100% resitiv (ohmsk) belastning, det vil si at de ikke gir noen startstrøm. Er det induksjonstopp benytter man rett og slett en 16A med C-karakteristikk om den leveres med vanlig støpsel.

Det å faktisk sikre en vanlig 16A stikkontakt med mer enn 16A vil være helt bak mål.

 

EDIT: Jeg går da ut fra at du med "vanlig" stikkontakt mener 16A stikkontakt. Støpsel = han, stikkontakt = hun.

Endret av Patz
Lenke til kommentar

I bruksanvisning til Induksjonstoppen t905IT fra Beha står det følgende:

 

"Disse koketoppene leveres med strømkabel av type H 05 VVF (1,5mm2) med 3/5 ledere (inkludert en

grønn/gul jordledning), som må koples til strømforsyningen ved hjelp av en plugg som er i samsvar med

publikasjon CEI 60083 eller en mangepolet bryter, med minst 3 mm avstand mellom kontaktene."

 

Hva vil det si å ha en mangepolet bryter med minst 3mm avstand mellom kontakene?

Og hva samsvarer med publikasjonen CEI 60083?

 

Jeg må innrømme at jeg vet lite om hva faktisk reglene er på dette området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...