Gå til innhold

Omtale av Freelancer (PC)


Anbefalte innlegg

Freelancer har vært under utvikling siden 1997, og det har vært knyttet svært store forhåpninger til dette spillet. Utviklerne har hatt et mål å lage et produkt folk ville stoppe opp og legge merke til. Spillet klarer ikke å levere alt som ble lovet, men til gjengjeld leverer det de varene det har å by på med glans. Resultatet er et bunnsolid om ikke akkurat nyskapende spill som tilbyr timevis med god underholdning.

 

http://www.gamer.no/omtaler/freelancer/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg først få si at det var en meget god test. Etter å ha lagt igjen ca 13 timer i dette spillet sitter jeg igjen med nøyaktig samme inntrykk. Jeg er en ivrig tilhenger av sjangeren og har spilt rundt de fleste wing commander spillene. Har dessuten lagt igjen utallige timer i Elite og Frontier ( slet faktisk ut museknappene på amiga'n min på shopping i frontier en gang i tiden :).

 

Jeg synes dog det er synd at de ikke har klart å ta vare på noen av de store styrkene til hverken elite/frontier eller wing commander. Det å hindre deg i å utvikle deg når du spiller utenfor historien, gjør at du ikke kommer til å bruke veldig mye tid på å gå utenom historien. Siden skipene og våpnene du kan kjøpe er knyttet direkte til hvor høyt level du har, er det også veldig begrenset hva du kan gjøre med penger i spillet.

 

Historien i seg selv har en spennende vri og er generelt god på å holde deg på kanten av stolen, men den kan ikke sammenlignes med wing commanders historier. Du har liten eller ingen mulighet til å påvirke historien, og føler bare at du sitter som pasasjer. Enten klarer du å oppfylle historiens mål, eller så dør du og må prøve igjen.

 

Jeg vil også si at det siste oppdraget i spillet er totalt umulig... Jeg har vanskelig for å forstå at det er mulig å fullføre det oppdraget uten å jukse... Selv ble jeg rimelig irritert når jeg kom til det siste levelet, og besluttet å jukse en smule. Spillet har egentlig ingen god slutt sekvens heller, så jeg lurer litt på om man ikke var ment å klare det levelet.

 

Uansett...

Spillet er absolutt verdt å spille, spesiellt hvis du ikke har forventninger om at det skal være som elite/frontier eller wing commander serien.

Lenke til kommentar
Jeg vil også si at det siste oppdraget i spillet er totalt umulig... Jeg har vanskelig for å forstå at det er mulig å fullføre det oppdraget uten å jukse... Selv ble jeg rimelig irritert når jeg kom til det siste levelet, og besluttet å jukse en smule. Spillet har egentlig ingen god slutt sekvens heller, så jeg lurer litt på om man ikke var ment å klare det levelet.  

 

Umulig?

Jeg klarte nå det siste oppdraget på første forsøk. (kanskje jeg var heldig?)

Lenke til kommentar

jeg har spillt en del Freelancer i det siste og jeg må nesten kommentere litt ang cheating og multiplayer.

 

klient/server systemet deres er totalt ubrukelig egentelig, server sjekker ikke crc eller version eller noe på klient siden og serveren tillater alle former for modifisering av spillet, så er man god eller lat og laster ned fra nettet så er det fullt mulig å modde filene i Freelancer og så joine en multiplayer server, selge våpnene, kjøpe en Titan heavy fighter på startplaneten og fylle opp med hacka klasse 10 Cerebus (eller andre for den del, som f.eks nomad cannons) som har en refire på 8.33 for pengene man fikk for lvl1 våpnene du startet med.. er ikke noe morsomt det gitt.. :(

eller forsåvidt hacke shopping listene så romstasjonen ved startplaneten har luxury consumer goods to 1c per stykk som da igjen selger for 1600 på moderplaneten. et par runder i humpback (da hacket og tilgjengelig på startplaneten for 100c) og man er lettere ekstremt rik.

 

Digital Anvil trenger og Må gjøre noe med sikkerheten på serveren til spillet. sånn det er i dag så er det bare ærligheten til folk som stopper dem i å jukse, og dette er en grunn til at jeg sluttet å spille på nettet og holder meg til LAN med kamerater

Lenke til kommentar

Jeg vil også si at det siste oppdraget i spillet er totalt umulig...  Jeg har vanskelig for å forstå at det er mulig å fullføre det oppdraget uten å jukse...  Selv ble jeg rimelig irritert når jeg kom til det siste levelet, og besluttet å jukse en smule. Spillet har egentlig ingen god slutt sekvens heller, så jeg lurer litt på om man ikke var ment å klare det levelet.

 

Var jo utroli enkel. Klarte det på 1 forsøk. Var bare å ladde opp med torpedoer å så mang missiler du klarte.. Plankekjøring.

Sluttsekvensen er jeg enig i. Ventet en spetakulær video av ett eller annet slag, men ble dårlig med det. Trodde faktisk et lite øyeblikk at det var flere mission etterpå, pga av en liten replik som sa:

" Nyt ferien din Trend, blir mye jobb senere", eller no i den duren..

Men bare lvl-up og det var k j e d e l i .. Kommer det noen oppfølger? Noen som vet?

Lenke til kommentar

Etter å ha lagt ned en god del timer i dette spillet har jeg følgende å si:

 

Angående juksing så er det vel hovedsakelig brukeren som er problemet. Det har desverre blitt slik at det er nesten umulig å finne ett spill som spilles på nett der det ikke er noen som jukser. Her vil jeg si at ansvaret hviler i større grad på oss brukerne enn på dem som lager spillet.

 

Når det gjelder spillet Freelancer, så må jeg si at jeg er enig i mye av det som kommer frem i anmeldelsen, men samtidig også uenig i en god del. Slik som spillet fremstår i dag fortjener det ikke den femmeren som anmelderen har gitt det.

 

Det største ankepunktet er sannsynligvis at det er for lett(!). Det tar deg ca. tre timer spilletid å skaffe deg ett av de tyngste skipene som finnes i multiplayerspill. Etter det er det svært lite i spillet som er utfordrende i det hele tatt. Dette kombinert med ett statisk handelssystem (Varene koster det samme på de samme plassene hele tiden.), de latterlige "mr. Cool" sekvensene som du får når du skal finne deg oppdrag ved å snakke med folk i barene og til slutt de mange småfeilene gjør at min terning lander på en firer.

 

Jeg har en lang liste med ting som kunne ha vært forbedret, men vil ikke bli for detaljert her da det røper en god del av spillplottet.

 

-KJ

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

eg synest dette spillet var extremt tøfft de første 15 minuttene, det var nesten som å sitte foran amiga 500'en min i gamle dager med wingcommander og blaste fienden ut av himmelen(?)..

men problemene til dette spillet går mye dypere enn misbrukte muligheter for forbedring, online cheating og det som andre har påpekt...

 

spillet trenger sin versjon 1.1! dette er muligens det mest buggy spillet M$ har gitt ut.. (eg sa spill ikkje OS :D) Lydproblemene er overveldende og selv-fix leder ofte til mye værre ting, som fks: massiv lagg, skrapelyd overalt (i windows og seff) og formatreinstall.. sjekk her:

 

http://www.lancersreactor.com/t/forum/topi...elancer&M=False

 

hvis du har creative lydkort eller lurer på å kjøpe det bør du og se her:

http://forums.winamp.com/showthread.php?threadid=76742

 

men slipper M$ noen ny versjon? neida koffor det når spillet solgte så dårlig...

eg kan huske når selskap faktisk stresset for å få spillene sine til å fungere.. og man skal ikkje se i bort fra at Freelancer fremdeles kunne blitt et dødstøft spill hvis bare M$ hadde gjort noen updates, map-packs eller en utvidnigspakke... hater M$.. no har de tjent noen kroner på å utnytte en sinnsyk fet spillserie og så gir de opp før spillet engang har tatt av!!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...