Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problem med kondens/dugg og ising på innsiden av frontruten


Rincewind76

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har samme problemet selv, er veldig plaget av spesielt dugg når kulda kommer. I dag var faktisk første gangen jeg kan huske at hele frontruta var dekt med is både innvendig og utvendig. Som regel er jeg bare plaget av heftig mye dugg, hvor ikke bare frontruta dugger, men alle vinduene.

 

I tillegg synes jeg varmeapparatet funker dårlig, mulig det er så dårlig på min biltype, men det tar evigheter før det blir en lunk inne i kupeen. Selv ved driftstemperatur så kan lufta som blåses ut være ganske så kjøling enda. På langturer kjører jeg som regel med varmen på fullt i en times tid uten at det blir noe mer enn akkurat passelig varmt. Etter en times tid med varmen på fullt skulle det jo i teorien vært bastue inne i kupeen.

 

I tillegg har jeg plystrelyder fra vifta ved gasspådrag, spesielt i motbakker. Stammer alle disse problemene fra samme kilde eller kan det være flere problemer her?

 

Har også bestilt som et siste forsøk et middel som jeg skal smøre innvendig på frontruta som skal motvirke dugg.

Lenke til kommentar

Hm, etter det jeg finner om varmeregister ser det ut til å være en usaklig jobb å skifte (som jeg må få et verkested til å gjøre, dyrt...), så jeg håper det ikke er det. Varmeapparatet fungerer ellers fint, det blir fort varmt, og jeg har på ac så dugg forsvinner fort etter start (bortsett fra ved slike abnorme mengder som det har vært et par ganger nå).

 

Andre muligheter jeg kan sjekke, eller er det noen måte jeg kan bekrefte eller avkrefte om varmeregisteret er problemet (uten å skru fra hverandre bilen)?

Lenke til kommentar

Ved lekkasje i varmeregisteret vil du kjenne lukten av varm glykol (kjølevæske) i kupeen når du kjører, og kjølevæskenivået vil minke. Det kan også, avhengig av hvor varmeregisteret sitter i bilen din, bli vått på gulvet. Du har vel sjekket at dreneringen for kondensvannet fra A/C-kondensatoren ikke er gått tett?

Lenke til kommentar
Ved lekkasje i varmeregisteret vil du kjenne lukten av varm glykol (kjølevæske) i kupeen når du kjører, og kjølevæskenivået vil minke. Det kan også, avhengig av hvor varmeregisteret sitter i bilen din, bli vått på gulvet. Du har vel sjekket at dreneringen for kondensvannet fra A/C-kondensatoren ikke er gått tett?

 

Hm, merker ikke noe til lukt eller mangel på kjølevæske.

 

Har ikke sjekket kondensdreneringen nei, må jeg under bilen for å sjekke dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...