Gå til innhold

Problemer med å koble til server i linux mint

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei , instalerte nettopp linux mint på den stasjonære PCen min , har oppdatert alt som er å oppdatere , men det som er problemet er at når jeg går for å koble til serveren som er på nettverket finner jeg den , men når jeg går inn på den er den tom , jeg får aldri opp et vindu for å skrive inn brukernavn og passord heller , så tror det er der problemet ligger. Noen som har noen råd til hvordan jeg skal få dette til ? (er forøvri koblet til en bærbar maskin med nettverkskabel for å få nett)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Da kjører bruker du samba. Prøv å åpne nautilus og skriv inn: "smb://10.0.2.45" (uten hermetegn og med den riktige ip'en til serveren din. Nautilus er forresten utforskeren ;) )

EDIT: siden du kjører den gjennom den andre maskinen din kan du prøve å pinge serveren også, i terminalen skriver du: "ping 10.0.2.45" (ip'en til serveren)

Mulig det å kjøre gjennom en annen maskin ødlegger pga noe natting eller no.

Endret av Smif
Skrevet (endret)

prøvde det du sa , men når jeg skriver inn IP smb://192.168.*.*** så får jeg bare opp et tomt vindu , og når jeg prøver det ping greine i konsoll så står det bare i evigheter å laster 64 bit elns ?

edit , Prøvde med en trådlås san USB penn med akkurat samme resultat

Endret av Evil-Duck
Skrevet

Da har du ikke kontakt med serveren din. Det kan godt være fordi du kopler til gjennom laptoppen, sannsynligvis fordi den har NAT-funksjonalitet. Du må da åpne porter i denne, eller finne en måte å kople til direkte til nettverket på.

Skrevet

Vil deffinitivt anbefale at du prøver å koble den utenom maskinen din og rett i nettverket. Blir skjelden bra men en rekke clienter med nat imellom!

Skrevet (endret)

Hmm , jeg er tilkoblet serveren med Macbooken da uten noe problem .

Edit : ja jeg har prøvd med en slik USB trådløs ting , med samme resultat som når den går igjennom macbooken

edit : så du skrev noe om samba smif , hva er det for noe og hvordan starter jeg det ?

Endret av Evil-Duck
Skrevet
Men problemet er jo at han ikke engang får pinget serveren. Er temmelig sikkert pga. at det går gjennom en annen maskin.

men nå går det ikke gjennom en annen server , har koblet den til med en trådløs USB pinne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...