Gå til innhold

Hva skjer om vi finner liv på andre planeter


Anbefalte innlegg

Greit, kristendommen (og forsåvidt alle de andre store religionene) har greid seg gjennom store "katastrofer" før - tenker da på darwin, sola i sentrum og de greierne der og jeg er ganske overbevist om at religionene her til verds vil "overleve" en bakterieform på andre planeter. Men hva om vi faktisk finner menneskelignende livsformer? Tenker ikke på aggressive roboter nå, men hva om vi finner en planet i tilsynelatende harmoni, som går rundt og har det heilt greit med seg selv? Science fiction i aller høyeste grad, men det må da gå an å diskutere dette på en saklig måte? Det kan jo skje? Vi mennesker er indoktrinert med at vi er av høyere makter, fullkommne og enestående i både (vel, kanskje ikke akkurat kropp) men hvertfall sjel. Ville vi ha fikset en lignende verden som vår, der "menneskene" faktisk levde i perfekt harmoni? Det er kanskje dumt av meg å drepe debatten før den i det hele tatt er i gang, men jeg tror faktisk ikke det. Etter noen programforpliktede forskningsturer hadde vi startet med masse turisme, før vi hadde rundet det hele av med aggresive korstog av ulik art...

 

Desverre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg tror heller ikke vi mister statskirka sånn helt uten vider om vi finner nye livsformer. vi mennesker liker ikke tanken på at vi ikke er del i noe som er større en oss, så religion i en eller annen form vil nok bestå. men om vi finner ut at vi ikke er fullkomne? tror dere menneskeheten vil vise storsinn, eller vil vi prøve enda mer å hevde vår rett?

Lenke til kommentar
Jeg tror kristendommen ville tilpasset seg den nye oppdagelsen, slik den har en tendens til å gjøre.

Jepp, de ville trolig påstått at disse var de fallne engler som bibelen maser om....eller kjemper, antikrist, gud, jesu gjenkomst, osv.

 

alien_sex_09-1.jpg

1 Menneskene begynte å bli mange på jorden, og de fikk døtre. 2 Gudesønnene så at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. 3 Herren sa: "Min ånd skal ikke for alltid bo i menneskene; for de er bare svake skapninger. Deres levetid skal være 120 år."

Lenke til kommentar
Et annet spørmål blir, hvis vi finner liv på en annen planet og de har en bibel som er prikk lik "vår", kommer alle på jorden plutselig til å bli kristne...?

 

Det mest interessante er vel om de som leser denne tråden sier hva som ville vært sin reaksjon på scenariet theGunner76 fremstiller, evt også mitt :thumbup:

 

Det kan jeg svare på :)

 

Nei.

Lenke til kommentar
Et annet spørmål blir, hvis vi finner liv på en annen planet og de har en bibel som er prikk lik "vår"

Og en Qur'an, og en Torah, og en Bhagavad Gita, Iliaden og Odysséen, Amduat, Edda og Heimskringla ...

 

Ja, da kan en virkelig begynne å lure på hvor mange konkurrerende guder som finnes der ute.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Et annet spørmål blir, hvis vi finner liv på en annen planet og de har en bibel som er prikk lik "vår"

Og en Qur'an, og en Torah, og en Bhagavad Gita, Iliaden og Odysséen, Amduat, Edda og Heimskringla ...

 

Ja, da kan en virkelig begynne å lure på hvor mange konkurrerende guder som finnes der ute.

 

Men hvis det bare er en bibel da? og det ikke er noen forutsetning for at de skulle ha kunnet fått den fra jorden?

Lenke til kommentar

Ettersom vitenskapen har funnet frem til flere løsninger og svar på generelle spørsmål har relgioner taklet det på ulike vis. De fleste Kristne har faktisk akseptert at mange av vitenskapens teorier er mer troverdige enn bibelens, og de ror seg i land ved å si at bibelen ikke er en fysikk bok som skal forklare ting i detalj.

 

Har hørt kristne si at skapelsen i bibelen kun er en forenklet tilnærming for at den skulle være forståelig for de den var skrevet til (naturlig nok fordi de som faktisk skrev den ikke viste bedre selv)

 

Paven ble glad og aksepterte gladelig Big bang teorien og utalte at "endelig vet vi i detalj hvordan gud skapte verden".

 

Jeg tror at om vi hadde funnet andre livsformer hadde relgionene hatt mange ulike måter å tilpasse seg / akseptere det på. For eksempel:

 

Kan se for meg at om de var teknologisk eller sosialt primitvie i forhold til oss selv, eksempel i bronsealderen så hadde noen relgiøse hevdet at de "ikke har sjel, sånn som oss" og eksludert de fra Guds beste skaper verk.

 

Hadde de vært mer teknologiske og overlegen i forhold til oss, kunne de kansje blitt ansett som gudommer selv.

 

Her er det tusenvis av "løsninger"

Lenke til kommentar

Det hadde nok blitt dårlig med forskningsturer.

Gjør litt research på melkeveiens og universets størrelse så skjønner du hvorfor. Selv om det hadde vært intelligent liv rundt nærmeste stjerne etter solen, ville det nok tatt noen tusen år å dra dit.

 

Eneste måten vi kan oppdage fremmede sivilisasjoner på er nok via signaler, selv om våre mottagere nok er i dårligste laget. Tviler på at vi kan motta signaler fra Adromedagalaksen eller noen av de andre 200 mrd galaksene.

 

Jeg er ganske sikker på at det sikkert er milliarder av avanserte sivilisasjoner der ute, men om vi kommer til å oppdage noen av dem er en helt annen sak. Om vi så gjør, vil det nok bli den endelige kroken på døren for kristendom, islam etc. Hvorfor i huleste skulle deres allmektige gud skape mange andre høyerestående livsformer enn mennesket rundt omkring i universet?

 

Jeg hadde vel egentlig håpet at universets enorme størrelse og jordens, solsystemets og vår galakses plassering i det hele i seg selv talte for at kanskje de gamle nissene i midtøsten (uten snev av kjennskap til kosmologi, naturvitenskap, biologi etc.) som stod bak skribleriene i bibelen/koranen tok fullstendig, helt og holdent feil i sine antagelser.

Lenke til kommentar

Universets størrelse og mulighet for å reise til andre stjerner for å ikke snakke om galakser ser per i dag umulig ut. At vi ikke har fått besøk (som kan dokumenteres offentlig! ) tyder på at det er svært vanskelig om ikke umulig. Ettersom at jeg er sikker på at det finnes mange mange sivilisasjoner der ute (med tanke på hvor mange stjerner det finnes i universet er det relativt latterlig i mine øyne å tro at vi er alene)

 

I denne tråden så har jeg og andre alikevel valgt å anta at det er mulig for temaets skyld. Tror at er man relgiøs nok greier man å overbevise seg selv om at det passer med bibelen. Som sagt har relgiøse greid å holde tritt med vår lokale utvikling på jorden, uavhengig om det strider mot opprinelig tro

 

Fikk nettop en fryktelig tanke, tenk om noen fremmede sivilisasjoner får inn sånn jesus tv og tror det er en sending fra "gud". :wallbash:

 

Håper ikke de får inn slike TV signaler. Da tenker de "hvem faen er disse primitive folka som enda tror på guder ? De kan bare glemme alt som heter intergalaktisk samarbeid om det er sånn de holder på " :p

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Fikk nettop en fryktelig tanke, tenk om noen fremmede sivilisasjoner får inn sånn jesus tv og tror det er en sending fra "gud". :wallbash:

 

Hehehehehe... En morsom idé :innocent: og så sender de penger...

 

 

Men hvis det bare er en bibel da? og det ikke er noen forutsetning for at de skulle ha kunnet fått den fra jorden?

Men hvis det bare er en koran da? Det fantasiscenarioet liker du neppe like mye som det du lagde selv.

 

Det er nesten akkurat samme scenario, så hvorfor det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...