Gå til innhold

Spørsmål ang. Elektriker-fagprøve.


Hjelmn

Anbefalte innlegg

Hei. Skal til å ta fatt på min elektriker fagprøve, og kunne trengt litt hjelp og tips :)

 

Har lagt ved en plantegning av jobben min, en mastu med 2 etasjer. Fagprøven er å ta hele den elektriske installasjonen.

 

Det jeg funderer litt på er beregningen av kursene, hvor mange jeg trenger og oppdelingen. Jeg kom frem til 1 25A, 9 16A og 1 10A. Men med dette beregner jeg et OV vern på 63A, noe som er voldsomt mye for et så lite hus. Så noen som har noen tips hvor jeg kan kutte ned på kurser? Hadde tenkt å få til et OV vern på 50A.

plantegning.PDF

Endret av Hjelmn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kjekkere å hjelpe hvis du forteller hvordan du har inndelt kursene dine.

 

 

Regner med du er klar over at OVen er 3fas og dermed gir 109A 2fas belastning? Med dette får du med nåværende oppsett en samtidsfaktor på 0,6. Kutter du ned OV til 50A, vil samtidsfaktor bli rundt 0,5 - noe som er greit for en enebolig.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Kursene har jeg planlagt slik:

 

25A Komfyrtopp

16A stekeovn

16A VVB

16A Oppv.maskin

16A Tørketrommel

16A Vaskemaskin

16A Bad/gang 1. etg

16A Stue 1. etg

16A Kjøkken/spisestue

16A Stikk 2. etg

10A Lys 2. etg

16A Reserve

 

oppdater meg på hva samtidsfaktor er, husker ikke og har ikke håndboka i nærheten:P

Lenke til kommentar

Jeg ville heller delt inn 2. etg i to forskjellige kurser som tar to forskjellige deler av 2.etg med både lys og stikk. Se for deg en panelovn på alle rommene i 2.etg. Vips, så ryker sikringa i hytt og pine. Dermed kan du også kutte ut 10A-kursen.

 

Vet ikke hvor mange som bruker vaskemaskin og tørketrommel samtidig?

 

Samtidsfaktor er størrelse på OV delt på total sikringstørrelse i kursene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

hvorfor slår du ikke samtidighetsfaktor opp? Regner med du har NEK400 eller montørhåndboka som alle andre.

 

Uansett. 10 eller fler kurser tilsvarer faktor på 0,5 for eneboliger.

 

 

Itot = 179A

 

 

 

Regner med du skal ha trefase inntak (Det er en selvfølge nå til dags)

 

Iov blir da (179x05) delt på rota av 3. (regner med alle kursene dine er tofase)

 

Iov= 51,7A

 

Med andre ord kan du ikke bruke OV på 50A i og med at du ikke på noen måte kan dokumentere at det er forsvarlig..?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hum, blir nok så jeg setter opp 63A OV, men strengt tatt er det nok med 50A. Legger jo uansett opp en 16mm2 inntakskabel. Å da er det mulig å bare bytte ut 50A med 63A hvis 50A plutselig begynner å ryke. Sjansen for dette er jo ganske minimal da men. Er det imot forskriftene å sette inn en 50A ?

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Begynner å nærme meg slutten på fagprøve nå. Og lurer derfor på hva jeg må "pugge" på til prøvenemda kommer? Vil jo få en drøss med spørsmål når de kommer for å se på anlegget.

 

Jording vil jeg garantert få spørsmål om. Nå har jeg slått ned jordspyd her, og fått oppgitt fra e-verket at maks feilstrøm kan bli 400mA. Dvs. at jeg trenger 125ohm eller mindre på spydet?

 

Er det andre krav mtp. jordelektrode jeg må tenke på?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

jeg vet ikke om du har tatt fagprøva eller ikke. Så jeg slo opp litt i NEK'n (Som jeg beleilig nok har med meg, selv om jeg har absolutt ingen bruk for den som skipselektriker) for å se om det var noe du muligens hadde glemt.

 

Jeg kan først nevne materialet jordspydet er nødt til å være, i tilfelle du ikke hadde tenkt på dette. Jordspydet kan være i galvanisert/kobberbelagt stål. Skjønt det de virkelig anbefaler er at det er en kobberledning på 25/50 Kvadrat som blir brukt. Og ført ned i jorden med stålrør.

 

Denne er vel mindre sannsynelig at du glemte, men dette er plasseringen til jordspydet.

Det sier at du skal ha spydet plassert rundt tre meter ned i jorden, helst på det fuktigste området. Det skal også være utenfor "byggegropen". Og det du har med 125 ohm stemmer.

 

Også verdt å nevne er at jordingen som kommer fra inntakskabelen/jordingsspydet skal ikke, i sikringskapet, være lenger enn en halv meter. Også skal ikke jordingsledningen være mindre enn 4 kvadrat på individuelle jorede rør, og lignende. Samt når kabeltverrsnittet er over 4 kvadrat selv.

 

Det var det jeg fikk skrapt sammen. Om du ikke har tatt prøven enda, så håper jeg at dette hjalp noe =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...