Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Min første bil


Eilertn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vil anbefale Volvo stasjonsvog 145. De er drftsikre, går på lite bensin. Og så er de biliige!

 

Du finner mange på finn.no og autodb.no

 

Du anbefaler en bil fra 1968-74 som førstegangsbil?

Bare sånn for å sikre at man blir drept hvis man kolliderer. I tillegg var ikke de få som lå ute til salgs billige heller.

 

Mondeoer er vel stort sett gode biler biler det. En i familien hadde samme modell, dog uten firehjulsdrift, og han var meget fornøyd. Fordbiler er jo også kjent for å gode kjøre kjøreegenskaper. Firehjulsdrift er også veldig behagelig nå på vinterstid, samt at det kan være med på å øke kjøregleden flere hakk. Du skal ikke se bort ifra at det kan være et fornuftig valg det der.

Lenke til kommentar

Jeg syns jo at hvordan førstebil som passer til deg er vanskelig å komme med når man ikke vet mer om hvordan type biler du liker, og hvor bilinteressert du er.

 

Mondeoen er jo en knakende fornuftig bil, men vist du er over middels på liker bil skalaen blir den jo fort ligg kjedeli, eller "gubbete" omså. Men skal du ha bil for å kjøre fra A til B som holder godt til normalt bruk, ja så burde du kjøpe en mondeo.

 

Ble solgt så mange av de når de kom at forhandlere gir jo nesten bort bilene, får veldi fine biler ned i latterli lave priser. Sjangsen for at den er tungsolgt når du en gang skal kvitte deg med den igjen er jo der, men vist du har bilen i kanskje 2 år problemfritt så kan du jo nesten gi bort bilen og du slipper å føle at du har blitt rundlurt ved kjøp av den. Værre vist du kjøper en bil som holder prisen oppe, men da ofte er en populær ungdomsbil som har vært misbrukt i alle år frem til nå som begynner å trenge mye påkostninger.

 

 

Dette innlegget er skrevet av en som hater og selv aldri ville kjøpt en Ford av prinsipp, men ikke er så biltrangsynt at han ikke skjønner at disse bilene nå gir mye bil for pengene!

Lenke til kommentar

Eldre biler tåler som regel mye mer enn nyere.

Feks volvo, kan jo kjøre ned en meter tykk betong vegg uten at det synes. Muligens litt overdrivelse, men jaja.

 

De er også veldig rimelige å forsikre..

 

Anbefaler deg faktisk å se på eldre volvoer.

De tåler mye, går og går, RWD.

Er ikke alltid så mye som skal til for at de blir tøffe heller :p

 

 

Vi hadde Ford mondeo før, sedan med FWD.

Den holdt veldig lenge, sprek nok også.

Den er bra på vinterføre. Kom greit opp en bakke med bil bakpå biltralle når det var snø ute.

Billige er de også.

Lenke til kommentar
Eldre biler tåler som regel mye mer enn nyere.

Feks volvo, kan jo kjøre ned en meter tykk betong vegg uten at det synes. Muligens litt overdrivelse, men jaja.

 

Du er klar over hvorfor nyere biler deformeres når du kræsjer?

 

Ønsker heller at bilen blir ødelagt, enn at jeg og passasjerene blir ødelagt..

Endret av vargaz
Lenke til kommentar

Ja jeg er klar over det.

Dette ser jeg både som pluss og minus.

 

Er greit hvis det er snakk om en skikkelig kollisjon.

Men hvis det er snakk om en student med mindre penger kan det være svært dumt hvis han skulle være så uheldig å feks skli på snø og inn i et tre.

 

Ikke misforstå meg i den tidligere posten.

Men jeg skrev det fordi han skal ha sin første bil, og alle er ikke født proff i å kjøre bil.

Lenke til kommentar

MK1 Mondeo er som de sier veldig mye bil for pengene. det vet jeg fordi jeg hadde en selv.

 

gi 15000kr så får du en strøken en. det er nesten skammelig.

 

"ting" du får med:

 

oppvarmet frontrute. veldig kjekt syns nå jeg.

AC! deilig å friskt om sommeren.

el viduer med one-touch.

el høyderegulering av sete.

fj.styrt sentrallås

antispinn kan man også få.

airbag for sidemann

Endret av toro2
Lenke til kommentar

Som sagt så har vi hatt Ford mondeo før, har nå også.

Det som jeg ser på som største minus er at de tåler ganske lite. Rundt her hvor jeg ser er det faktisk litt skjeldent å se en Mondeo uten skader.

Vi hadde også litt problemer med interiøret.

Feks så løsnet dekselene som sitter der ved selen, vanskelige å få på igjen.

Setetrekket i baksetet løsna.

 

Noe annet var også at den begynte å riste noe veldig når man kjørte fort. Sånn 140++.

Sånn er det med den vi har nå også.

Men kan jo alltids fikses.

 

 

Btw, jeg har ikke noe særlig å sammenligne med, så ikke bli irriterte eller lignende om dere har andre meninger.

Synes dette virket litt for negativt, men jeg har skrevet positive ting ovenfor så :p

Du må for all del ikke bli skremt bort fra mondeo, det er en veldig bra bil.

Endret av .Butthead.
Lenke til kommentar

de tåler lite? tenker du på plasten? jeg brekksladda min inn i en snøfonn, slik at det ble en stor stygg sprekk. kanskje en Volvo hadde tålt det, men det blir som regel skade hvis man treffer noe, da :)

 

det er ikke akkuratt Mercedes kvalitet på interiøret, nei. min knirket ihvertfall rimelig mye.. dog, ingenting gikk regelrett i stykker.

Lenke til kommentar
Det som jeg ser på som største minus er at de tåler ganske lite. Rundt her hvor jeg ser er det faktisk litt skjeldent å se en Mondeo uten skader.

Det sier vel kanskje mer om eierne? :p Jeg har god utsikt til parkeringsplassen fra leiligheten min, og det er utrolig hvor mange det er som er elendig til å parkere, både rygge inn og kjøre inn med fronten. Senest i dag brukte en fyr i en S-Max tre forsøk på å parkere, og på det siste forsøket kjørte han i full fart inn i betongelementene. I tillegg stod han utafor begge strekene med bilen. :p Der kommer ihvertfall fordelen med og ikke ha lakkerte fangere frem. :)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Plastiken på Ford sine fangere er veldig sprø! Når andre bilmerker sin plast bare bøyer seg og spretter ut igjen har Ford sin en lei tendens til å sprekke opp. Ved kraftigere kollisjoner der plastikken på "normale" biler kanskje sprekker i alle rettninger så ser Ford sine fangere ut nesten som om de har eksplodert, er bare mange småbiter igjen!

 

Men man kan jo ikke akkurat si at tåler mindre av den grunn, er jo bare Ford som trenger å lære seg at det er bedre med en myk fanger enn en steinhard en! Se på Toyota og Nissan ifra begynnelsen av nittitallet, de fangerene kan være med å ta ned en lyktestolpe uten at de revner.. men de blir jo ødelagte de også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...