Gå til innhold

Lønnsomt å lære AJAX?


Anbefalte innlegg

Hey. Jeg sitter og vurderer å lære meg AJAX for tida, ser ut til at det er kjappt og lite brukt. Trodde egentlig det var det "nye", men vet bare om facebook som har tatt det i bruk dem siste åra. Har det kommet noe nytt og bedre? Eller er det negative sider med det som gjør at det ikke er lønnsomt? Eller er det rett og slett at folk er for negravde i det dem allerede kan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil nok definitivt lønne seg å lære seg ajax (W3schools kan være et bra sted å begynne). Vil forøvrig gi en klar anbefaling til jQuery når det er snakk om å lage ajax- baserte løsninger.

 

Det er også lurt å unngå å gå i fellen å lage hele nettsted i ajax, da dette trolig vil bli lite aksessibelt og brukervennlig. Slike nettsteder vil fungere omtrent likt et nettsted i Flash med tanke på søkemotorindeksering (dersom hovedidéen er å få det til å simulere frames). Legg merke til hvor og hvordan Facebook benytter ajax (hovedsaklig områder som krever at man er innlogget). Bruk det derfor kun der det gir bedre brukervennlighet, og pass på å ta hensyn til besøkende uten javascript aktivert.

 

Noe som er ofte brukt, er tekst som skjules ved pageload, og åpnes ved animasjon på angitt klikk (link, bilde e.l). Dette er utrolig enkelt å få til ved bruk av jQuery/ mootools e.l.. Eksempel på dette er spoilere, hjelpetekst mm. Slikt ligger som vanlige div's i dokumentet, og indekseres derfor på vanlig vis. Dette er vel ikke akkurat ajax, men oppfatter det som om dette ofte blir forvekslet. Poenget er uansett at javascript som henter innhold fra eksterne filer, vil bli regnet som javascript, ikke en del av document object model (DOM) dersom javascript er deaktivert. :)

Endret av funkyboy
Lenke til kommentar

Men er det et must å kunne javascript? Har prøvd meg litt på ajax, ser jo det er mye i samme gate som javascript. Men mens jeg leste boken, kom jeg ikke over noen stadier hvor man ikke kom seg videre før man forstod javascript skikkelig. Jeg leste dog ikke så lenge før tolmodigheten brast. Jeg har lyst til å begynne igjen, jeg kan over middels php, i forhold til å lære seg php skikkelig, er det mer vanskelig å lære AJAX?

Lenke til kommentar
Et "godt" eksempel på for mye ajax er Russ.no

Så flott at du kan begrunne en slik påstand med noen solide og saklige argumenter.

Leker deg nå *mobb mobb*

Nei for å si det slik at tilbake knappen på sider som feks forumet er latterlig

Chatten er fin, det skal du ha. Men når siden ikke funker uten å ha JS aktivert, det eneste som man kan se er nyhetssiden.

Automatisk scrolling til kommentarfelt i meldinger er noe herk (selv om at du ikke har lest meldingene).

(noe jeg kommer på i farten)

Dette er nå min mening.

Lenke til kommentar
Sier han som faktisk står bak siden.

Poenget ditt er..?

 

Hvis AlecTBM mener at vi har brukt for mye AJAX (som for øvrig også er feil ord, da vi ikke benytter oss av XML i kommunikasjon med backend, men heller JSON og HTML), så er jeg interessert i å høre hvorfor han mener dette. Vi bruker mye JS for å gi brukerne av nettsiden en bedre opplevelse, og vi mottar svært få tilbakemeldinger om at personer ikke får brukt tjenester som krever støtte for XMLHttpRequest (vi mottar f.eks. flere tilbakemeldinger fra folk som sliter med å bruke Flash-applikasjoner).

 

tl;dr: Hvor er det vi bruker "for mye AJAX"?

Lenke til kommentar
Men er det et must å kunne javascript? Har prøvd meg litt på ajax, ser jo det er mye i samme gate som javascript. Men mens jeg leste boken, kom jeg ikke over noen stadier hvor man ikke kom seg videre før man forstod javascript skikkelig. Jeg leste dog ikke så lenge før tolmodigheten brast. Jeg har lyst til å begynne igjen, jeg kan over middels php, i forhold til å lære seg php skikkelig, er det mer vanskelig å lære AJAX?

 

Ajax handler jo stort sett om å overføre dynamisk info via javascript, og sette inn denne i et dokument uten pageload. Kan du php, er javascript svært nærliggende i syntax. Det er forøvrig serverside script som i stor grad utgjør funksjonaliteten ved bruk av ajax (Denne påstanden kommer dog an på funksjonalitet). Javascript leser stort sett bare inn info fra slike script (Refererer igjen til w3schools ajax tutorial). Dersom du er interessert i en lettlest bok som gir deg god innføring i (kompatibelt og unobtrustive) javascript, kan forøvrig "PPK on javascript" være et godt alternativ. :)

Endret av funkyboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...