Gå til innhold

Skjermkort til å kunne se 1080p (halvkort)


hakongram

Anbefalte innlegg

Har en Dell Optiplex 745 som jeg bruker som stuepc og til å se film osv. 720p x264 kodede filmer klarer den helt fint, men ved 1080p så hakker bilde og det fungerer ikke å se på. Vil jeg kunne fikse dette ved å skaffe et dedikert skjermkort ? Trenger også et halvkort siden det er en veldig liten (lav) stasjonær maskin. Noen som har noen forslag ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, ingen spill. Kun til å se filmer/serier/surfe nettet. Eneste kravet er at det må kunne klare 1080p kvalitet. Enten ved blue ray plater eller x264 ripper...Jeg trenger altså et lavt kort siden jeg har en sånn slim utgave av optiplex'n, ikke normal høyde altså

Endret av grammasta
Lenke til kommentar

100% garanti kan vi ikke gi deg dessverre.

Og HD film på skjermkort med PCI-E 1.0 mener jeg at HD støtten er ganske liten så her må du sjanse.

VIA er kranglete, men nå finnes det noen måter rundt det hele på om du får en BIOS til skjermkortet som er degradert til 1 generasjon, på noen kort kan en BIOS flash også hjelpe men siden du har en skranglete Dell så blir den delen verre.

Lenke til kommentar

Nja, du kan jo fortsatt kjøpe et billig kort som takler HD avspilling og om du ikke får det til å funke så kan du like gjerne sette det inn i den nyere maskinen du kanskje skal ha.

 

Kanskje har du noen venner med lignende kort? Så du kunne ha sjekket om det vil fungere i din maskin?

Lenke til kommentar

De fleste nyere kort har videoakselerasjon så de takler HD avspilling og avlaster CPUen. Da skal du egentlig se etter forskjellige muligheter / støtte for videoakselerasjon.

Hvordan nøyaktig det står til med nvidia vet jeg ikke,

men jeg kan si at ATi har full HD akselerasjon på sine kort siden

2xxx serien (utenom 2900 PRO / XT som er uansett så uaktuelle som de kan bli for deg).

ATi sies vel å ha bedre akselerasjon enn nvidia også.

Husker ikke helt om ATi fikk noen forbedringer i videoakselerasjon fra 2xxx serien til 3xxx serie, men det er ikke så farlig.

Strengt tatt så vil de fleste billige low-profile kortene fra ATi's 2xxx, 3xxx og 4xxx serie gjøre jobben godt nok for 1080p.

Skal ikke si mer, ellers blir det for mye surr :p

Lenke til kommentar

Jeg mener bestemt at det var også kvalitetsforskjeller mellom de forskjellige seriene og kortene i serien.

For eksempel HD 34xx vs HD 36xx var det markant kvalitetsforskjell, det er også forskjeller på dekodingsmotoren mellom 2xxx,3xxx og 4xxx med 4xxx som kongen av haugen, så du burde kanskje ta en titt der først?

ATi kortene er også billige så kan du jo alltids klabbe til med angreretten om det ikke funker (Du får kun svart skjerm når du starter maskinen og etter at du har plugget i alt av ekstra kabler til kortet, om det krever noen)

 

Personlig har jeg HD3850, ett billig gaming kort i sin tid som er enda billigere idag og gjør det veldig bra i HD oppløsninger, så har du også 46xx serien også da.

Du har litt valg muligheter ja.

Lenke til kommentar

Da kjøpte jeg et Sapphire Radeon HD 3450 kort, satte det inn og la inn nyeste drivere fra ati. Fungerte med en gang på min samsung 40" full hd, men jeg har fortsatt problemer med hakking på 1080p filmer. Jeg kjører nå med vga kabel fra kortet til tv'en siden jeg ikke hadde noen andre kabler, har dette noe å si for hakkingen ?

 

Det er jo en dvi-i utgang på det, vil det lønne seg å kjøpe en dvi-i til hdmi plugg og bruke en hdmi kabel ? Vil det være stor forskjell ? Ser også at det er lyd ut på skjermkortet, hvordan får jeg kjørt denne digital-lyden fra skjermkortet til av-receiver for surround lyd ??

 

Takker for svar !

Lenke til kommentar

Kan legge til at 720p filmer spiller fint i vlc, men ikke helt godt i gom-player. I vlc så er lyden helt fin, men bildet hakker på 1080p, men i gom-player er det hakking på begge. Ser at jeg får ca 50% load når jeg kjører 1080p i vlc, så er hvertfall mer kraft å gå på. Er det noen innstillinger for å legge alt over på skjermkortet ?

Lenke til kommentar

Nå er HD filmer litt spesielle med x264 codecen.

De må blant annet være LAGET for HW støtte med rundt 10 referanse frames mener jeg det var, hadde du mer så funket ikke akselerasjonen fra grafikkortet.

Videre må du ha codecer og programmer som støtter HD akselerasjon fra skjermkort, VLC gjør IKKE dette, her brukes det RÅ CPU Makt til alle jobber.

 

Media Player Classic Homecinema som følger med CCCP Codec pakken har støtte for dette vet jeg også var det en PowerDVD variant også som jeg ikke kommer på fulle navnet her i farten.

Lenke til kommentar

Mener det skal være der i standard innstillingene iallefall.

Men jeg kan ta en titt om jeg finner de korrekte innstillingene om det blir problemer, husk også at 1080P filmen må være kodet korrekt også.

 

Hvis det fortsatt blir problemer så kan du anskaffe CoreAVC, dette er en codec som du må betale for men er mye mer effektiv med HD film avspilling på CPU og bryr seg pent lite om hvordan filmen er kodet.

Bare så du er litt klar over dine alternativ :p

Lenke til kommentar

fungerte fin fint med mediaplayer classic homecinema ! eneste er at det blir en linje helt nederst på skjermen som ser litt sånn tåkete ut...vet du hva det kan komme av ? har det samme problemet i gom player med hvite stripper på venstre side av skjermen.

 

Denne CoreAVC, vil den fungere med hvilken som helst avspiller ? kan jeg bruke den med f.eks vlc eller gom ?

Lenke til kommentar

Om det ikke er problemer med orginal filmen så er jeg ikke sikker på hvor problemet kan ligge.

CoreAVC vil IKKE fungere med VLC, Gom vet jeg ikke for den har jeg ikke testet, men den vil ikke fungere med VLC siden den bruker egene codecer som er innebygd og drar ikke inn noen fra systemet, selv om de skulle være bedre.

Media Player Classicen henter inn codecer fra systemet og har intet innebygd, nå vet jeg ikke hvordan Gom er da.

 

Personlig har jeg kjørt PowerDVD for HD før i tiden og nå blir det vell Media Player Classic Homecinema for MKV filer og disse HD filmene selv om jeg har CPU som takler det hele brillefint.

Utenom det så bruker jeg BSPlayer til vanlige filer (Takler .mkv containeren svært dårlig) begge disse bruker codecer fra systemet.

VLC bruker jeg for det meste til sære filmer sånt som .flv osv.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...