Gå til innhold

Hva er din drømmejobb ?


Steamed

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er du sikker på dette? Jeg har hørt at man tjener ekstremt godt i first jeg.. mulig det er feil? I så fall, vet du hvilket meglerhus/ evt. jobb som krever siv økonom utdanning med best lønn?

 

Bare lurer;) :roll:

Helt sikker. First betaler ikke spesielt godt, men det er mye smarte folk som jobber der. (Ikke at de betaler spesielt dårlig, men man må korrigere for bransje og relevante alternativer for de som søker.) Om det på sikt er mer lønnsomt å jobbe med intelligente kolleger og moderat betaling eller høy betaling og mindre intellektuelt nysgjerrige kolleger skal imidlertid være usagt. Om glupe kolleger får deg på tanken av en idé som leder deg til første egne IPO har ikke begynnerlønnen stor betydning for NPV-regnestykket ...

 

F.eks. har nok Pareto eller Carnegie vært mer innbringende for de ansatte de siste årene – men for sistnevnte kan nok ting ha endret seg ganske drastisk etter at hele bunten ble svenske statsansatte. :)

 

Den best betalte jobben du kan få som sivøk er vel å jobbe med M&A i en av de bedre investeringsbankene. Inkludert bonus er lønn fra første år bortimot uslåelig, og lønnsveksten ekstrem. Men, da regner jeg lønn pr år, ikke lønn pr time. Tilbring 100 timer ++ i uken på jobb, så blir det ikke en spesielt heftig timelønn.

 

IPO, NPV, M&A. Kan du forklare det der?:p

 

Lest litt om Pareto, mange som mener at disse superlønningene deres vil snu. Dessuten nå som børsen har gått så dårlig, vil ikke da bonuslønnen til Pareto ansatte være ganske mye dårligere?

 

Enda mer off topic. Det virker som du har litt greie på dette her. Hva tror du ses på som sterkest i økonomi/ledelse bransjen av en siv. øko. utdanning fra Oxford/ Cambridge university (med ett snitt på C) eller en utdanning fra NHH/BI med et snitt på A/B?

Lenke til kommentar

Bonusene i Pareto har vært ekstreme siste par år, og kommer sikkert til å synke. Poenget var heller i retning av at de meglerhusene som faktisk har evne til å kapre de største kundene og gjennomføre de beste transaksjonene er de som går veldig bra (er penger i aksjehandel også, men ikke i nærheten av samme størrelsesorden som virkelig store oppkjøp).

 

IPO og M&A finner du lett ut av på google. NPV betyr netto nåverdi (også et uttrykk man kan slå opp), men i denne sammenhengen mente jeg bare din personlige net worth.

 

Hvilken utdannelse som gjør deg flinkest vet jeg ikke (men hvorfor tro at du får C i snitt gitt at du er flink nok til å komme inn? Er du flink nok til å komme inn er du flink nok til å lykkes!), men med C i snitt fra en toppskole har du ikke sjanse til å komme inn i de beste bankene. Har du høyt snitt fra NHH har du mulighet til å komme inn overalt. (Ikke at alle nødvendigvis kommer inn selv om karakterene er tilstrekkelig gode, selvsagt ...)

Lenke til kommentar
Siviløkonomutdanning fra Oxford university - jobb i First Securities med avdeling i USA - ledende stilling i konsernet - kjøpe opp rederi - tankskipsreder = cash!

Mange smartinger i First, men hverken selskapet eller ansatte tjener stort ...

 

Min drømmejobb? I create nothing, I own.

 

En liten Mr. Gekko vi har med å gjøre her, altså? ;)

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar
Jagerpilot i Forsvaret :p:D Sikkert den beste jobben ever!!

 

Jeg og ville bli jagerflypilot, men fant ut at utdanningen krever flyskole, krigsskole, befalsskole + 12 års plikttjeneste, noe som til sammen skulle bli rundt 20 år.

 

Å være høytlønt ingeniør hos en tysk bilprodusent virker fett for meg som er svært bilinteressert.

 

Ellers kunne jeg tenke meg å jobbe i USA.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Prøvesmaker hos freia sjokoladefabrikk

Samma her. Ellers har jeg lyst til å bli fotograf. Hadde vært utrolig kult å være proff naturfotograf og reise til mange forskjellige land og ta bilder av dyr og natur.

Lenke til kommentar

Hmm. I teorien er politiet en drømmejobb. Hadde det bare vært bedre lønnet og strengere inntakskrav. Mye praksis.

 

Hverdagen i en drømmejobben er en hverdag hvor man jobber 4 dager i uken, 6 timer om dagen. Jeg har ingen formening om drømmejobb når jeg ikke har sovet hele natten (har enda ikke fått sove). Jeg har tidligere avslørt min fascinasjon av taushetsbelagte ting, så tror jeg ville digget et yrke hvor jeg får et innblikk i mange ting allmennheten ikke vet om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...