Gå til innhold

Roing først, så styrketrening?


genetex

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

 

Har nå i snart 10 mnd trent aktivt på treningssenter, og trener nå 4 dager i uken. Slik det er nå:

 

Mandag: Bryst/Triceps

Tirsdag: Bein

Torsdag: Biceps/Rygg

Fredag: Skuldre/Legger

 

Nå i det siste har jeg jo lyst til å jogge litt, for å få vekk fett slik at jeg får mer markerte muskler, og mye bedre kondis. Men jogging er ikke helt tingen for meg, så jeg tenker at om jeg ror, så hjelper vell dette med å få ned fettprosent? Regner med at jeg fortsatt må ta meg en løpetur 1 gang i uken alikavel, minst.

 

Men, til problemet da: Jeg jobber på båt, og der har vi treningsrom med slik romaskin. Har brukt den 5-6 ganger der jeg har rodd i 30 min. Når jeg da er ferdig, er jeg veldig sliten i biceps og skuldre, og om jeg ror slik, 30 min, 5 dager i uken, før jeg skal på jobb, kan jeg da trene styrketrening 12-15 timer senere, når jeg er ferdig å jobbe?

 

Eller vil det bli for tungt for kroppen å ro 30 min om morgenen, for å så trene styrke senere? Eller er det fks bare på de dagene jeg skal trene biceps og skuldre jeg burde droppe morgenroingen?

 

Takker for svar folkens. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, roing er litt sånn som svømming, du bruker mange muskler samtidig og de deler på "jobben". Styrketrening etterpå går helt fint. Om du vil ha ned fettprosenten litt er det jo å få opp forbrenningen som gjelder, altså kardio-trening blandet med et sunt og regelmessig kosthold. Hvis du har problemer med å løpe, vil jeg anbefale spinning, det er den beste kondisjonstreningen etter løping.

 

Håper dette hjalp, lykke til :thumbup:

Endret av BeeGee
Lenke til kommentar
Hvis du har problemer med å løpe, vil jeg anbefale spinning, det er den beste kondisjonstreningen etter løping.

 

Jeg vil anta det skal stå "..etter styrke" der. Gi meg en grunn til at spinning er bedre enn roing?

 

Nei, det betyr at spinning er den nest beste kondisjonstreningen etter løping, som er nummer 1 når det kommer til kardio.

Nytter ikke å diskutere hvorfor spinning er bedre enn roing, fordi det vil lede ut i en evinnelig diskusjon om hvorfor du synes roing er bedre. Etter min erfaring (som er relativt stor) så vil jeg anbefale spinning. Uansett så var ikke dette en diskusjon om roing eller spinning, jeg sa til han at som et alternativ til løping så er spinning det beste måten å få de samme resultatene som man vil få når man løper. You dig?

 

Les innlegget skikkelig før du langer ut et aggressivt spørsmål!

Endret av BeeGee
Lenke til kommentar

Hmm.. beklager hvis du tolket spørsmålet mitt som aggressivt BeeGee - det var ikke ment slik.

 

Jeg lurte bare på hvorfor du mener spinning er bedre enn roing, eller for å si det på en annen måte, hvorfor er løping bedre enn spinning? Jeg er ikke ute etter å kjempe roingens sak her, eller noen andres sak for den del, jeg vil bare vite hvorfor du mener det er slik.

 

 

Hvis ønsket til trådstarter er å forbrenne mer fett, så må det vel være bedre å aktivere hele kroppen enn halve? Jeg ser poenget med å sykle hvis trådstarter bare hadde treng overkropp i programmet sitt (noe som igrunn er ganske dumt, men det er en annen sak), men programmet hans er i og for seg balansert ut ifra det som står der.

 

Jeg vil heller ikke betvile din relativt store erfaring innen kardiotrening. For alt jeg vet kan du være på et høyere aktivt nivå, ha drevet med en idrett lengre og oppnådd bedre resultater enn meg eller inneha en bedre utdannelse enn hva jeg har innen treningslære, så den duellen vil jeg helst ikke ta fatt på.

 

Da trådstarter faktisk har tilgang på en romaskin, så er det vel ikke noe galt i å anbefale han å trene litt kardio på den vel? Han har ikke sagt noe om en spinningsykkel som jeg kan se..

 

 

Til trådstarter: Jeg vil gjerne vite hvilken maskin du har på båten for det kan muligens være teknikken din som gjør at du blir sliten i biceps og skuldre. Det er ikke noe galt i å trene 30 min roing før jobb og styrke etterpå. Du kjenner selv om du har energi til å gjennomføre det over tid. Jeg vil anbefale å ta roingen rett etter styrketreningen. Styrketreningen sliter på musklene, mens roingen etterpå tar mer av fettlagrene. Kombiner dette med det BeeGee sa om sundt kosthold, så er du langt på vei allerede.

Lenke til kommentar

Har desverre ikke mulighet for å vise til hvilken maskin det er snakk om nå. På jobben er det også spinningsykler som dere snakker om, og jeg burde vell også prøve dette av og til. Men av og til, eller, som regel, når jeg sykler, så føles det ut som en klump som bygger seg opprett over kneskålen, og etter en liten periode må jeg strekke ut foten som "klumpen" har bygd seg opp i, for å så fortsette, og dette er litt irriterende. Er det fordi jeg har setet for lavt?

 

Angående romaskinen vi har nå, så er det IKKE en slik romaskin som man kan sette på 150kg som man tar fks 3 sett med 8 reps på, det er ikke en romaskin man kan bruke til stryketrening. Jeg tror kanskje den har 10 forskjellige nivå, har sett tallene 1-10 på den der man kan stille ved å bevege på et deksel som sitter på viften, men etter det jeg har sett er den på nivå 10 nå uten at det er noe ekstremt tungt. (Er vell derfor jeg kan holde på i 30-40 min, der jeg tar 1 min pause hver 5 min)

 

Når man skal jogge på en joggemaskin når man jobber på en båt, og det er litt bølger, kan dette fort bli vanskelig. Er omtrent som å springe i en bakke som stadig skifter på å være oppover og nedover-bakke, og dette er omtrent umulig å jogge på. :p

 

Å ta roingen etter styrketreningen tror jeg blir for tungt for min del, men å ro 30 min hver morgen før jobb burde vell gå bra? Kanskje jeg burde kjøpe meg noen energy bars jeg kan ta med på jobben, så kan jeg spise dem etter morgentreningen så jeg ikke starter jobbdagen ved å være helt utkjørt? :p

 

Takk for alle svarene hittil!

Lenke til kommentar

Det er helt i orden Ciryaher. Men det jeg sier her er, at de beste kardioøvelsene er løping på nummer èn, spinning på nummer to, dette er ikke min egen mening, men noe som er fakta. Jeg synes roing er en fantastisk måte å trene på, og det er noe jeg trener selv, og ofte, men han ville ha et alternativ til løping. Han ville ha ned fettprosenten, og når han allerede har høy forbrenning, vil jeg anbefale spinning. Jeg personlig synes feks en knallhard time med puls-spin er hardere en noe ro-apparat klarer å gi meg, men dette er meg personlig. Både roing og spinning er veldig bra øvelser, men i dette tilfellet anbefalte jeg spinning etter hvilke mål trådstarter har satt seg.

 

Men vi alle er forskjellige hva vi synes fungerer best. Så det jeg sier til trådstarter er nødvendigvis ikke fasit, men hva som fungerte bra til meg..

 

Ha en fortsatt fin helg :thumbup:

Endret av BeeGee
Lenke til kommentar
Har desverre ikke mulighet for å vise til hvilken maskin det er snakk om nå. På jobben er det også spinningsykler som dere snakker om, og jeg burde vell også prøve dette av og til. Men av og til, eller, som regel, når jeg sykler, så føles det ut som en klump som bygger seg opprett over kneskålen, og etter en liten periode må jeg strekke ut foten som "klumpen" har bygd seg opp i, for å så fortsette, og dette er litt irriterende. Er det fordi jeg har setet for lavt?

 

Angående romaskinen vi har nå, så er det IKKE en slik romaskin som man kan sette på 150kg som man tar fks 3 sett med 8 reps på, det er ikke en romaskin man kan bruke til stryketrening. Jeg tror kanskje den har 10 forskjellige nivå, har sett tallene 1-10 på den der man kan stille ved å bevege på et deksel som sitter på viften, men etter det jeg har sett er den på nivå 10 nå uten at det er noe ekstremt tungt. (Er vell derfor jeg kan holde på i 30-40 min, der jeg tar 1 min pause hver 5 min)

 

Å ta roingen etter styrketreningen tror jeg blir for tungt for min del, men å ro 30 min hver morgen før jobb burde vell gå bra? Kanskje jeg burde kjøpe meg noen energy bars jeg kan ta med på jobben, så kan jeg spise dem etter morgentreningen så jeg ikke starter jobbdagen ved å være helt utkjørt? :p

 

Takk for alle svarene hittil!

Du har en Concept II romaskin :) (og det er bra. Bedre romaskin finnes ikke.)

 

Hvor lang er denne perioden før du får følelsen av å ha en klump over kneet? Hvis det feks er etter 10 minutter vil jeg anbefale å sykle i 6-8 min for så litt rolig tøying før du setter deg på romaskinen.

 

Motstandsnivåene på maskinen er det viktig å merke seg. Nivå 10 er ikke tungt, men veldig farlig hvis du gjør det feil. Jeg vil anbefale å sette maskinen på motstand 3 og ha fokus på lange tak og pass på å få med ben, rygg og armer. Jeg vet nivå 3 høres skummelt lett ut, men hvis det er for lett, så gjør du noe feil ;) Mange tror at siden det er tyngst på nivå 10 så vil det gå raskest der, men det er kun tilfellet når man ror i under 1 min +\- litt. En lett person (les under 100kg) med grei kondisjon vil ro en 5000-meter langt raskere på nivå 3-4 enn på 8-10. Man får ikke bonuspoeng for å ha motstanden på 10. Jeg vil uansett anbefale alle å holde seg under 6 i motstand. Sjansen for at ryggen din får belastningsskade hvis du ror på 6-10 er ganske stor. Jeg kan jo i samme slengen nevne at de aller beste roerne i Norge ligger på rundt 6 i motstand på en 2000-meter (som varer i ca 6 min).

 

Hvor stor er du (høyde og vekt)?

 

Ang. høyde på sykkelsetet: Still høyde på setet så høyt at du akkurat klarer å ha strak fot når du plasserer hælen din på pedalen (når du sitter på setet).

 

Jeg vil bare anbefale deg å prøve, så kjenner du om du har energi til det. Hvis det blir et slit å jobbe utover dagen eller at nattesøvnen blir dårligere vil jeg anbefale å legge inn en hviledag eller to i uken for å la kroppen restituere seg litt mer.

 

Men det jeg sier her er, at de beste kardioøvelsene er løping på nummer èn, spinning på nummer to, dette er ikke min egen mening, men noe som er fakta.

 

Jeg vil bare vite hvorfor det er slik som dette? Hva er det som gjør at løping er bedre enn spinning, eller at spinning er bedre enn roing, svømming, osv.?

 

Hvis det er "fakta" så har du vel en link eller annen teori som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar

jeg lurer også på hvor du har fått fakta på at løping er bedre enn spinning, på deff pleier jeg og løpe, men det er av den enkle grunn av lathet som ikke gjør at jeg velger spinning. (stress og koordinere timer osv, gidder ikke fly 2 ganger opp og ned på sentret). Men når det er sagt så synts jeg spinning er det beste, ja kanskje til å med bedre enn GK, når jeg trente litt spinning før, merket jeg at jeg fikk mye bedre kondis, og på deff så merker jeg at jeg går lettere ned på på spinning.

 

 

edit: men dette er ved timer da, du kan jo prøve og sette opp ditt lille egne program, så du får kjørt deg, det som jeg synts er så fint med spinning, at man blir pusha hele tiden

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar

Trådstarter: Jeg beklager at denne tråden har sklidd litt ut i snakk om andre ting enn de du har spurt om. Hvis det er noe mer du lurer på så vil jeg anbefale deg å bare spørre. Jeg kan i alle fall bistå med endel, og andre her kan resten.

 

Hvis du fremdeles får vondt i skuldre og biceps når du ror så ta en titt på Concept2 sin teknikk-side og prøv å gjøre det så likt dette som mulig. Det er veldig dumt om du pådrar deg slitasjeskader av noe slag. Se på animasjonen først og prøv å gjøre akkurat det samme første gang. Gang nummer to fokuserer du på teknikken som står beskrevet i hver del av taket. Dette er ikke noe som læres på en kort trening eller fire - dette er noe som man må jobbe endel med for å få til bra. Med optimal teknikk kommer også resultatene.

 

 

 

Angående det med at løping er den beste formen for kardio kan jeg ikke helt forstå. Meningen er vel å la kroppen bruke energi i et gitt tidsrom som er optimalt for den type trening man vil utføre der og da. Belastningen av slik trening gjenspeiles av pulsen under økten. Hvis man bare er ute etter at kroppen skal bruke energi så er det best å velge en treningsform som aktiverer så mye av kroppen som mulig. Noe sykkel ikke gjør. Løping gjør det i større grad, men sammenlignet med svømming, ski og roing så er det heller ikke mer energikrevende. Det skal nevnes det er lettere å ta på seg joggesko og løpe en tur enn å finne tak i ski, smøre dem og komme seg ut i marka, så det kan kanskje være derfor løping er "nummer 1"?

 

Uansett så skal man utføre trening som ikke skader kroppen på noe vis. Derfor må man velge de typene kardoptrening som ikke gjør vondt av noe slag. Øvelser som sliter lite på kroppen er feks svømming, roing ,sykkel (hvis man føler det fungerer best), osv,.

 

EDIT:

The best damper setting for a great cardiovascular workout is in the range of 3-5. Rowing with the damper setting too high can be detrimental to your training program because it may reduce your output and increase your risk of injury.
Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg egentlig tar feil teknikk, skal uansett ta en kikk på de sidene der, ettersom jeg vet at feil trening er mye farligere enn folk flest tror.

 

Men jeg får ikke vondt av å trene med romaskinen, blir bare veldi sliten i biceps og skuldre, burde jeg ikke det? Kan hende jeg tar i litt mer med biceps og skuldre enn jeg skal, får lese på de teknikkene der jeg. Takker. :)

Lenke til kommentar

BeeGee...hvor har du fått disse "faktaene" fra at løping er bedre enn spinning og roing osv osv ? Er det noe "de" eller "alle" sier ? Bare lurer. Roing bruker hele kroppen, dvs flere muskler, mer energi, høyere forbrenning. Er ikke verre enn det...

 

Skal du forbrenne mye fett, så kjør kardio om morgenen eller etter styrketrening. Da er energilagra tomme, så da treffer du fettet med en gang.

Lenke til kommentar

Hvilken som er best, er vel individuelt (kan jeg iallefall tenke meg). Men det har ikke så mye å si, med mindre du har tenkt å oppnå 90% av makspuls. For eksempel med meg, så svikter låra før kondisen på sykling. På sykling klarer jeg å komme opp i 190 slag pr minutt, og på løping klarer jeg å oppnå 200 slag pr minutt. Men det er jo MEG :) Når jeg trener langkjøring ligger jeg på 75% (altså ikke mer enn 160 slag pr minutt). Jeg har en makspuls på litt under 210.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...