Gå til innhold

amd overheat


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt ny pc( 2,700+(2170 mhz) xp thorughbread ) som går varm hvert jævla 5-minutt. det som er litt morsomt er at den går bare på 1840 MHz og yter vel kanskje noe som en 2200+. den klarer ikke å gjennomføre en benchmark uten å restarte (automatfunksjon i BIOS) og den operer på ca 90 +- C. da jeg prøver å sette opp farten restarter den bare. har ei vifte til 150 kr som er ment for en amd 2,800+ xp og synes det er rart at den ikke er stabil.

 

forslag tas med takk!!(ikke vannkjøling for det har jeg ikke peiling på )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er lufta inni kabinettet verldig varm? Prøv og kjør med open dør.

 

Men prøv først å montere kjøleren en gang til. Eller kjøp deg en skikkelig kjøler. Alpha PAL8045 med 26db papst kjøler bra. Kan også kjøpe deg en Zalman Fanmate slik at du kan justere hastigheten (støyen) på vifta.

 

Delene finner du på www.microplex.no

Lenke til kommentar

Du skal vel prise deg lykkelig over at CPUen ikke sa takk for seg. 90 grader ev vel rundt maks temperaturen (die temp.).

 

Det kan være stor forskjell på idle og full load temperaturen på en CPU, spesielt hvis kjøleren er underdimensjonert. Jeg synes det er merkelig at du får hele 78 grader ved idle kjøring, selv med en billig kjøler.

 

For å finne ut om du trenger bedre kjøling av kabinettet, så var det en som forslo å kjøre med med den en kabinettdøren tatt vekk. Hva blir temperaturen da?

 

Hva slags kjølepasta bruker du? Sitter det på en slags "tyggegummi" (termal pad) under selve kjøleren? Har du tatt av forseglingen på denne?

 

Uansett, 78 grader er alt for mye. Jeg ville ikke følt med trygg før temp. kom under 60 grader.

Lenke til kommentar

Den tempen høres ikke helt bra ut nei! Jeg har selc en XP1700+ som er klokket til 2050MHz, den ligger jevnt på 38-39 grader. Nå har jeg riktignok en Swiftech MCX462+ som er av de beste luft-kjølerene på markedet. Men alikevel..

 

Invester noen kr i ny kjøler! Og som andre også har nevnt, www.microplex.no er stedet å handle :woot:

 

Andy

Lenke til kommentar

Jeg har en amd xp (2000+) thorughbread (kjøpte den fordi jeg hadde hørt den skulle være lett og overklokke), men da jeg sjekket temp i bios, før jeg hadde overklokket noe som helst, ligger den på 68 grader der, og når jeg kommer inn i windows ligger den mellom 70 og 80 grader. har prøvd å bytte vifte flere ganger, (bruker nå en Tt silent viking for optil 3000+).

 

 

Hvis det er noen som har noen gode forslag så vil jeg gjærne høre dem...??

 

 

MVH

Smal

Lenke til kommentar

Hmm kan det være noe feil med prossesoren?

det er kjølepasta på ja(kom med kjøleren som er en falcon 3 til 2800+ til 150 kr)

kan jeg få ned temperaturen så mye som 20 grader med ny vifte ? temperaturen ligger lavere med kabinettet åpent , men ikke mye.

78 grader ble målt eter å ha kjørt BENCHMARK programmet 3 ganger og med lukket kabinett.

 

og lufta i kabinettet ligger på 45 C +-

Lenke til kommentar

kabinettet er ganske stort så tviler på det. et Chieftec DX-01BL-D Dragon Super MidiTower Blue + fan 360W

ATX (AMD&P4 OK).

vifta kosta vist bare 120 kr Spire FalconRock II 25dBA SocketA (max XP2800+)) á 120.16.

må oppgradere BIOS også. kan noen med erfaring være greie og anbefale meg ei STERK vifte som passer socket A?

ville vært til stor hjelp

Lenke til kommentar

hvis du ikke er redd for å bruke litt penger på en kjøleløsning, tror jeg dette vil løse dine hetesorger:

 

Kjøler:

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...62PLUS&toc=3810

Vifte: (eventuelt en som støyer litt mindre)

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=4412FGM

Fanadapter:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FA80120

Spenningsregulator: (slik at du kan regulere viftehastigheten)

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...?ARTNR=FANMATE1

Kjølepasta:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AS33G

sum: ca 950kr

Lenke til kommentar

Pass på at kjøleren din er heilt ani CPU`en med heile underflata. Å betal ca. 500 kr for en bra kjøler er ikke serlig dumt. Men det er en ting du kan sjekke først.

Ta ut CPU`en, ta papir og tørk vekk all pasta og sånt og sjekk om CPU kjerna har noen skader. Dette må du sjekke nøye etter har den et lite hakk på et hjørne er nok d grunnen. Vist den har et lite hakk eller en liten bit som er borte må resten av kjerna jobbe meir for å holde den vanlige speeden da blir den fortare varm og den blir meir ustabil.

Eg har samma problem sjølv, men ikkje så gale, men eg har jo en fet kjøler :D og det er bare en liten bit av eine hjørne som har blitt knust vekk :cry:

Lenke til kommentar

En Alpha PAL 8045 m/vifte koster kr. 475,- på 3dfxcool eller en noe rimeligere Zalman cnps 5100cu m/fanmate til kr. 275,- også den på 3dfxcool. Hovedkortet ditt må ha skruehull rundt sokkelen får å få brukt disse to kjølerene. Har bra erfaring med begge.

Luftgjennomstrømming i kabinettet er også alfa og omega for en lav temp på cpu/system, spesielt effektiv er en vifte i døren som blåser rett på cpukjøleren.

Good luck! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...