Gå til innhold

Sivilingeniørstudier på NTNU - bruker studenter mye data under forelesninger?


SkyFlight

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer sterkt NTNU i fremtiden, da sivilingeniørlinjen. Jeg skal tilfeldigvis oppgradere til ny bærbar PC, og tenkte å spørre i denne delen siden spørsmålet i grunn henger mer sammen med studier og studiesituasjon, enn selve datadelen.

 

Men hvordan er det - bruker studenter mye data under forelesninger? Er det notater man tar mye av? Og hvis jeg så starter på NTNU - bør man ha muligheten til å sitte lenge uten tilgang til ekstern strøm (altså kjøre på batteri)?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det er omtrent ikke vits i å kjøpe en bærbar med det formålet å ta notater under forelesningene. Å sitte med en laptop er ugunstig på flere måter:

 

- Laptopen tar bort fokuset ditt fra forelesningen til skjermen din

- Det går tregere å skrive effektive notater på laptop.

- Veldig ofte tegner foreleser figurer, dette er ugunstig med laptop.

- Er veldig lett å bli fristet med å surfe på nettet eller lignende.

 

Dessuten har de fleste forelesningssalene på NTNU Gløshaugen veldig få strømuttak. Generelt bruker omtrent ikke studenter laptop under forelesningene, med mindre de surfer på nettet og kunne likesågodt sittet et helt annet sted enn i forelesningen.

 

Notater tas gjerne i den tradisjonelle notatblokka, da dette er mest effektivt. For å faktisk skjønne dette anbefales det å ta Matematikk 1 med Ivar Amdahl, hvor man tar notater fra forelesningen starter til den slutter.

 

Pga enkelte fag bruker PC, er det å ha laptop fordelaktig. MEN, å kjøpe laptop for å ta notater er bare tull.

 

mvh

4. klassing, Siv.Ing Datateknikk @ NTNU

Lenke til kommentar

Må si meg enig her. Går selv ikke på NTNU, men har erfart at å ha laptop i forelesningene er ikke fullt så gunstig som jeg trodde det skulle være. Du blir fort sittende å gjøre helt andre ting enn å skrive notater. (Mulig jeg er svak her, men har erfart at det ikke bare er jeg som gjør slik). Notater blir skrevet, men det blir også gjort andre ting som å surfe på nettet. Dette er ikke bare forstyrrende for deg selv, men også for andre som sitter bak deg(De har en tendens til å se på skjermen de også, nemlig).

 

Men!

Foreleserene har en tendens til å legge forelesningene sine ut på internett(Itslearning). Og da er det kjekt å ha en laptop og se på mens man gjør oppgaver/leser på forelesningsnotater fra forelesninger man ikke har vært på.

 

Edit: Ser nå at dette ligger innen IT-utdanning. Innen IT-utdanning så er det nok kjekt å ha en egen PC å programere på, men, som sagt, er det ikke å anbefale å ha pc med seg under forelesningene. :)

 

Men PC er absolutt ikke et must. Skolene har som oftest mange skolePCer som er tilgjengelig 24/7 som man kan bruke, evt printe ut fra.

Endret av Eiiid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...