Gå til innhold

Anbefal en klassiker til meg


Anbefalte innlegg

Har lest ganske mye forskjellig, men har egentlig aldri lest noen store klassikere. Når jeg sier klassikere mener jeg ikke ringenes herre osv. Ikke at det ikke er storslagen litteratur. Tenker mer på bøker som har spilt en rolle på vårt menneskesyn, eller som har vært revlusjonerende på en eller annen måte. Det kan være både skjønnlitteratur og sakprosa.

 

Tror de eneste "klassikerne" jeg har lest er Fyrsten, Odyseen, Illiaden og Frankenstein. Har Ulysses liggende hjemme i norge, men får ikke begynt på den før etter nyttår. Fint om dere gir meg engelske tittler, for jeg bor for tiden i England. Hvis dere ikke har lyst til å begrunne hvorfor dere vil anbefale den boken dere gjør, så kan dere egentlig bare la være å skrive.

 

Har tenkt på noe jeg kunne tenke meg å lese, men hadde vært fint med noen anbefalinger/advarsler.

Har tenkt på å lese noe av Shakespeare og Jane Austen, men er ikke helt sikker på hva jeg skal lese. Noen forslag?

Har noen lest Wealth of Nations? Isåfall er denne veldig økonomisk eller er det mulig å forstå det uten mye forkunnskaper?

 

Skjønner at denne forespørselen kanskje ble litt sær, men håper ihvertfall jeg får noen svar. Vet at det er en topic som heter litterære klassikere eller noe, men det er nesten bare oppramsing av tittler.

 

På forhånd takk, og husk ikke noe oppramsing.

 

Edit: Har planlagt å lese Bibelen og Koranen, men det skal jeg vente med til jeg har en sommerferie hvor jeg kan sette meg ned å bruke lang tid på de.

Endret av Masteral
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du går inn på en litt større bokhandel og finner hyllen med Penguin Classics så er det nok mye snadder du kan finne. Bøker som Moby Dick, Dr Jekyll and Mr Hyde, Brødrene Karamazov, etc. Gode bøker alle, likte spes sistnevnte.

 

Må nevne at jeg syns alkymisten er svært oppskrytt. Det sies den skal snu livet ditt på hodet, men i min mening var den ikke mer enn en søt liten historie. Jeg ville heller lest Le Petit Prince da.

MEN, alkymisten er jo en knøttliten bok, nærmest ett hefte, så det er jo verdt å lese den bare for å gjøre opp sin egen mening.

Lenke til kommentar

Den guddommelige komedie/The divine comedy av Dante

Sannsynligvis det enkeltverket som har gjort mest for å forme vårt syn på himmel og helvete. Også historisk uhyre interessant, fordi det sier så mye om samfunnsliv og -konflikter i høymiddelalderens Firenze/Italia. Flott poesi. Les en utgave som er rik på noter, og også gjerne Trond Berg Eriksens Reisen gjennom helvete i tillegg.

 

Drømmetydning/The Interpretation of Dreams av Sigmund Freud

Overraskende sympatisk bok som så vidt jeg vet "oppfant" det ubevisste sjeleliv. Du har garantert hørt Freuds teori om at alle guttebarn har et ønske om å drepe sin far i ren sjalusi over at han er sammen med deres mor, og her får du vite nøyaktig hva han sa, og hva han mente med det. Spennende både fra et biografisk og et psykologisk synspunkt, og selvsagt sjarmerende arkaisk.

 

Bekjennelser/Confessiones/Confessions av Augustin

Verdens første selvbiografi. Poetisk, lengtende og ganske provoserende for et ateist, Augustin hadde virkelig et urolig hjerte. Spennende å lese om sjelelivet så vel som hverdagen til en mann som levde omkring år 400. Svært vakker bok. Vedder på at Augustin hadde dårligere samvittighet for barndommens epleslang enn du noen gang kommer til å få.

 

Er dette for oppramsende? Jeg har lest haugevis av klassikere, både fakta- og skjønnlitteratur, og er gjerne behjelpelig med flere tips. Har du noen spesielle preferanser og interesser? Er du en seriøs leser? (Jeg kjenner jeg blir litt varm innvendig når folk viser interesse for Den Store Litteraturen. ;))

Lenke til kommentar

Jane Eyre av Charlotte Brontë. På mange måter den "ultimate" kjærlighetshistoreien, i hvert fall i mine øyne, men samtidig mye mer enn bare det. Kanskje en av de mest kjente og innflytelsesrike engelske romaner.

 

Huckleberry Finn og Tom Swayer av Mark Twain. Artige bøker. Mark Twain hadde en unik forståelse av det menneskelige sinn. Det er en fryd å lese.

 

Charles Dickens har mange bøker man burde få med seg:

 

Oliver Twist

David Copperfield

A Tale of Two Cities

Great Expectations

 

Til slutt vil jeg nevne The Great Gatsby av Fitzgerald.

 

Jeg har alle bøkene på engelsk, men du får dem også på norsk hvis det er å foretrekke. Argh. Der så jeg at du faktisk var ute etter engelske titler.

Lenke til kommentar
Er dette for oppramsende? Jeg har lest haugevis av klassikere, både fakta- og skjønnlitteratur, og er gjerne behjelpelig med flere tips. Har du noen spesielle preferanser og interesser? Er du en seriøs leser? (Jeg kjenner jeg blir litt varm innvendig når folk viser interesse for Den Store Litteraturen. ;))

 

Var ikke oppramsende i det hele tatt, tenkte mest på å bare skrive en tittel uten å forklare noe som helst. Har kjøpt The divine comedy. Skal begynne på den nå, gleder meg. Har egentlig ikke noe preferanser eller interesser enda, vil nok bare prøve å få en bitteliten oversikt i starten.

Lenke til kommentar

Ishmael av Daniel Quinn.

 

Ishmael is a 1992 novel by Daniel Quinn. It examines mythology, its effect on ethics, and how that relates to sustainability. Ishmael was awarded the $500,000 Turner Tomorrow Fellowship Award. The book is the first of a trilogy including The Story of B and My Ishmael.

 

En god bok som gir deg et helt nytt syn på menneskeheten, vår historie og vår kultur(sivilisasjonen).

Lenke til kommentar

Du nevnte Shakespeare og Jane Austen. Da er vel Hamlet av Shakespere en klassiker ("To be, or not to be"), har ikke lest den selv, men står på pensumlista mi til neste år. Eller "Romeo og Juliet", jeg måtte forøverig være Romeo i en klasseoppgave ting på ungdomskolen (jeg er jente), mine medelever var ikke av typen som syntes slikt var humoristisk, de var nok av den oppfatning at alt som hendte innefor skolens murer skulle være alvor..

Jane Austen - der har vi jo "Stolthet og Fordom" som er en flott bok spør du meg, samfunnskritisk (kritisk til samfunnet på Austens tid), "Emma" der er det ikke like tydelig hva som vil skje som i "Solthet og Fordom", synes nesten "Emma" er best, på en måte, eller de er jo så bra på hver sin måte..

Johan Borgens bøker om Lillelord (tre bøker, første heter "Lillelord") syns jeg var veldig fin da, Lillelord møter (så vidt jeg husker) Frued, jeg vil tro den er intresant for folk som er intresert i psykologi..

Eller så ahr vi noen av de antikke dikterne som Sofokles (tragedie "Kong Oidipus") eller Aristofanens (komedie "Froskene). mye spennende...

Lenke til kommentar

Jeg er kanskje en fotnotenazi, for jeg leser alltid alt, og da blir det som du sier, veldig mye frem og tilbake. Men jeg leser altså rett og slett en passasje, sjekker deretter fotnotene, og går eventuelt tilbake til teksten for å lese den med nye, informerte øyne. For meg tar ikke slik fragmentering for mye vekk av den skjønnlitterære opplevelsen, men det er klart det kan være delte meninger om det ... Det gjelder uansett bare å ta seg litt god tid med boka, tror jeg. (Men så har man jo også det slitsomme faktum at verker som dette gjerne blir bedre og bedre ved hver gjennomlesning, og hvem har vel tid til å lese de samme bøkene igjen og igjen? Det er jo så mye som skal leses!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...