Gå til innhold

Elektriker - Elektro ingeniør?


bruktCDplate

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vurderer å utdanne meg til elektriker, og muligens elektro ingeniør etter fagbrevet.

Er elektro ingeniør studie veldig krevende? :dontgetit:

På nettet ser jeg at lønna til elektro ingeniører ligger på +/- 350 000.

Men jeg vet at de tjener mer, har sett ingeniører med 600 000kr ++ i årslønn.

Noen som kan bekrefte dette? :new_woot:

 

Er vel startlønna for en ingeinør som er 350 +/-. Det er jo det samme som fast lønna til en vanlig elektriker.

Lenke til kommentar

Hvis du skal gå ingeniørutdannelse pga. pengene, så vil det nok bli ganske krevende ja.

Du må være motivert, men noen brennende lidenskap er forsåvidt ikke nødvendig.

Det første året er mye matte, fysikk og kjemi, og fælt lite elektrofag, så det er ganske tungt.

Etter hvert får du flere elektrofag, og da blir fort alt mere interesant.

 

Du har vel ikke begynnt på vidregående enda, hørtes det ut som, så når du har elektroteori der, så får du føle litt på hvordan det er. Syntes du det er drittungt og kjipt, så vil det nok bli hardt å komme seg igjennom ingeniørstudiet. Men som sagt, er du motivert, så får du det til.

 

Hvor lista ligger på teorien på de forskjellige ingeniørudannelsene i norge varierer litt fra skole til skole og mellom de forskjellige linjene.

Selv går jeg elektroautomasjon ved hive, og der er f.eks ikke analogelektronikken så veldig vanskelig i forhold til sterkstrømsteorien.

 

Etter hva jeg har forstått:

Grunnlønn i henhold til tariff; ca 360 000 (husker ikke tallene helt)

I løpet av et år eller to, og hvis du er noe brukanes, så stiger lønna ofte oppimot 500 000, noe som er en ganske bra ingeniørlønn.

 

Har du master, og får da en Master of Science-grad, eller sivilingeniør, kan du legge til ca. 100 000 på årslønna.

 

Det er også godt mulig og tjene mye mer, f.eks med servicevirksomhet i utlandet for de store firmaene. F.eks Kongsberg Maritime, FMC, StatoilHydro++

Hørt folk si at man omtrent dobbler årslønnen sin med slik jobbing, med over 150 reisedøgn i året.

 

Men ta utdannelse for og jobbe med noe du ønsker, ikke for og tjene det du ønsker.

 

Og, ta utdannelse etter fagbrevet er vistnok ganske tungt.

Er ikke så morro å komme tilbake på skolebenken og få 8000kr/mnd i studielån, når du kunne jobbet som trikker til 300 000 i året.

Arbeidserfaringen er et stort pluss, ser mange på skolen som kommer fra almenn som sliter mye mer med elektrodelen enn elektrikkerene, men ikke nødvendig.

 

Stort sett alle høgskoler i norge har forkurs for ingeniørutdanningen.

Dette kurset gjør det kvalifisert til og begynne på ingeniørutdannelser, noe påbyggning IKKE gjør.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Startlønna i privat sektor i dag er heller ca. 380 000 enn 350 000, ifølge NITO-statistikk (som jeg har tilgang til).

 

Gikk selv fra å være lærling, med bra lønn på slutten, til å være student og foreløpig kun leve av lånekassa. Syns det er helt greit, selv om økonomien er trang. Jobber du noen år først blir det nok litt tyngre, men du klarer kanskje å spare opp endel tusenlapper som du kan tære på under studietida. Jeg vil absolutt anbefale å ta fagbrev først, spesielt om man "bare" skal ta bachelor på en høyskole og ikke siv.ing. på NTNU (pga. jobbene man kvalifiserer til, f.eks. serviceingeniør som er en typisk bachelor-jobb, der kommer praktisk erfaring veldig godt med).

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

gammel tråd ja :D men har kommet til denne tiden selv nå.. og skal si at dette har vert lærerikt :) takk folkz :D

 

vill nok si gå igjennom vg1 før man tenker på universitetet/Høgskolen..

 

MEN du kan fint få rundt 600K i Lønn med vg3 og Fagbrev i elektriker :D (offshore er det jeg satser på)

Lenke til kommentar

Vil bare legge til det at Master ikke nødvendigvis gir noe høyere lønn, i hvert fall ikke 100 000 pluss sånn som mange tror.

 

Mange i min klasse som gikk ut med Bachelor nå fikk 420 000, noen mer, noen mindre.

 

Kjenner også folk som gikk ut med Master på samme linja, de fikk omtrent det samme, kjenner også en som fikk jobb etter en Master fra NTNU, han fikk også det samme som jeg og mange andre med Bachelor..

 

Anyways, tror nok ikke Master er noe tapsprosjekt, vil nok gjøre ting lettere karrieremessig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...