Gå til innhold

De beste Stress-test programmene?


Anbefalte innlegg

Hei, driver og setter sammen en bootbar DVD med WinPE og div teste programmer, men trenger litt hjelp med hvilke programmer man burde inkludere?

 

Finnes såpass mange der ute, som alle lover det samme. Men som med alt annet så er det vel alltids noe som fungerer bedre enn andre?

 

Skal brukes til og teste stabiliteten på maskiner, alt fra 1 til 4 kjerner. A64 til Core i7.

 

Minne, HDD\SSD, WLAN, DVD-Rom etc etc.. Har dere forslag så kom med dem!

 

 

Har noen her også formening om SysMark er et bra program til og bruke til stabilitetstesting av maskiner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to som skiller seg ut, Prime95 og Orthos. Disse tester jo langvarig stabilitet, og krever mer av maskinen din enn noe spill eller program noengang vil.

 

når det gjelder regnehastighet, så er wprime en fin sak.

Når det gjelder de belastningene som maskinen blir utsatt for i "the real world" så er jo cpu testen i 3dmark 06 en fin sak.

Lenke til kommentar
Det er to som skiller seg ut, Prime95 og Orthos. Disse tester jo langvarig stabilitet, og krever mer av maskinen din enn noe spill eller program noengang vil.

 

når det gjelder regnehastighet, så er wprime en fin sak.

Når det gjelder de belastningene som maskinen blir utsatt for i "the real world" så er jo cpu testen i 3dmark 06 en fin sak.

 

 

jeg bruker orthos og prime95, pga dette stresser pcen på max, mye mere enn jeg noengang klarer,

Lenke til kommentar
Intelburntester tester mye bedre enn prime95 eller orhos. Cpuen blir godt over 10 grader varmere. Det er faktisk intel sin egen test for å sjekke om cpuen virker.

 

Definitivt.

Har testet ut Intelburntest nå over en lengre periode og kommet til konklusjonen at dette vertkøyet er verdt å ha i pc kassa.

 

Faktisk så kan en 24 timers sesjon med orthos ikke framprovosere feil (men du vet at ting kanskje ikke er helt stabilt når du bruker et @home program og får klientfeil eller kalkyl feil over tid) mens en 2 timers sesjon med intelburntest kan finne ut om systemet er stab eller ikke.

 

Fornøyd i alle fall jeg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Intelburntester tester mye bedre enn prime95 eller orhos. Cpuen blir godt over 10 grader varmere. Det er faktisk intel sin egen test for å sjekke om cpuen virker.

 

Denne har jeg hatt problemer med. Halvparten av gangene jeg prøver feiler den, selv om jeg ikke har endret noe som helst.

Jeg kan feks starte den nå, og kjøre i 2 timer. Om jeg prøver litt senere kan den feile umiddelbart. Eller det kan være motsatt.

Har testet med både dual og quad core på forskjellige HK.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ikke overdriv dette med "stressprogrammer".

Når en driver-oppdatering til ett *Antivirus-prog* (på jobben ja) gir BSOD, skjønner vel selv den tregeste snile at det er mer enn overklokk, volts og RAM-timings som gjør en PC ustabil.

:D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ikke overdriv dette med "stressprogrammer".

Når en driver-oppdatering til ett *Antivirus-prog* (på jobben ja) gir BSOD, skjønner vel selv den tregeste snile at det er mer enn overklokk, volts og RAM-timings som gjør en PC ustabil.

:D

 

P.E.B.C.A.C ? :innocent:

 

Tror ikke de stakkars (lojale) brukerne av aktuell laptop kan lastes for at firma sentralt har valgt en AV-leverandør som ikke tester godt nok.

 

Jeg er glad for at en nerd vet at en HD er utskiftbar, også på utlevert "materiell". :innocent:

 

Poenget er at det like mye er råtne drivere/råtten hardware (som i USB-enheter etc.) som kan gjøre en *standard klokket* ustabil. Og at klokk(overklokk) ikke nødvendigvis betyr alt for "stabilitet".

 

Vi diskuterer dette mer eller mindre jevnlig, og jeg må visst gjenta noen selvfølgeligheter for enkelte.

Som at f.eks. 24t "prime/Intel-burn" på et kraftig volted system (quad+dual+tri-skjermkort) lett varmer opp et lite rom 10 grader.

Så stabil klokk er også relatert til "romtemp" kontra "ute-på-verandaen-minus20-for-å-vinne-maxstabil-klokk-contest".

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg har brukt IntelBurnTest v1.9, men kor mange gangar køyre dåke den? Den anbefalar sjølv å bli køyrt minimum 5 gangar. Eg har Intel E7200 og hadde klokka den til over 3ghz, men den stiller jo seg ned sjølv. Bus speeden går ned igjen. Eg hadde bus speeden på 310 og multiplieren på 9.5, men plutselig stilte Bus speeden seg ned til originalt 266. Eg veit at ting stiller seg ned automatisk når eg ikkje har på full load, men når eg køyrer IntelBurn, så blir den ikkje høgare enn originalt.

 

Edit: Fant ut at det ikkje gjekk med å køyre 3,3ghz. Må gje meir volt. Har heller stilt bus speeden ned til 310, istadenfor 350.

Endret av Gizmo93
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...