Gå til innhold

Er det forbudt å destruere penger?


HaterDiskus

Anbefalte innlegg

Penger som forsvinner ut av omløp erstattes vel ved at Norges Bank trykker opp flere eksemplarer? Det er vist ganske dyrt å trykke penger, særlig mynter, da tenker jeg ikke på pålydende verdi, men materialbruk og trykkeprosess. Tar man penger ut av omløp så påfører man altså Norges Bank et tap i form av trykkeutgifter.

 

Det oppdages selvsagt ikke om det forsvinner en mynt eller ti, men i det lange løp utgjør svinnet og nytrykkingen av penger en hel del. At noe forsvinner på naturlig vis er forståelig og akseptert, men det som destrueres med vitende og vilje er ikke akseptert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Penger som forsvinner ut av omløp erstattes vel ved at Norges Bank trykker opp flere eksemplarer? Det er vist ganske dyrt å trykke penger, særlig mynter, da tenker jeg ikke på pålydende verdi, men materialbruk og trykkeprosess. Tar man penger ut av omløp så påfører man altså Norges Bank et tap i form av trykkeutgifter.

 

Det oppdages selvsagt ikke om det forsvinner en mynt eller ti, men i det lange løp utgjør svinnet og nytrykkingen av penger en hel del. At noe forsvinner på naturlig vis er forståelig og akseptert, men det som destrueres med vitende og vilje er ikke akseptert.

 

 

Hvis alle (eller iallefall veldig mange) destruerte penger ville vel Norges Bank etterhvert komme ut av (penge)tellinga ift hvor mye de skal trykke opp for å erstatte de manglende pengene. Uten denne konstrueringen av penger ville vel verdien av krona gått opp (og priser ned).

Lenke til kommentar

 

 

Hvis alle (eller iallefall veldig mange) destruerte penger ville vel Norges Bank etterhvert komme ut av (penge)tellinga ift hvor mye de skal trykke opp for å erstatte de manglende pengene. Uten denne konstrueringen av penger ville vel verdien av krona gått opp (og priser ned).

 

Det skal godt gjøres å påvirke kronekursen noe særlig ved å destruere fysiske penger. Totalt utestående i norske kontanter er på rundt 50milliarder, mens pengemengde målt ved M1 (som blant annet inneholder bankinnskudd) er på nesten 1000 milliarder. De store aktørene i valutamarkedet handler heller ikke i fysiske penger, men i elektroniske.

Endret av Papegøye
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...
Petter skrev (På 11.11.2008 den 11.08):

det er ikke lov å ødelegge penger nei. tiviler på at man får straff for å brenne opp noen tusen, men vist det er snakk om MYE penger tror jeg man ville kunne fått straff

Vet du hvor i Norges lover det står at det ikke er lov å ødelegge penger? Jeg finner ingenting om dette her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-14#%C2%A7367.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...