Gå til innhold

Bøkene on Arn Magnuson av Jan Guillou


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har lest de tre første. Så har jeg den fjerde og siste, Arven Etter Arn, liggende i bokhylla et sted. Skal begynne på den snart. Men som du selv sier; det er fantastiske bøker. Vanskelige å legge fra seg.

 

Jepp har lest dem flere ganger en jeg har tall på selv, har også alle på lydbok å hører ofte på de :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bøkene om Arn er flotte bøker, virkelig. Selv jeg, som ikke er så historieinteressert falt pladask for disse bøkene. Har Arven etter Arn liggende, må bare finne tid til å lese den. Er den god? Og hva med I Arns fotspor (det er det den heter?)?

 

Har skaffet meg Madame Terror av Jan Guillou. Gleder meg til å lese noe annet av ham også, kan bli interessant.

 

Edit: Forresten, bør bøkene om Carl Hamilton leses i en bestemt rekkefølge, eller er det frittstående bøker?

Endret av Pille_
Lenke til kommentar

Man kan lese de fleste bøkene i Carl Hamilton - serien ganske frittstående, men jeg ville nok valgt å lese de i riktig rekkefølge.

* (1987) Coq Rouge - Rød Hane

* (1987) Den demokratiske terroristen

* (1988) I nasjonens interesse

* (1990) Fiendens fiende

* (1991) Den aktverdige morderen

* (1992) Vendetta

* (1993) Ingenmannsland

* (1994) Siste seier

* (1995) I Hennes Majestets tjeneste

* (1995) Hevet over enhver mistanke

* (1995) Hamlon - en skisse til en mulig fortsettelse

* (2006) Madame Terror

* (2008) Men ikke hvis det gjelder din datter

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Det var noen gode bøker. Syntes Arn var litt for snill, liker hovedpersoner som har noen litt mindre gode sider også. Spesielt i bøker hvor de omgås død og fordervelse jevnlig, hvem normal person ville forbli like snill etter å ha vært i så mange kamper. Men han hadde i verfal en nogenlunde god forklaring til at han var snill, han var jo hjærne vaska til å være slik fra han var unge.

Lenke til kommentar

arven etter arn er bra den, likte den veldig godt,uten å avsløre for mye er vel hovedpersonen birger jarl litt mer menneskelig enn arn som var i det nærmeste en engel, så birger er nok litt mer full i fan til tider, litt moro det og :)

 

i arn´s fotspor er vel en slags reise skildring/dokumentarisk om plassene arn var på, husker den lokale bokhandleren hadde boka i den seksjonen vaffal, uansett jeg må nok kjøpe den der til blodpris når den neppe er å oppdrive i bruktbokhandelen.

 

Dæremot så er det gode sjanser å huke hamilton-bøkene der, og den beste guilou-boka, ondskan eller ondskapen på norsk ? slikt noe ;)

 

den indre fiende leste jeg helt nylig, bra den gitt f,ø og er på nærvesen etc nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er utrolig gode bøker, holder på med 3ern nå:) det eneste jeg synes var dårlig var bok nr 2, utrolig få krigere de var i forhold til virkeligheten i jerusalem..

 

Det er meningen at det ikke skal være virkelig, det sier Guillou selv, det er bare fiction.

 

Denne firologien om Arn Magnuson er mine favoritt bøker, uten tvil. Jeg studerer historie og ser selvsagt massevis av hull i bøkene, men likevel klarer Guillou å dekke det til så det ser ut som det var slik det foregikk i disse tider. Virkelig trollbandt meg. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest de tre første bøkene, nummer fire Arven etter Arn er litt mer langdrygd så har ikke lest den mer enn to-tre ganger.

 

Absolutt annbefaling for alle som ikke har lest bøkene!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ondskan eller ondskapen på norsk ? slikt noe ;)

Har faktisk ikke lest boka, men filmen er veldig god. Tror faktisk jeg har boka liggende et sted også.

 

On Topic:

 

Jeg har kun lest de tre føreste bøkene som omhandler Arn og likte de svært godt. Huske også at Jan Guillou lagde en TV-dokumentar om Arn, og denne var også veldig lærerik.

Endret av strek
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg likte alle bøkene (de tre første) jeg har lest veldig godt. Har dessverre ikke fått meg selv til å lese Arven etter Arn enda, men det blir vel. Har hørt den er dårligere enn de tre første, noe som får meg til å utsette den boka enda mer..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det jeg liker med Jan guillou, både Arn og Carl hamilton, er at de begge har en episkhet over seg som riktignok ikke er veldig realistisk. De er rett og slett beundringsverdige mennesker.

Særlig Carl Hamilton er så nøkternt mektig at jeg sitter og blar tilbake og leser igjen.

 

Han skriver veldig underholdende :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...