Gå til innhold

nikon d40 vs canon eos 1000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror Canon er det bestes valget av de 2, ellers vurder Pentax, Olympus og Sony(disse har stabilisering i huset, det har ikke Canon og Nikon)

 

Skal du ha Canon eller Nikon må du ha objektiver med både fokusmotor(Gjelder Nikon D40) og bildestabilisering i objektivet. Dette er dyrt og gir deg færre objektiver å velge mellom.

 

Kjøp heller Nikon D80 som er billig å få brukt nå, søk på Finn og foto.no

Er du nybegynner og vil kjøpe i en forretning i stedet for brukt sjekk ut tilbudene på Japanfoto på Olympus og Pentax.

 

Ønsker du Liveview? Da er det bare Sony A300 eller A350 som er bra nok.

sjekk de her:

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

 

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...ny&id=98119

 

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut denne siden for tester og brukererfaringer vedrørende digitl speilrefleks, den gir en overall rating, samtidig som den linker videre til tester fra feks dpreview og cameralabs.

http://www.retrevo.com/s/Digital+Cameras

 

Velg dslr's når du er på siden

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Der fikk du jammen oppsumert forskjellen mellom Nikon D40 og Canon 1000D gitt....

 

Det må jeg si... :hrm:

:thumbup: støtter den... Gald jeg ikke skal bytte hus med grunnlag på denne tråden, da hadde jeg bare blitt forvirret!

 

Tenkte det var greit med bedre alternativer i samme prisklasse......

 

Ellers så er Nikon D40 2 år gammelt, mangler stabilisering og fokusmotor, mangler liveview, få pixler.

http://www.akam.no/artikler/test_av_nikon_d40/33885

 

Canon 1000 er helt nytt, har liveview og fler pixler, bedre i alle henseende

http://www.akam.no/artikler/canon_eos_1000d/56516

Flere pixler krever bedre støyfjerning osv. Dersom du skal printe ut bilder i A3 format, da kan det være kjekt med ca 10 pixler.

 

Etter hva jeg kan forstå er tråstarter mest interessert i å vite forskjellene på Nikon D40 og Canon 1000D. Her er en liten sammenlikningsom du helt sikkert har sett før.

Ellers ønsker jeg ikke å anbele noe som helst av de to da jeg ikke har noen erfaring med de husene, men vet at nesten alle som kjøper dslr blir fornøyde. Det er nok ikke Husene det skal stå på ;)

 

Siden jeg allerede er igang, kan jeg kort oppsummere de viktige forskjellene:

- Grep (må kjennes på før kjøp! Tror Nikon sitt er hakke bedre enn Canons)

- Fokuspunkter (Canon = 7, Nikon = 3)

- Canon har liveview (dersom du skulle få bruk for det)

- Pixler (Canon = 10, Nikon = 6)

- Nikon har flere valg når det kommer til selvutløsning

 

Anbefaler deg å gå til en foto butikk se på priser, kjen på kamerane og forhør deg med ekspeditrisen om hvilke råd h*n har...

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Bare kjøp det kameraet du liker best, du. Som det er sagt tusen ganger før her: Alle speilreflekskameraer som selges i dag er gode. Det gjelder da selvfølgelig også de to du har blinket ut.

 

Jeg har selv en Nikon D40. Og jeg tar haugevis av dårlige bilder. Men det skyldes ikke kameraet. Mange tror man får j****g gode bilder ved å kjøpe et j****g godt kamera. Det gjør man ikke. Det tror jeg mange har erfart. Å ta gode bilder krever en god fotograf.

 

gregor

Lenke til kommentar

Fra en Canonmann:

 

Innenfor den prisrammen du skisserer, ville jeg valgt Pentax K200D, (kr. 3999,-).

http://japanphoto.no/product/digital-speil...-18-55mm-al-ii/

Fordi du da vil få et værtett hus med bildestabilisering, godt grep og et av de bedre kit-objektivene.

Ulempen, vil for noen være at det ikke er like raskt i "maskingevær-modus" som andre kameraer.

 

Test av Pentax K200D: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk200d/

Lenke til kommentar
Ikke noe vondt om pentax, men personlig ser jeg ikke det helt positive med å ha AA baterier som strømkilde.

 

Det er en genial idé. Tom for batterier på et bryllup? Stikk en kjapp tur på bensinstasjonen.

 

Med en lader og oppladbare batterier så funker K200D akkurat like godt som de dyre batteripakkene vi bruker i kameraene våre. Og med en lader så kan du også kjøpe oppladbare batterier til det iPod-anlegget ditt. Wii-mote'en. LED-lommelykten. Kompaktkameraet. Fjernkontroll til TV og hjemmekino. Hodelyset du bruker i skauen.

 

Vi er noen tullinger som kjøper idéen om at proprietære batteristandarder er best i et speilreflekskamera. A sucker is born every second.

Lenke til kommentar
Ikke noe vondt om pentax, men personlig ser jeg ikke det helt positive med å ha AA baterier som strømkilde.

 

Men for all del, det er en god pris.

Jeg har flere ganger savnet muligheten for å bruke lett tilgjengelige engangsbatterier til mitt Canon.

 

AA = veldig kjekt når en er på reise. -Det er mulig å oppdrive batterier overalt i verden hvor det drives handel.

Ulempen er generelt litt dårligere batteritid + investering i batterilader & oppladbare batterier.

Lenke til kommentar

Da slettet jeg noen innlegg jeg, som absolutt ikke bidro til å hjelpe trådstarter med sitt valg :)

 

AA = veldig kjekt når en er på reise. -Det er mulig å oppdrive batterier overalt i verden hvor det drives handel.

Ulempen er generelt litt dårligere batteritid + investering i batterilader & oppladbare batterier.

Har man et kamera som bruker AA batterier, bør man kjøpe enten lithium engangsbatterier eller oppladbare ni-mh batterier.

 

Lithium er en del dyrere enn vanlige alkaliske batterier, men du verden for en forskjell i batterilevetid.

Lenke til kommentar

Hei , her var mye bra tips, takk til alle.

 

Fant noen stikkord, Liveview og kjapt i maskinmodus.

Kamera er til mediaelev, sikkert bortskjemt med kamera på skolen.

 

Kjapt, Raw, liveview, noe som heter A-View, T view?

med oppladbart batteri,lithium.

 

Canon har stabilisator og autofokus i kamera?

 

Det er interresant med andre alternativer.

Mest mulig av dette for opptil 4000.

Lenke til kommentar

Du kan jo se en side-by-side-sammenligning av de to husene her.

 

Hverken Nikon eller Canon har bildestabilisering i huset, de har valgt å ha det i optikken (hovedsakelig fordi de begynte med bildestabilisering før digitalkameraene kom, og da var det ikke noen annen måte å gjøre det på siden man ikke kan flytte rundt på en 35mm filmrute på samme måten som man kan med en bildebrikke). Canon har heller ikke autofokus i huset. Vel, de har autofokussensoren i huset, selvsagt, men autofokusmotoren sitter i objektivet. Men siden Canon aldri har brukt skruedrift så finnes det ikke AF-objektiver til Canon som ikke har autofokusmotor. De gamle manuellobjektivene til Canon bruker en annen fatning (FD i stedet for EF og EF-S) og passer ikke på EF-hus.

 

1000D har vel liveviewmodus, men jeg er usikker på om det har kontrastbasert fokus. Antagelig må det vippe ned speilet (og dermed dekke til sensoren) for å fokusere.

 

De aller fleste hus (Pentax K100D og K200D er de eneste unntakene jeg kommer på i farten) bruker proprietære, oppladbare batteripakker av litiumion- eller litiumpolymer-type.

 

Hva du mener med "maskinmodus", "A-view" og "T view" vet jeg egentlig ikke... sikker på at du ikke har misforstått noe her?

Lenke til kommentar
Du kan jo se en side-by-side-sammenligning av de to husene her.

 

Hverken Nikon eller Canon har bildestabilisering i huset, de har valgt å ha det i optikken (hovedsakelig fordi de begynte med bildestabilisering før digitalkameraene kom, og da var det ikke noen annen måte å gjøre det på siden man ikke kan flytte rundt på en 35mm filmrute på samme måten som man kan med en bildebrikke). Canon har heller ikke autofokus i huset. Vel, de har autofokussensoren i huset, selvsagt, men autofokusmotoren sitter i objektivet. Men siden Canon aldri har brukt skruedrift så finnes det ikke AF-objektiver til Canon som ikke har autofokusmotor. De gamle manuellobjektivene til Canon bruker en annen fatning (FD i stedet for EF og EF-S) og passer ikke på EF-hus.

 

1000D har vel liveviewmodus, men jeg er usikker på om det har kontrastbasert fokus. Antagelig må det vippe ned speilet (og dermed dekke til sensoren) for å fokusere.

 

De aller fleste hus (Pentax K100D og K200D er de eneste unntakene jeg kommer på i farten) bruker proprietære, oppladbare batteripakker av litiumion- eller litiumpolymer-type.

 

Hva du mener med "maskinmodus", "A-view" og "T view" vet jeg egentlig ikke... sikker på at du ikke har misforstått noe her?

Hei

som du sikkert skjønner har jeg ingen peiling på dette.

En bra liveview, det er visst tingen.

Er jo billigkamera dette, så kan nok ikke få i pose og sekk.

Er liveview på dette canonkamera bra\meget bra?

 

https://prisguiden.no/product.php?produ...;imageId=484393

 

av,tv står det på knappen, sikkert noe banalt som er på alle kamera, hehe

 

Dette med autofokus , stabilisator i huset, må sikkert bare glemme det.

Lenke til kommentar
Maskin modus ?

 

Er kanskje BPS du mener "bilde pr. sekund" blir gjerne omtalt som maskininnstilling.Det er hvor fort et kamera klarer og ta bilder i serie,er også viktig og se hvor mange bilder det tar før internminnet er fult og du må vente før du kan ta bilder igjen.

Det stemmer, skulle vaere "maskingevær-modus"

Lenke til kommentar
Hei

som du sikkert skjønner har jeg ingen peiling på dette.

En bra liveview, det er visst tingen.

Er jo billigkamera dette, så kan nok ikke få i pose og sekk.

Er liveview på dette canonkamera bra\meget bra?

Liveview er generelt sett ikke så bra på speilreflekskameraer. Den kontrastbaserte fokusen er mye tregere enn fasedetekterende fokus (som krever at speilet er nede), så enten må du ta til takke med en treg fasedetekterende fokus i liveviewmodus eller så må du leve med at skjermbildet blir svart mens kameraet vipper ned speilet og fokuserer. Unntaket er Sony A300 og 350 som har en litt annen løsning med en ekstra sensor i søkerhuset og et pentaspeil som kan endre geometri slik at lyset ledes inn på liveviewsensoren i stedet for ut gjennom søkeren.

 

Men generelt så er den optiske søkeren et mye bedre verktøy for å komponere bilder enn skjermen, så jeg ville ikke prioritert liveview noen særlig.

 

av,tv står det på knappen, sikkert noe banalt som er på alle kamera, hehe

Av og Tv er Canon sine navn på et par av "semiauto"-modusene (blenderprioritetsmodus og lukkerprioritetsmodus). Jeg kommer ikke på noen moderne speilreflekshus som ikke har disse. På Nikon heter de "A" og "S", Pentax, Sony og Olympus har sikkert andre navnevarianter. Same shit, different wrapping :p

 

Seriebildemodus: D40 ligger på 2,5 BPS. 1000D har vel 3 BPS med jpeg og 1,5 med RAW mener jeg å huske. De aller fleste hus i billigsegmentet har 2,5 til 3,5 BPS seriebildehastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...