Gå til innhold

Olympus tetter hullet


Anbefalte innlegg

Dessuten så skjønner jeg ikke at de dropper værtetting når Pentax har kommet med k200 som har dette i et MYE billigere kamera. Logikken i at alle mellomklasseobjektiven er værtette, mens kameraene ikke er det er vanskelig å forstå. Den "matchende" 14-54vII f.x er værtett. For meg er det dette som gjør at jeg ikke vurderer anskaffelse i det hele tatt. Stor skuffelse for meg. Hadde håpet på et lettere værtett alternativ til e-3.

 

Dessverre helt enig, goffen. Vurderer å ditche hele four-thirds - det er for ille at de ikke klarer å produsere et konkurransedyktig produkt. Jeg er ikke interessert i å bruke 12 000 kroner på et kamerahus bare for å få det værtetta - når konkurrenten selger ett til 7000. Hvordan skal Olympus overleve når ledelsen er så virkelighetsfjern at de tror de er i en posisjon til å drive med produktsegmentering?

 

Men. Oooo. Optikken - den er jo superdigg. Akk. Valgets kvaler!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, Olympus er kjent for å gå sine eigne vegar, på godt og vondt. Om ikkje prisen går kraftig ned er eg redd Goffens spådom om hyllevarmar slår til. Har sjølv fullt vèrtetta utstyr med E-1, 14-54, 50-200 og 50mm. E-30 er svært aktuelt, men da forsvinn ein del av poenget med å ha vèrtetta objektiv. På den andre sida skal eg likevel innrømme at det er relativt sjeldan eg har utnytta E-1 sine ekstreme vèreigenskapar. E-30 og nemnde objektivpark (som framleis har sine suverene optiske eigenskapar uansett hus) skulle i eit slikt perspektiv passe godt saman. Men da må som nemd prisen godt under E-3.

Lenke til kommentar

Med skam å melde så er vel ikke konkurrenten (i værtettingsbransjen) så mye billigere enn Olympus når du skal ha værtette objektiver også. Så prisen er det vel ikke SÅ mye å si på, om den nå hadde vært værtett da....

 

Slik det nå er så har vi Olympus med masse værtette objektiver, men sparsommelig med værtette kamerahus, eller Pentax med masse værtette kamerahus, og tre relativt dyre (og ikke fullt så gode (I'm flameproof !)) objektiver. Vanskelig å finne logikken i Olympus' strategi. De kunne blitt konge på værtetthaugen på et blunk. Dette ville sannsynligvis solgt et og annet objektiv også. I stedet velger de å "beskytte" e-3 mot konkurranse fra seg selv. Nå kan vi bare håpe på at k200d presser fram en e-530w.

 

Goffen

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med dere, må jeg si.

 

Olympus lager kanskje noe av den beste optikken i verden, har inovative ingeniører, inovative løsninger, god ergonomi, men de har aper i markedsavdelingen.

 

Alle fourthirdsbrukere burde sende et samlet brev til Olympus, et brev der vi KREVER en mer fornuftig strategi.

 

Hrm, med respekt å melde Olympus, i mitt yrke er det tidvis litt mer praktisk å skyte Canon. Ha det i mente, ok? :)

Lenke til kommentar

Jeg liker ideen bak E-30. Personlig føler jeg ikke stort for å få værtetting, men jeg likte godt å jobbe med E-3. Hvis prisen synes jeg dette er et godt trekk fra Olympus.

 

Vi har jo erfaring med at Olympus raskt blir aggressive i prisningen av sine produkter. De lanseres litt høyt men stuper fort i pris. Unntaket er E-3. Kanskje dette er årsaken til det. De trenger å holde prisen oppe for å ikke kannibalisere på E-30. E-30 kommer ikke til å koste fullpris veldig lenge før den senkes til et konkurransedyktig nivå.

Lenke til kommentar
Slik jeg tolket artikkelen, var det værtettingen som magnlet før E-30 hadde blitt E-3 mk II...

 

Nope. Den relativt store forskjellen i vekt kommer av at e-3 er bygget omtrendt som en russisk tanks, men i en eller annen superlegering i stedet for stål. Dessuten er pentaprismet av en helt annen kvalitet enn den du nå får i e-30. Søkeren blir mer ala e-1 i så måte. Dvs du får en søker omtrendt midt i mellom e-520 og e-3 hva størrelse/lys/%-vis dekning angår.

 

Ellers er det stort sett oppgradert elektronikk som skiller dem.

 

Personlig er jeg megafornøyd med e-3, men skulle svært gjerne hatt et lettere hus (i tillegg) med værtetting. Går gjerne helt ned i e-520 kvalitet på alle pkt, men altså værtett.

 

Generelt så virker jo e-30 å være bra saker, men prisen virker helt feil i forhold til e-3.

 

Goffen

Lenke til kommentar
Jeg liker ideen bak E-30. Personlig føler jeg ikke stort for å få værtetting, men jeg likte godt å jobbe med E-3. Hvis prisen synes jeg dette er et godt trekk fra Olympus.

 

Vi har jo erfaring med at Olympus raskt blir aggressive i prisningen av sine produkter. De lanseres litt høyt men stuper fort i pris. Unntaket er E-3. Kanskje dette er årsaken til det. De trenger å holde prisen oppe for å ikke kannibalisere på E-30. E-30 kommer ikke til å koste fullpris veldig lenge før den senkes til et konkurransedyktig nivå.

 

Ja, de kliner vel til med inkludert grep og eller blits relativt snart. Og dessuten et kit med god reduksjon av objektivprisen. Kan forresten sterkt anbefale 9-18. Og siden denne ikke er værtett så er det jo en bra match.

 

Men jeg står over denne. (Kan jo ikke kjøpe ALLE husene heller). Får heller snuse litt på LX3. m4/3 tror jeg at jeg velger å se litt an. Med litt flaks så kommer Oly med en værtett sånn en.

 

Goffen

Lenke til kommentar

Det er jo klart at det hadde blitt et ramaskrik hvis alle pressefotografene hadde måtte bruke en E-30 på neste OL. Skrikene hadde ikke blitt noe mindre når de hadde skjønt at de måtte bruke Zuiko optikk i tillegg.

 

Men det hadde blitt helvetes stille når de finner ut at bildene ble like bra. Hvis ikke bedre.

 

Just my 2 cents.

 

Tom

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...