Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger informasjon hvor sterk/svak saken min er?


FelaroN_

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og to andre ble valgt til terrorsjefer for et par uker siden, og i den anledning tenkte vi å "sette" fram et eksempel på hva resten av elevene kan forvente av oss. Det endte opp med at vi fant et offer som vi dro ned buksa midt i kantina, dessverre ble buksa revna. Rektor kalte oss til en møte med russepresident, der ble vi advart om å gjøre det her igjen og det ble ikke tolerert. Men i møtet så nevnte rektor aldri noe om å sette oss ned i orden og oppførsel, ei heller om noe signaler om nedsettelse, eneste hun var opptatt av var at vi skulle erstatte buksa og si unnskyld. Vi erstattet buksa og fikk sagt unnskyld, men etter vi gjorde det fikk vi plutselig beskjed av kontaktlæreren at vi ble nedsatt i orden, uten noe form for et brev om advarsler osv, det var vel egentlig bare tilfeldig at jeg fikk vite det, de to andre hadde ikke hørt noe om det. Og for lenge siden så ble vi informert om all nedsettelse skjer ikke før man får et advarsel. Så jeg lurer på, har jeg en sterk sak mot rektor? Og evt hva jeg kan si osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gå rett in å slå i bordet!

neida, men ta deg og de 2 andre en tur til rektor. også får du satt av en dag som dere kan snakke om det og eventuelt få lærerene deres der å. for så lenge det står at dere skal bli informert om det. så vil jeg tro at dere har rett til å klage, iallfal ikke minst å forlange en forklaring!

Lenke til kommentar

Tror ikke du har mye til sak i det hele tatt. Det at det er russetid og at du er terrorsjef forandrer dessverre ikke på noen av reglene som allerede gjelder.

 

Mener å huske at man bare får skriftelig varsel dersom man får nedsatt orden til slutten av året, ikke til jul, men det kan være feil.

Lenke til kommentar

Her kan det virke som dere har blitt utsatt for et overtramp, det fremgår av foreskrift til opplæringsloven §4-10 at man skal ha skriftlig varsel før man blir nedsatt. Dette skal også gis i så god tid at man har mulighet til å forbedre sin orden og atferd slik at man allikevel ikke får nedsatt:

 

"§ 4-10. Varsling

 

Dersom det er tvil om ein elev på grunn av stort fråvær eller av andre særlege grunnar kan få terminkarakter eller standpunktkarakter i eitt eller fleire fag, eller dersom det er fare for at eleven kan få standpunktkarakteren Nokså god eller Lite god i orden eller i åtferd, må eleven og foreldra eller dei føresette få skriftleg varsel. Varslet skal givast utan ugrunna opphald, slik at betre innsats kan gjere at termin- eller fagkarakter kan setjast, eller at betre orden eller åtferd kan påverke karakteren."

 

Hvis dere blir nedsatt uten å få et slikt varsel foreslår jeg at dere klager. Klagen sendes til skolen og behandles av fylkesmannen (foreskrift til opplæringslova §5-13) Hvis dere nå får et varsel forslår jeg at dere så fort som mulig tar kontakt med lærer/rektor/annen voksenperson for å høre hva dere kan gjøre for ikke å bli nedsatt, hvis vedkommende svarer at dere ikke kan gjøre noe, vel så klager dere da også. Og hvis dere får vite hva dere skal gjøre for ikke å bli nedsatt, vel da er jo saken grei;) Her må dere bare spillene kortene riktig, og holde dere godt innenfor streken resten av skoleåret så har dere en relativt sterk sak.

 

Til alle dere som kommer med masse tull som at dette har dere jammen fortjent, eller saken deres er svak uten å komme med en eneste kilde, kan dere vennligst slutte med det? Dette er et jussforum, hvis man vil diskutere moral eller etikk har vi egne underforum for det. Her gir man en juridisk begrunnelse for det man sier, ellers holder man kjeft.

Lenke til kommentar

@ptta

 

Om TS heller hadde skutt den bukseløse, så burde han da og fått varsel om nedsettelse av oppførselskarakteren?

 

Ikke vet jeg hvor TS bor, og enda mindre kjenner jeg til ordensreglementet som blir gitt av fylkeskommunen hvor TS bor, men selvsagt finnes det atferd som kvalifiserer til direkte nedsettelse av ordenskarakteren.

 

TS skal være happy for at det skjedde dette semesteret, ta det for det det er og slutte med idioti. :)

Lenke til kommentar
"§ 4-10. Varsling

 

Dersom det er tvil om ein elev på grunn av stort fråvær eller av andre særlege grunnar kan få terminkarakter eller standpunktkarakter i eitt eller fleire fag, eller dersom det er fare for at eleven kan få standpunktkarakteren Nokså god eller Lite god i orden eller i åtferd, må eleven og foreldra eller dei føresette få skriftleg varsel. Varslet skal givast utan ugrunna opphald, slik at betre innsats kan gjere at termin- eller fagkarakter kan setjast, eller at betre orden eller åtferd kan påverke karakteren."

 

Dette er jo ikke klargjørende (som vanlig). Jeg legger merke til kravet om "tvil" og "fare for". Antar at terrorsjefene her hadde en adferd som ikke etterlot tvil om nedsetting av karakter og at situasjonen eskalaerte så rakst at de ganske enkelt hoppet bukk over være i "fare for" å få nedsatt karakter.

Lenke til kommentar

Personelig synes jeg det er forkastelig å dra ned buksa på en vilkårlig person i kantinen bare for "å statuere et eksempel". Russetiden er ikke en unnskyldning fra å bruke hjernen dere fikk utlevert ved fødsel.

 

Selv om det egentlig skal fremsettes skriftelig for hva som kan komme til å skje, håper jeg at dette statuerer et eksempel ovenfor dere. Russetiden skal være en feiring på avslutning av lang lang skoletid. Men i dag er russen foraktet og hatet fordi personer som får på seg disse dressene etterlater ting som fornuft og hjernekapasitet hjemme i skuffen når de går ut.

Lenke til kommentar

Jeg må beklage hvis jeg faktisk setter noen av dere i fyr og flammer :p... Men dagens ungdom er vel litt villere tenker jeg... Snakker ikke for alle men sånn har det da blitt. Jeg skjønner hva jeg har gjort, men jeg nekter å godta framgangen hvordan skolen har gått fram på. Ved å faktisk gi oss beskjed dagen vi hadde møte med rektor om at vi ville blitt satt ned så hadde jeg aldri giddet å spurt om noe råd fra forumet.

 

Igjen må jeg beklage at jeg satte fyr på noen i forumet her.

 

FelaroN :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

"Dagens ungdom er litt villere". For en tøvete forsøk på rettferdiggjøring.

 

Handlingen kvalifiserer etter mitt skjønn klart til nedsatt oppførselskarakter. Skulle en saksbehandlingsfeil eventuelt være begått, vil det neppe lede til et annet resultat for trådstarter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...