Gå til innhold

Vinteren står for tur, salting av veier


MaSo

Veisalting  

82 stemmer

  1. 1. Er du for salting av veier om vinteren?

    • Jeg er for salting
      20
    • Jeg er imot salting
      62


Anbefalte innlegg

Vår kjøre kong vinter står og banker på døren, det er med andre ord snart klart for et hvit veidekke i storedelere eller hele landet.

 

Dette betyr at at luringene i mesta etc. skal begynne å slenge ut salt på veiene for å skape dårlige biler, veier og milijø.

 

Bilene ruster, veiene blir sølete og vi må bruke liter på liter med spylevæske for å i det heletatt ha sikt fremover, og om kvelden/natta så fryser dette sølevanne igjen og kjørebanen blir som en skjøytebane.

 

I følge VG skal det brukes 160.000 Tonn salt på veiene i år Link

Endret av Juliess
Poll
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja sånn går det når dere aldrig har ordentlig vinter der ned i sør =)

-20 grader ftw

 

nei er vel heller skjeldent at de har 20minus på østlandet, men salting av veier skjer jo i hele landet stortsett.

 

Jeg syns det er fint at veiene saltes. Forhindrer en masse ulykker, det er jeg overbevist om.

Har du noen argumenter om hvorfor det sku hindre ulykker?

Lenke til kommentar

Salting er greit det, om det brukes til det det skal brukes til. Salt har et smalt temperaturområde hvor det faktisk kan smelte is/snø. Men når vegvesenet bruker salting som eneste virkemiddel uansett temperatur, KUN for å spare penger, blir det litt teit.

Dessuten er veisalt veldig skadelig for miljøet... Det kommer ned i grunnvannet og dreper planter/dyr

 

http://www.nei-til-salting.com/

http://www.stoppveisaltingen.org/

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Uansett hvor skitten og jævlige bilen og lastebilen min blir, så vil jeg heller at de salter, enn at jeg skal skli av vegen.

 

Jeg starter kjøring oppover smale norske fjellvegen til diverse tettsteder oppover kl. 5 om morgen, og det er som oftest -1 til +2 grader på den tiden.

Vegen er våt pga. regn fra kvelden før / natta, så den hadde vært såpeglatt om morgen hadde det ikke vært for salting.

Det finnes enda ikke noe som helst snø i disse områder.

 

Det er fortsatt litt glatt etter at de har salta (siden jeg kjører der kun få minutter etter at det er blitt salta), men er flekkevis tørt, noe som gjør at jeg får litt veggrep når det trengs.

 

Jeg var veldig nær i å fyke ut i en sving (i lav fart) (fyker du ut i den svingen, så går det veldig mange meter rett ned fjellsiden og i fjorden), men ble heldigvis redda av at midten av den svingen var godt salta (og jævla bra piggdekk)!

 

Men når det er snø på vegen, så er jeg ikke så glad i salt, da det bare lager slaps og mer glatte.

Lenke til kommentar
Enig med posteren over meg. Bedre at bilen blir skitten og kanskje ruster, enn at man skal skli ut av vegbanen. Miljømessig ser jeg problemet, men synes fortsatt at det er bedre med salting på veiene fremfor andre typer ulykker. Eventuelt gruse?

 

Problemet er at det i visse tilfeller blir glattere av å salte. Smeltingen av is trekker varme fra asfalten. Dette gjør at hvis det regner igjen, blir dette regnet til is. Dette er kjent som underkjølt regn...

 

Les litt på sidene jeg har postet tidligere :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For alle vanlige bilister så er salting totalt unødvendig. Det ødelegger bilene 10-15 ganger så fort pga rust og man får et mye mer uforutsigbart føre. En saltet vei kan være glatt og da kan det være veldig vanskelig å se.

 

En usaltet vei er som å kjøre på vanlig vinterføre, med hvite veier, og da vet man at det er ikke er våt asvalt, og da regner ikke folk med at det er våt asvalt overalt. Folk lærer seg fort å kjøre på vanlige veier med vinterføre, det skulle bare mangle, det handler om å skjønne hvor grensa går og holde seg et stykke under.

 

For tungtransport så er det kanskje værre å komme fram, har ingen erfaring av å kjøre større kjøretøy, men det finnes utstyr for å komme frem. Da er det bedre at de legger på kjetting og tar det ekstra rolig.

 

For å ikke snakke om miljøproblemene salting forårsaker.

Lenke til kommentar
For alle vanlige bilister så er salting totalt unødvendig. Det ødelegger bilene 10-15 ganger så fort pga rust og man får et mye mer uforutsigbart føre. En saltet vei kan være glatt og da kan det være veldig vanskelig å se.

 

En usaltet vei er som å kjøre på vanlig vinterføre, med hvite veier, og da vet man at det er ikke er våt asvalt, og da regner ikke folk med at det er våt asvalt overalt. Folk lærer seg fort å kjøre på vanlige veier med vinterføre, det skulle bare mangle, det handler om å skjønne hvor grensa går og holde seg et stykke under.

 

For tungtransport så er det kanskje værre å komme fram, har ingen erfaring av å kjøre større kjøretøy, men det finnes utstyr for å komme frem. Da er det bedre at de legger på kjetting og tar det ekstra rolig.

 

For å ikke snakke om miljøproblemene salting forårsaker.

 

At bilen blir 15 ganger fortere ødelagt av å kjøre på en salta vei, er bare tull. Om man ikke vraker bilen sin det første året, er man garrantert å ha den i allefall 10 år....å hvis det er 1/15 del av det den ellers kunne levd, så lurer jeg på hvem som kjøper en bil for å ha den i 150 år?? vask bilen din ofte og under, så får du av saltet å da ruster den ikke. Er først når det blir liggende feks i kanaler å skjermer det ruster.

 

Å påstandene om at en u-salta vei er det samma som en hvit å god vei, er også bare tull. Man har noe man kaller 0-føre fra -2 til +2 grader, hvor det danner seg ei ishinne på den tilsynelatende bare assfalten, som er umulig å få øye på, å det er DEN ishinna som forårsaker flest utforkjøringer. Salter man veien, forsvinner ishinna. Å siden du nevner tung-transport, så har du åpenbart ikke peiling. Skjønner ikke helt hva dette utstyret du sikter til, skal være for no..... Ja, vi har strø-bokser og kjettinger, men strø-boksene er ikke for å strø veien, å kjettingene biter ikke på sånne is-hinner. De funker i slafs å på is, men ikke den typen is man salter for. At man skal la naturen styre veien å ta det med ro, er ikke realistisk i det heletatt. Kjøre etter forholda skal man uansett, men det er ikke vittsi å gjørra det værre enn det er. Du kan jo prøve å regne ut hvor lang tid man bruker fra oslo til kirkenes hvis man skulle holdt 15 km/t hele veien.... Å tyngere kjøretøy har like lett for å kjøre ut når de står stille som når de beveger seg. Må man feks stoppe i en bakke, vil det gå et halvt minutt før varmen fra hjula har smelta isen under å du har 50 tonn på kjøretur aleine baklengs ned en bakke, å da er en salta vei uten is ABSOLUTT å fåretrekke.

 

Så du nevnte hvit vei å....å da kan jeg være enig. Har man 10 minus å en fin hvit vei med kompakt snø-dekke, så er det drømme-føre, å ingen vitts å salte. Men i det tempraturområdet salt brukes fra -2 til 2 grader, er det en absolutt nødvendighet. Ulykkene blir ikke færre av å gjøre noe med veien i det heletatt

Endret av BECMST
Lenke til kommentar

Det er derfor det finnes en fin liten rød diode i den utvendige temperaturmåleren i bilen, den sier ifra når det er 0-føre, altså -3 til 2 grader. Selv om man ikke har en slik diode, så har de aller fleste biler en utvendig temperaturmåler, hvis ikke, er det noe som er veldig greit å skaffe. Da sier det seg selv at i det temperaturområdet så tar man det meget med ro i svingene og tar litt ekstra fart før bakkene. Kjørt på 0-føre den siste måneden her med piggfrie dekk og det har ikke vært noe problem, ganske morro å sladde på til tider.

 

Derfor bør kanskje kjøreskoler legge litt mer vekt på å fortelle om sånne ting. Kan ikke huske at noen har fortalt meg det under teorikursa.

 

Angående tungtransport så får de bøter for å ikke kjøre med riktig "sko" på vanskelig føre. Flere lastebiler har satt seg fast opp en bakke i byen der jeg bor og det har tatt like lang tid å "redde de" hver gang. Er som du sier, skummelt når disse stopper i en bakke og ender opp skliende bakover igjen.

 

Bilens levetid er en ting, stålets levetid er en annen. I Norge så er de fleste biler som vrakes ihjelrustet, mens motor og drivverk er i god stand. Om vi fjernet veisaltet, så kunne kanskje disse bilene vært nesten like fine etter 50 år, men heller måtte kasseres pga motor og drivverk stand. Nå er det masse rust på 10 år gamle biler tilogmed. Mye kan unngås ved å spyle bilen over og under minst 2 ganger i uka, men i min mening hadde vi klart oss mye bedre uten saltet. Da hadde hvertfall min bil levd mye lenger.

Endret av chrml
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...