Gå til innhold

Vinteren står for tur, salting av veier


MaSo

Veisalting  

82 stemmer

  1. 1. Er du for salting av veier om vinteren?

    • Jeg er for salting
      20
    • Jeg er imot salting
      62


Anbefalte innlegg

Miljømessig sett så tjener vi på å få vekk gamle biler fra veien, å erstatta dem med nyere biler med lavere utslipp. Men uansett....vil heller ha trygge veier å kjøre på, enn masse gamle biler på veiene. Fikk ikke no løsning på tungtransport-problemet.... Hvordan skal en trailer kunne stoppe i en bakke, uten å skli bakover hvis veien ikke er salta? Kjørte et par turer over ørskogfjellet med lastebilen min under stormen rett før forrige-helg, å der så jeg vel 4 trailere som sto utti grøfta å venta på bergning i løpet av 2 dager, også en haug med personbiler Var 0 grader, veien var ikke salta, å veigrepet var lik null jevnt hele veien fra ålesund tel Vestnes. Er OVERBEVIST om at om man hadde hatt litt salt på veien der, så hadde over halvparten av dem som havna i grøfta, holdt seg på veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

att man salter når det er speilblankt er forsåvidt greit nok, selv om jeg hater å få saltsprut på bilen, og kjører heller på en glatt vei enn en bar vei som er salta.. værre er det når de salter på fint snøføre, dette driver de med her jeg bor.. totalt unødvendig

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

den dagen kona å barna dine får sleng på bilen på en glatt vei, å havner i fronten på et vogntog i motgående, syns du det FORTSATT er greit at det ikke var salta siden DU tross alt skulle takla å kjøre på det samma føret...?....

Endret av BECMST
Lenke til kommentar

Jeg kjører på forskjellig føre så og si hverdag, og det værste jeg møter er E6`n som er gjort om til en grøt av salt og "snø"

 

Kommer fra de fine usalta riksveiene, null stress om det er nullføre eller godt vinterføre, men straks man kommer ut på E6 så er veien full av grøt, også kommer det trafikk i møte, og hva hender nå man møter trafikk?

joda det kommer masse grøt som legger seg på lykter og ruter, og man får svekket sikt.

 

Folk tenker kansje at det bare er å sving innom første bensinstasjon, vel er ikke overalt at man har bensinstasjoner slengt etter veien for hver 3km

Lenke til kommentar
den dagen kona å barna dine får sleng på bilen på en glatt vei, å havner i fronten på et vogntog i motgående, syns du det FORTSATT er greit at det ikke var salta siden DU tross alt skulle takla å kjøre på det samma føret...?....

Hadde ingen veier vært salta hadde folk lært seg å kjøre bil og.. Værre når den saltede veien som alle trodde var våt asvalt hele tia plutselig en dag er glatt.

Lenke til kommentar
Jeg kjører på forskjellig føre så og si hverdag, og det værste jeg møter er E6`n som er gjort om til en grøt av salt og "snø"

 

Kommer fra de fine usalta riksveiene, null stress om det er nullføre eller godt vinterføre, men straks man kommer ut på E6 så er veien full av grøt, også kommer det trafikk i møte, og hva hender nå man møter trafikk?

joda det kommer masse grøt som legger seg på lykter og ruter, og man får svekket sikt.

 

Folk tenker kansje at det bare er å sving innom første bensinstasjon, vel er ikke overalt at man har bensinstasjoner slengt etter veien for hver 3km

 

helt, HELT enig!

 

nå har det snødd i 2 dager på Hedmarken, veier utenom hovedveiene har et fint snøføre som er helt nydelig å kjøre på, hovedveiene er fulle av slafs, ikke bare E6 blir salta, men riksveien her å.. HVA ER VITSEN??

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
den dagen kona å barna dine får sleng på bilen på en glatt vei, å havner i fronten på et vogntog i motgående, syns du det FORTSATT er greit at det ikke var salta siden DU tross alt skulle takla å kjøre på det samma føret...?....

Hadde ingen veier vært salta hadde folk lært seg å kjøre bil og.. Værre når den saltede veien som alle trodde var våt asvalt hele tia plutselig en dag er glatt.

Vært på vestlandet ein tur?

Her er det lite snø, mye is. Takker meg til salting, selv om det er dritt.

Neste vinterdekk blir med pigg, då piggfrie er bare møl.

Tross alt, i Sandnes kommune er det kun mulig å få strødd/saltet mellom 08-16 man-fre.

LINK

Endret av Akvarius
Lenke til kommentar
den dagen kona å barna dine får sleng på bilen på en glatt vei, å havner i fronten på et vogntog i motgående, syns du det FORTSATT er greit at det ikke var salta siden DU tross alt skulle takla å kjøre på det samma føret...?....

Hadde ingen veier vært salta hadde folk lært seg å kjøre bil og.. Værre når den saltede veien som alle trodde var våt asvalt hele tia plutselig en dag er glatt.

Vært på vestlandet ein tur?

Her er det lite snø, mye is. Takker meg til salting, selv om det er dritt.

Neste vinterdekk blir med pigg, då piggfrie er bare møl.

Tross alt, i Sandnes kommune er det kun mulig å få strødd/saltet mellom 08-16 man-fre.

LINK

Hvordan har det seg at noen som bor på identiske sted er fornøyde med piggfritt og kommer seg frem stort sett der de vil, mens andre syns det er noe herk og må ha pigg?

 

Ganske mye forskjell på folk når det gjelder å gå på is og. For de fleste er det uproblematisk, mens noen syns det er helt forjævlig. Greit nok når man er gammel og dårlig til beins, men har sett eldre folk som sklir ned på beina ned bakker med vilje og sånnt og.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

at folk lærer seg å kjøre bil hvis man slutter å salte, er bare en hypotese jeg har lita tru på. En del vil helt sikkert vende seg til å takle glatte veier bedre om man sluttet å salte, men langt i fra alle, å jeg er overbevist om at ulykkestallet ville gått kraftig opp om man slutta med det. At man slutter å salte å folk blir bedre til å kjøre, hjelper ikke på friksjonen mellom dekka å underlaget, å er den null, så er den null. Seinest i dag missta vi en helt ny lastebil til nesten 2 millioner kroner pluss last. var en sjåfør som hadde over 20 år bak vogntog-rattet, kom inn i et glatt område, fikk ene hjulet uttafor grøfta, fikk ikke dratt seg opp, å kjørte bortover i grøfta før han velta. Resultatet blei totalvrak. Er overbevist om at hadde veien vært salta, så hadde ikke det skjedd. Men som sagt...har man ikke friksjon mellom hjula å underlaget, så har man det ikke, å spesielt for tyngere kjøretøy er det skummelt hvis man må stoppe feks i en bakke.

Men for all del....jeg er ikke avhengig av salt til all slags føre. Er det mer enn 4 kuldegrader skaper det bare kaos, å skal man først salte, så brøyt i tillegg, å få vekk slafset. slafsete veier er like skummelt som 0-føre-veier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...