Gå til innhold

Spill utvikler??


Anbefalte innlegg

Hvordan er dine erfrainger med Noroff allyse? Hvilke kurs har du gått?

 

Har søkt Digital Animasjon neste år, men er litt usikker på om Noroff er noe å sattse på videre, i forhold til utenlands studier.

 

Gikk selv Multimedia Design studiet i år (Oslo), må si jeg ble litt skuffa når de bestemte seg for å bytte ut 3D Max med Carrara. Dessuten skrev de at man måtte ha Multimedia Design for å gå videre med Digital Animasjon, noe som i praksis er bare tull. Det eneste fra MMD som er litt nyttig videre er Photoshop (lage texturer) og kanskje premier (redigering), som vi har brukt 3 uker på tilsammen. Sitter igjen med følelsen av 80.000 rett i dass.

 

Må bare tilføye at jeg var veldig imponert over de 2 fyrene fra Digital Animasjon/Game Design som var innom og orienterte om studiet. Virka ekstermt dyktige, og la frem ett bra opplegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle kan lære seg å programmere, en annen ting er å lære å gjøre ting på en fornuftig måte, dette lærer du på universiteter.

Jepp. Nettopp det jeg synes er det største problemet. Opplever det daglig, at jeg for eksempel ikke vet hvordan jeg kan bruke pointere fornuftig, selv om jeg har full forståelse for hvordan dem virker. Akkurat det kommer vel med tiden, antar jeg.

 

Og som en liten notat til de tidligere postene mine: Jeg har lyst til å bli spillutvikler, veldig lyst. Har nok studert en del skoler allerede (jeg er 14), og jeg synes av den grunn jeg begynner å bli noenlunde gal. Penger betyr selvfølgelig ikke alt, men synes det er viktig at folk for riktig betaling.

Lenke til kommentar

Og som en liten notat til de tidligere postene mine: Jeg har lyst til å bli spillutvikler, veldig lyst. Har nok studert en del skoler allerede (jeg er 14), og jeg synes av den grunn jeg begynner å bli noenlunde gal. Penger betyr selvfølgelig ikke alt, men synes det er viktig at folk for riktig betaling.

 

Det er flott å se unge mennesker med pågangsmot ;). Selvtillit er viktig i denne bransjen, du kommer ikke langt uten. Jeg kan gi deg et tips du ikke bør kaste vekk. Erfaring. Skaff deg masse erfaring innenfor et felt og utvikle deg deretter. I spillbransjen vil de ha medarbeidere som er spesialisert innenfor div felt, ikke altmuligmenn. Spillbransjen krever dette mer og mer. De som vil kunne alt ender ofte opp som de som ikke kan noe spesielt.

Lenke til kommentar

Kommer litt sent inn i diskusjonen her, men har litt å tilføye.

 

Det var noen som spurte om Game Design Studiet til Noroff. Tror dette kun er tilgjengelig i Oslo avdelingen.

 

Leste ett sted at grunn lønnen for spilldesignere var ganske lav i forhold til andre lignende IT yrker, men den ligger fortsatt på ca 500.000. (Det var i USA).

 

Selv om det er bare 3 spill firmaer i Norge med brukbar størrelse, er det mange fler i Sverige og Danmark. Har hørt at det er 70 i Sverige, men tvilsomt, siden jeg ikke kan komme på noen kjente navn...

Lenke til kommentar
Leste ett sted at grunn lønnen for spilldesignere var ganske lav i forhold til andre lignende IT yrker, men den ligger fortsatt på ca 500.000. (Det var i USA).

500.000?! Spilldesignere, altså? Jeg tror jeg har hørt helt ande lønninger, som 300.000. Spillprogrammerere, modellere, vet noen om de cirka har samme lønn? (Ja, jeg vet at dette varierer veldig, men jeg tenker liksom på utviklere på ca. samme nivå.) Gravde opp noen spennende tråder på GameDev.net her:

 

http://www.gamedev.net/community/forums/to...?topic_id=71780

http://www.gamedev.net/community/forums/to...topic_id=101432

http://www.gamedev.net/community/forums/to...?topic_id=22800

 

Det er mange, mange andre tråder der. Veldig mange er spennende, og skumle. :(

 

Og som dere kanskje så, så hadde Gamasutra en ganke god, lang artikkel som er anbefalt å lese:

http://www.gamasutra.com/features/20010831...1/survey_01.htm

 

Og hvis jeg regner om de amerikanske dollarene til norske kroner, så blir det kanskje litt feil. Får amerikanere mindre betalt i USA enn vi gjør i Norge generelt?

 

Edit: Det første avsnittet i denne posten skrev jeg før jeg hadde lest artikkelen til Gamasutra. Har fått et ganske så godt svar nå, og er ganske fornøyd, siden jeg så spillprogrammerere var dem som vanligvis var best betalt, hehe. :)

 

Så glemte jeg et spørsmål: hender det at folk med liten eller ingen programmeringserfaring studerer spillprogrammering fire år på et universitet og året etter at han er ferdig, så har har han jobb som spillprogrammerer med rimelig betaling? Tenker bare på folk som jobber med (spill)programmering fra de er små, og vokser opp, for så å studere spillprogrammering fire år, og dermed forskjellene fra førstnevnte tilfelle. Er dette to realistiske tilfeller? Det er vel da naturlig at sistnevnte tilfellet starter med mye høyere lønn? :-?

Lenke til kommentar

Jeg har leste flere steder at det er ca 500.000, så arbeider man seg oppover. Hvis man bor i USA betaler man også mindre skatt. Dette var for Artister, de som jobber med grafikken, 3D modellering, etc.

 

Hele denne spill design utdanningen virker som en stor jungel. Best å bare kaste seg ut i det :shrug:

Lenke til kommentar
Jeg har leste flere steder at det er ca 500.000, så arbeider man seg oppover. Hvis man bor i USA betaler man også mindre skatt. Dette var for Artister, de som jobber med grafikken, 3D modellering, etc.

Ja, det tenkte jeg heller ikke på. Tøft, og takk, det gjorde lysten til å jobbe som spillprogrammerer større. ;) 500.00 dekker forresten årsforbruket mitt i is, å det er bra.

 

Hele denne spill design utdanningen virker som en stor jungel. Best å bare kaste seg ut i det :shrug:

Spennende. Å designe spill, er etter min mening ofte to ganger gøyere enn å programmere. Jeg mener, jeg elsker å programmere, og tror jeg har et lite talent der, men ingenting er som å la tankene surre, og deretter føre dem ned på papiret. Jobber du for eksempel som designer for et spill du virkelig ser fram til, og at du liker genreen, så ville jeg følt det som om jeg hadde femten folk til å lage det spillet jeg hadde designet, akkurat slik jeg ville ha det, over til kode. Høres ganske digg ut. :p

Lenke til kommentar

helt enig.

 

Jobber gjerne gratis med å lage spill jeg :o

 

Man tjener nok litt over 300.000 hvis man kun jobber som vanlig artist. Men etterhvert som man får mer erfaring, kan man gå oppover på stillings stigen. Får man jobb som Visual Supervisor, Lead Artist, Visual Director eller hva alt kalles, øker man drastisk i lønn. Game Director på Anarchy Online tjener f.eks mellom 550.000 og 600.000.

Lenke til kommentar

Slutt nå å mas om høy lønn, og heller vis at dere er verdt det :yes:

 

Tviler på at de som er i spillbransjen er mest opptatt av lønn. Det er noen veldig særegne (og flinke) folk som får gjøre det de liker best: lage spill! Så lenge lønnen ikke er dårlig så tror jeg ikke lønnen er en motiverende faktor for å bli spillutvikler.

 

OG, virker som en del her tror at man ved hjelp av en utdannelse automatisk vil kunne bli spillutviklere. Husk at det er veldig begrenset med jobber innen spillbransjen, og de ikke tar inn hvem som helst. Som det har blitt nevnt tidligere så bør en nok ha noe konkret å vise til som man har laget som er relevant til stillingen man vil ha. Det viser at en kan, samtidig som en viser pågangsmot. Dette er vel så viktig som utdannelsen!

 

En annen ting er at det meste en leser om spillutvikling gjelder utlandet. Det er, om mulig, enda mindre slike jobber i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg brenner for å bli spillutvikler, men jeg blir litt redd når jeg leser rundt på GameDev.net til tider. Mange sier at spillbrasnsjen i dag er et rent helvete, som masse overtid med veldig dårlig lønn, blant annet. Siden jeg antagelig var alene om "den klaginga på lønn", så har jeg aldri ment å klage. Stilte bare spørsmål til hvorfor det var sånn, og om det virkelig var sånn. Jeg har hørt det før: "spillutviklere utvikler spill fordi de liker det, ikke for pengene". Jeg har dessuten aldri ønsket å bli spillutvikler for god betaling (noe, som sagt, det egentlig ikke er), men jeg er nysgjerrig, som vanlig, og ønsket dermed å vite det.

 

Så lenge jeg kan ha en jobb jeg liker samtidig som at jeg an forsørge familie og reise på oppdagelsesreise annenhvert år, samt spise så mye is jeg vil, så er jeg fornøyd, noe som fint er mulig med 400.000. (Huff, jeg høres egoistisk ut, men det er min mening.)

Lenke til kommentar

Poenget er bare at privat skolene koster utrolig mye. Hvis jeg skal ta en 4 årig utdannelse i norge innen multimedia (1år), spilldesign(1år) og animasjon (2år), vil jeg tilslutt ha ett lån på ca 400.000 (Det meste er heldigvis studielån). Dilemmaet er at hvis man jobber på fritida for å finansiere dette, får man mindre tid og krefter til å jobbe selvstendig.

 

Dessuten er det interessant å vite om man får en lønn man kan klare seg på. Det er jo ingen som blir spilldesignere for å blir rike. Det er ett yrke som innebærer vanvittig mye vanskelig og tidkrevende arbeid. Hvis man kun tenker penger er det smart å bli kriminell :shrug:

Lenke til kommentar
Skal ta meg universitets utdanning nå, det skulle vere nok for ein leveldesigner for meg. Med utdanning er det mykje lettare å få jobb i USA.

 

USA driver som alle andre. Ta headhunting som er et viktig fenomen. Skaper du deg et navn og godt rykte som viser til et fabelaktig talent, får du deg jobb i spillbransjen. De som spretter ut av skolesystemet med topp karakter vinner ikke noe uten pågangsmot og god egenreklame. Bland deg inn i miljøer, bli kjent. Ironisk nok kommer mange ut av universitete uten å ha lært noe eksakt innenfor sin gren/greie, men fått kunskap i og med mye annet (som er positiv i sin grad).

 

Det er i utgangspunkte ganske logisk. Se på kommune/stat kontra privat næringsdrift. Dette er to poler som jobber og henter arbeidskraft vanligvis ut fra to ulike standpunkt. Den ene parten tar for seg skolesystemet i høyeste grad, menst det andre (private) verdsetter personlige/miljømessige arbeidstakere som virkelig brenner for arbeidet med stort talent. Spillbransjen viser til det sistnevnte. Er du den midt på treet som vil mye rart, ender du ikke opp med de store gutta. Dette er ingen nyhet selvfølgelig, men bør ikke overses. I dag gjelder skole og karakterer, som i utgangspunkte er greit. Problemet er at mange av de som kommer inn i feks universitet, ikke klare å tenke selv. De blir kun aktører som spiller etter andres regler og premisser. Dvs ikke gjør egne valg eller meninger. Dette er et stoooort tilbakeskritt generelt og blir uglesett spesielt i spillbransjen. Det er viktig å gå egne veier (stikkord: kreativitet), men i tillegg kunne forstå primære elementer som har stor betydning innenfor arbeide. Mange som sliter med det der. De får gode jobber, men skal du jobbe i spillbransjen som krever kreativitet er egne vurderinger alpha og omega.

Lenke til kommentar
Mener ikke å få noen på nakken nå, men jeg mener at folk som vil bli spillutviklere for å tjene mye penger ikke nødvendigvis kommer like langt som folk som virkelig brenner for det.

Du får bare tullinger på nakken for den uttalelsen, for den er helt korrekt. Hvis du kun er ute etter penger kommer du ingen vei. Har du noensinne hørt om en advokat som ble advokat for den gode lønna? :roll:

 

Personlig har jeg veldig lyst til å bli spillutvikler. Det er tre grunner til dette: Jeg elsker å spille, jeg elsker å gjøre noe kreativt, og jeg tror faktisk jeg passer ypperlig til jobben med tanke på ferdigheter. Penger kommer i andre rekke.

 

Jeg er lite bekymret for lønn. Så lenge du gjør en god jobb burde det ikke være et problem. Bare se på Richard Garriot: Mannen bak Ultima-serien har tjent millioner på spillene sine! Han har bygd sitt eget slott, og kjøpt seg store mengder smykker, diamanter og middelalderklær! (Disse opplysningene er hentet fra Fokus på rollespill.) Riktignok må det nevnes at Garriot er et geni av vannvittige dimensjoner. Du må gjerne ha han som ditt forbilde, men ikke forvent å lykkes like godt som han. Poenget er at det er mulig å bli rik på spillutvikling. :wink:

Lenke til kommentar

Litt gammel setning, men så den ikke.

Jobber gjerne gratis med å lage spill jeg :o

Jeg også, så veldig gjerne, og det kommer jeg til å gjøre så lenge jeg slipper å betale husleie, bil og strømregningene, og det er ganske lenge. Får litt dårlig samvittighet når jeg leser postene andre har skrevet igjen, for jeg har aldri ment å klage, men bare vært nysgjerrig som jeg alltid er. Jeg er helt enig med tåa, for så lenge jeg kan lage spill, leve et noenlunde godt liv ellers, så er drømmen jeg har hatt siden jeg var liten (enda mindre) oppfylt. Det er én grunn til at jeg programmerer C++ (og snart DIrectX) og leser spilldesign og annet interessant stoff hver dag, for å bli spillutvikler, ikke for å få en jobb med god betaling når jeg vokser opp. Takk. ;)

 

Men når jeg leser at "spillbransjen er et rent helvete" flere ganger i en forumtråd, så blir jeg litt bekymret, og det tror jeg dere også gjør.

Lenke til kommentar

beklager å helle litt kaldt vann i hodet på dere,

men ....

Spillutviklere er noen av de mest populære jobbene som finnes for datakyndige/programmerere.

Pga. nedgang for databransjen har jobbmarkedet generelt for programmerere/systemutviklere/kalldethvaduvil blitt drastisk begrenset,

da kan dere vel tenke hvor lett det er å få jobb som spillutvikler...

 

Tidligere kunne du ta et år på Noroff, ItAkademiet eller tilsvarende og vært garantert jobb, mens nå kan også erfarne programmerere slite med å få arbeid.

Presset på arbeidsmarkedet har også gjort at nybegynnerlønnen for en programerer har stagnert, og du får ikke samme betingelsene som tidligere. Glem 500000 (de første 10 årene i allefall), får du 300000 skal du være veldig godt fornøyd.

 

 

Min anbefaling er:

Sats på it dersom dette er det du virkelig har lyst til (ikke tenk på lønn).

Ta ordentlig utdanning (Høgskole el. Universitet) på minst 3 år. Da vil du få en bakgrunn som du kan bruke til noe bra.

Vær allsidig, men få deg også en spesialitet. (grafikk, 3d, db, web, lyd eller et spesielt programmeringsspråk)

 

Glem Mikke-Mus utdanning på 1-2 år fra Noroff o.l. Disse har hos deler av it-bransjen et forferdelig dårlig rykte.

Forvent også å jobbe noen år innen it før du får jobb som spillutvikler, så

slipper du å bli skuffet når du er ferdig med skolen.

Lenke til kommentar

Planen foreløpig er å ta master grad i animasjon rettet mot game design. Så det blir 4-5 år med utdanning minst. Samme ****** hvor mye man brenner for det, er lønn litt interessant, siden lånet ser ut til å ruinere meg. Det er greit å vite om man har sjangs til å betale tilbake eller ikke. Gå mer enn 2 år på Noroff har jeg funnet ut er uaktuelt, siden lånekassen ikke dekker alt. :grumpy:

Lenke til kommentar
Skal ta meg universitets utdanning nå, det skulle vere nok for ein leveldesigner for meg. Med utdanning er det mykje lettare å få jobb i USA.

 

USA driver som alle andre. Ta headhunting som er et viktig fenomen. Skaper du deg et navn og godt rykte som viser til et fabelaktig talent, får du deg jobb i spillbransjen. De som spretter ut av skolesystemet med topp karakter vinner ikke noe uten pågangsmot og god egenreklame. Bland deg inn i miljøer, bli kjent. Ironisk nok kommer mange ut av universitete uten å ha lært noe eksakt innenfor sin gren/greie, men fått kunskap i og med mye annet (som er positiv i sin grad).

 

Det er i utgangspunkte ganske logisk. Se på kommune/stat kontra privat næringsdrift. Dette er to poler som jobber og henter arbeidskraft vanligvis ut fra to ulike standpunkt. Den ene parten tar for seg skolesystemet i høyeste grad, menst det andre (private) verdsetter personlige/miljømessige arbeidstakere som virkelig brenner for arbeidet med stort talent. Spillbransjen viser til det sistnevnte. Er du den midt på treet som vil mye rart, ender du ikke opp med de store gutta. Dette er ingen nyhet selvfølgelig, men bør ikke overses. I dag gjelder skole og karakterer, som i utgangspunkte er greit. Problemet er at mange av de som kommer inn i feks universitet, ikke klare å tenke selv. De blir kun aktører som spiller etter andres regler og premisser. Dvs ikke gjør egne valg eller meninger. Dette er et stoooort tilbakeskritt generelt og blir uglesett spesielt i spillbransjen. Det er viktig å gå egne veier (stikkord: kreativitet), men i tillegg kunne forstå primære elementer som har stor betydning innenfor arbeide. Mange som sliter med det der. De får gode jobber, men skal du jobbe i spillbransjen som krever kreativitet er egne vurderinger alpha og omega.

 

Bare prøv å få deg jobb i USA uten høgare utdanning, det er omtrent umogleg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...