Gå til innhold

Spill utvikler??


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
begge deler er vel kjekt.

C/C++, OpenGL og DirectX samt noe 3D verktøy; 3D studio max, maya, lighwave etc.

Anatomi, fysikk, matte, form & farge...blablabla

 

bare ta for deg et spill og analyser hva som måtte til. det er ganske så mye

hadde håpet på at en med erfaring kunne fortelle litt om f.eks hvilke skoler du bør gå på , hvilke fag du må ta osv...

Lenke til kommentar

Stikker du til hjemmesidene til de diverse spillutviklere så vil det stå der hva dem ser etter i dem som søker. Skal du progge bør du seff kunne et par programerinspråk og ha noe å refere til som du har lagd før, skal du lage grafikk må du ha peiling på det osv., egentlig nogenlunde opplagte greier.

 

Her tilbyr dem utdannelse innen design og grafikk om jeg ikke husker feil: http://www.noroff.no/

 

Og høgskole utdanning i data (dvs ingenør/bachelor) fokuserer mye på koding (om du ikke går hardware).

Lenke til kommentar

ikke for å være jævli på noe vis, men jeg synes å allerede å ha gitt deg en liten pekepinn.

 

Mye/det meste av det som skal til er egentlig interesse. Start med C/C++ til du blir rimelig dreven, så kjøper du deg noen gamedev-bøker, jeg har sett 4-5 stykker på tapir.

OpenGL er fritt og DirectX SDK kan du laste ned fra MS.

 

AI er også noe du kan se på.

 

start smått. lag din egen versjon av pacman, tetris, bomberman eller spaceinvaders.

 

du trenger ikke gå på skole for å lære dette

 

Søk gjerne på nettet, send noe e-mail til gamedevs osv osv.

 

En snarvei inn vil være å begynne å modde litt. f.eks UnrealEd.

Lenke til kommentar

Nei - enkelt svar. Du trenger døtt med utdannelse. Jeg var 17 og og hadde ikke fullført min videregående utdannelse da jeg fikk jobb som junior programmerer i et svært kjent spillselskap (vil ikke nevne navn). Jeg sluttet etter litt for å gjøre ferdig videregående.

 

Det burde være bevis nok. Det du trenger er mye kunnskap, massevis av pågangsmot - og ønsket om å lage noe. Jeg lagde et eget spill. Ikke spesielt bra, men å ha laget noe holdefast noe på egenhånd gir deg nesten gratisbillett inn i hvilket som helst selskap. Leste et intervju med Bill Trost, en av designerne bak EverQuest, og han sa at hvis en kunne presentere et spill man hadde laget selv, selv om det bare var en kabal-klone, var du allerede lysår foran alle andre jobbsøkere. Det viser pågangsmot!

 

Alt annet kan læres.

Lenke til kommentar

Har lest litt, og funnet ut at det er smått med skoler. Ja, det finnes, men som Erling sa så er ikke det nødvendig. Det gøyeste, mest spennende, mest lærerike og kanskje beste å mure seg inne i en kjeller i et par år for å lese en hel kasse med bøker og programmere, modellere eller komposere (ja). :D

 

Høres virkelig artig ut. Om bare foreldrene hadde gitt meg lov.

 

Leste et intervju med Bill Trost, en av designerne bak EverQuest, og han sa at hvis en kunne presentere et spill man hadde laget selv, selv om det bare var en kabal-klone, var du allerede lysår foran alle andre jobbsøkere. Det viser pågangsmot!

 

Ja, det var det jeg regnet med. Om ett par år har jeg alle verdens spillutviklere etter meg. *Gleder seg*

Lenke til kommentar
Nei - enkelt svar. Du trenger døtt med utdannelse. Jeg var 17 og og hadde ikke fullført min videregående utdannelse da jeg fikk jobb som junior programmerer i et svært kjent spillselskap (vil ikke nevne navn).

 

Det var vel noen år siden. Etter at alle etterhvert tok IT-utdannelse må du jo nå ha utrolig gode karakterer etter ferdig utdannet på universitet/høgskole.

 

De som evt. skal ha jobb i spillbransjen må vise til meget sterke MX og FY karakterer fra videregående, samt utrolig gode karakterer fra høgskole/universitet. Dessuten tar de det som en selvfølge at du har tidligere erfaring fra IT-bransjen (dvs; de ansetter ikke nyutdannede folk).

Sammen med jobbsøknaden må du vanligvis levere et bidrag hvor du viser noen av de beste egenskapene dine. F.eks. en liten film-snutt laget i 3D Studio Max eller et dataprogram laget med C++ og kanskje DirectX.

 

Hvis du har disse kvalifikasjonene kan du likevel drømme om å få jobb. Besøk FunCom, Innerloop, EA osv. NULL jobber å få. Vel, det er vel en og annen jobb i Langtvekkistan, men da stilles det igjen rav til språk.

 

Så det er nesten umulig å skaffe seg jobb(spill-bransjen) nå til dags.

Men det er jo akkurat nå. Det endrer seg forhåpentligvis i løpet av et 10-år....

 

...jaja, så var jeg en gledesdreper. Unnskyld!

Lenke til kommentar

Ja, et poeng er at det er et veldig lite arbeidsmarked. Skal mye til for å komme gjennom nåløyet. Men hvorfor ikke lage noe selv? Blir jo mer som en hobby før en blir dyktig og etablert nok til å eventuelt tjene penger på det og lage en karriere utav det, men en plass må man begynne.

 

Angående spørsmålet til han som started treaden: Vil nok anbefale en ing. utdannelse minimum om du skal lære det skoleveien. Da vil man ihvertfall ha et grunnlag til videre lærdom. Finnes det ikke egne linjer for spillprogrammering i USA (og muligens England) nå? Hadde jo vært interessant.

 

Uansett, lykke til! Det er hardt arbeid, men noe må man ofre.

Lenke til kommentar

Så det er nesten umulig å skaffe seg jobb(spill-bransjen) nå til dags.

 

Jeg kan forholdsvis lite, så kverk meg om jeg tar feil noen plass.

 

Jeg har sett jobb etter å ha tittet på diverse spillutvikleres hjemmesider, om ikke så mye. Her listes en del av jobbene: http://www.gamasutra.com/php-bin/jobs_display.php3

 

Du kan forresten finne en hel del på Gamasutra om du ønsker å jobbe innen spillbransjen.

 

Men hva med å starte selv. Du må kanskje være teoretiker, men super-høye karakterer må man vel ikke ha for å starte sitt eget utviklerfirma. Er man kreativ, samt at man duger når det gjelder programmering, modellering, eller hva det enn nå er, så kan man få vel så stor suksess her, antar jeg?

 

Myldret bare litt, og fant ut at det var en vei utenom super-høye karakterer. :wink:

Lenke til kommentar
De som evt. skal ha jobb i spillbransjen må vise til meget sterke MX og FY karakterer fra videregående, samt utrolig gode karakterer fra høgskole/universitet. Dessuten tar de det som en selvfølge at du har tidligere erfaring fra IT-bransjen (dvs; de ansetter ikke nyutdannede folk).  

Sammen med jobbsøknaden må du vanligvis levere et bidrag hvor du viser noen av de beste egenskapene dine. F.eks. en liten film-snutt laget i 3D Studio Max eller et dataprogram laget med C++ og kanskje DirectX.  

 

Øhh, hvor har du dette i fra? Det er slik i dag som det alltid har vært; Har du tidligere arbeid å vise til kommer du utrolig langt. De aller fleste spillutviklere bryr seg pent lite om karakternivå...og spesielt ikke fra videregående... (de fleste spillutviklere er utenlandske uansett, og skolesystemene er ganske forskjellige)

 

Det beste er å bygge seg opp en finfin portfolio med diverse eksempler på hva du kan, ikke gå på dyre skoler. Hvis man ser på utdanningen til de forskjellige utviklerne, så bærer det preg av hobbyvirksomhet og ikke karrierevalg. Tro meg...jeg har snakket med en del utviklere (og da snakker jeg ikke om hvem som helst, et eksempel er Kenn Hoekstra), og samtlige sier at det kun er en ting som gjelder; Tidligere erfaring. Resten driter de i.

Lenke til kommentar

"skolesystemene er ganske forskjellige"

Når du er inne på emnet, flere norske skoler tar i bruk A til E skalaen nå (eller var det til F? whatever). Blant annet HiBu der jeg for tida sløver omkring ;) Istedet for tittelen høgskole ingenør blir vi nå utdanna til "bachelor" og bruker da det amerikanske karakter systemet og deres vekt-tall.

Lenke til kommentar

Tror det viktigste er programeringstalent...i dette ligger genuin interesse og godt over gjennomsnitts intelligens. Det er ikke vanskelig å programmere, men det er vanskelig å programere smart / bra.

 

Du trenger ikke bra karakterer i matte, men er du dårlig i matte så stinker du i programering. (tenker da på å kode motorer, ai, generel optimering etc.)

 

Modellering er jo også en vei...Da må du kunne design, ha sans for form og farge...tegneegenskaper er viktig. (Du trenger ikke kunne tegne for å bruke ett 3D verktøy, men for å få noe bra ut av det må du ha talent ;))

 

Mange infallsvinkler inn i spillbransjen egentlig. Leveldesigner, story etc etc...

Lenke til kommentar

skal "utdanne" meg til en spill mann jeg og, og derfor har jeg satt opp en liten plan:

først skal jeg lære meg å programmere og å lage fete 3d modeller i 3dstudio max, for å etterpå gå på noroff sitt kurs, Digital game design.

Driver å leser ei bok nå om C++, som er ganske interessant og som er ganske enkelt å holde på med, hvis man aldri har vært borti C++ før. Har litt kunnskap om 3dstudio max, men kommer sikkert til å kjøpe meg ei bok som går på 3d studio og dets finneser og duppeditter, før jeg begynner på noroff.

 

Har alltid hatt en visuell drøm om å en dag sitte på et kontor med masse folk, og lage et spill. og håper på å gjøre en drøm til sannhet :)

Lenke til kommentar

At det fantes noe slikt i Norge ante jeg ikke. Ok, er ung, og kanskje for ung til å skjønne hva det innebærer. Hvor man f.eks. ta Digital Game Design studiet? NOROFF finnes jo i mange byer, til og med her i Kristiansand. Er det mulig å ta det studiet her?

 

Huff, lenge til. Får vel lage noe selv i mellomtiden.

Lenke til kommentar
zeOx["]Har alltid hatt en visuell drøm om å en dag sitte på et kontor med masse folk, og lage et spill. og håper på å gjøre en drøm til sannhet :)

Jeg og. Husker jeg begynte å tegne spill-miljøer og spill-modeller da jeg var ganske liten. Akkurat nå jobber jeg faktisk med noen ganske fete historier til spill jeg håper å få laget en gang. :yes: Skal skaffe meg en C++-bok så snart jeg får sjansen. Burde kanskje ønsket meg en til bursdagen min for snart en måned siden, men men. Har penger til å kjøpe selv uansett. :)

Lenke til kommentar
zeOx["]Har alltid hatt en visuell drøm om å en dag sitte på et kontor med masse folk, og lage et spill. og håper på å gjøre en drøm til sannhet  :)

Jeg og. Husker jeg begynte å tegne spill-miljøer og spill-modeller da jeg var ganske liten. Akkurat nå jobber jeg faktisk med noen ganske fete historier til spill jeg håper å få laget en gang. :yes: Skal skaffe meg en C++-bok så snart jeg får sjansen. Burde kanskje ønsket meg en til bursdagen min for snart en måned siden, men men. Har penger til å kjøpe selv uansett. :)

 

Like drømmer/tanker. Har skaffet meg ei C++ bok, og fyrer antagelig opp med "Programming Role-Playing Games With DirectX 8" etterpå. Har allerede jobbet en hel del med tegninger, historier, andre skriverisaker og så har jeg naturligvis tenkt en hel del. Bursdagspengene denne gang går bare til bøker! :yes:

 

Det kommer i hvert fall et stort banebrytende, revolusjonerende og sjarmerende MMORPG innen to og et halvt år. :yes:

 

Vi kunne jo satt opp et Gamer.no-team. :D

 

Men har sett moderatorer stenge poster fordi vi ikke holdt oss helt il emnet, så... :wink:

Lenke til kommentar

husk på at i utviklingen av et spill gjør ikke alle alt. (lager man noe smågreier selv, eller starter et nytt firma så blir det vel noe av det selvfølgelig). men utover det har man designene / grafikere, story makers, programmerere i et språk, og et annet språk etc. etc. spørsmålet er jo hva du vil gjøre? Se hvor mange polygoner du får skvisa inn, eller tegne 1 million tegninger av forskjellige hus og figurer?

 

men, som før sagt. det hjelper å ha noe å vise til. jo trangere markedet er, jo mer etterspørsel er det etter de beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...