Gå til innhold

Skambillig stasjonær til serverbruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Maskin #4 i denne tråden er et mulig valg. Tastatur og mus trengs ikke, man bruker bare det man har ved installasjon og oppsett av maskinen, og kjører headless etterpå.

 

Husk ellers at Squeezebox krever at man kjører Squeezecenter på server. Ikke det at det er særlig heavy program, men litt ressurser bruker det dog. Særlig ser jeg det når jeg bruker ekstern streaming, skyldes at jeg har alt lagret i flac, og når jeg kobler meg opp eksternt konverteres det til mp3 "on the fly".

 

Personlig anbefaler jeg Linux som OS sammen med Squeezecenter.

Lenke til kommentar

Ser at du har fått fatt i en gammel boks du kan bruke, men et hett tips til folk som er på jakt etter billigst mulig server: Dell har nesten alltid fine priser på de aller billigste maskinene deres. En Dell PowerEdge T105 får du nå til 1 239kr, da med Opteron 1214 (2.2GHz, tokjerne), 1GB minne og 160GB disk. Legg til 500kr til for fire 1GB-brikker, så har du server med relativt kraftig prosessor og 4GB minne for bare ca. 1800kr. :)

 

Når det gjelder linux, vil jeg varmt anbefale det for mindre kraftige maskiner eller scenarioer der du må tyne mest mulig utav maskinvaren. En headless installasjon (uten GUI) vil i de fleste tilfeller yte vesentlig bedre enn alternativet, og er i mine øyne enklere å administrere, selv om det har en relativt bratt lærekurve. For noen år tilbake gikk jeg fra WinXP til Ubuntu 5.04 på min første server (500MHz P3), og opplevde å få firedobbel ytelse fra MySQL (fire ganger flere spørringer per sekund).

 

En server er i utgangspunktet laget for å stå på 24/7 365 dager i året, men så er de jo også laget for å stå i datasentre og datarom med skikkelig brannvarsling/-slukking... Gamle maskiner (thunderbirden din kan være før termiske sensorer/"thermal shutdown" ble vanlig i CPU) har også en høyere risiko for brann enn nyere - støvansamling er en viktig faktor her. Jeg lar alltid min arbeidsstasjon og server stå på om nettene, og har like stor tiltro til at de vil klare seg gjennom nettene uten branntilløp som jeg har tiltro til varmeovnen og varmekablene. :)

Lenke til kommentar
Ser at du har fått fatt i en gammel boks du kan bruke, men et hett tips til folk som er på jakt etter billigst mulig server: Dell har nesten alltid fine priser på de aller billigste maskinene deres. En Dell PowerEdge T105 får du nå til 1 239kr, da med Opteron 1214 (2.2GHz, tokjerne), 1GB minne og 160GB disk. Legg til 500kr til for fire 1GB-brikker, så har du server med relativt kraftig prosessor og 4GB minne for bare ca. 1800kr. :)

 

Hvor finner du denne? finner bare en til 1990,- og det er +mva

 

Fant det, med 1 års garanti. men er +mva da, men alikevel billig.

Endret av tdipower
Lenke til kommentar
Prisene er uten mva. Du havner på 2600kr for den billigste utgaven (1GB ram) inkl. frakt og mva.

 

Telcontar

 

Glemte helt mva og levering, ja. :( Mva er riktignok bare ~300kr, resten er frakt. Ganske sykt av Dell å ta nesten like mye i leveringskostnad (1087,50kr) som hele maskinen koster. Da er det jo bare å glemme det, egentlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...