Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

- Veien til gode karakterer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå akkurat startet på videregående, studiespesialiserende linje. Fra ungdomsskolen hadde jeg godt og vel 5 i snitt, men nå begynner det å butte litt i mot. Derfor lurer jeg på om noen har tips til hvordan man kan få gode karakterer. Da tenker jeg ikke på et enkeltfag eller en prøve, men generelt over i alle fag.

 

Vet det er en del medisinstudenter, jus-studenter osv. der ute, hva er cluet bak gode karakterer? Mange vil nok si "lese til prøver" men jeg mener mer enn bare dette:)

 

- Lesemetoder

- Prioritering av fag i 2.- og 3. klasse

- Smisking med lærere(!)

- Pugging til prøver

- Lekser fra dag til dag

 

You name it, håper noen med gode karakterer kan komme med noen tips:)

 

(PS! Dette innlegget er ikke ironisk ment, men et seriøst spørsmål)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet det er en del medisinstudenter, jus-studenter osv. der ute, hva er cluet bak gode karakterer? Mange vil nok si "lese til prøver" men jeg mener mer enn bare dette:)

 

- Lesemetoder

- Prioritering av fag i 2.- og 3. klasse

- Smisking med lærere(!)

- Pugging til prøver

- Lekser fra dag til dag

 

Å lese jevnt (fremfor skippertak) er det største cluet. Lekser fra dag til dag, selv om det kun er å lese 5-6 sider i en eller annen bok, er lurt - og da litt ekstra i forkant av prøver. Vær forberedt og vær aktiv i timene, det setter alle lærere pris på. Smisking er bare tull, så her gjelder det bare å være snill og grei.

 

Når det gjelder prioritering av fag vil det nok være en idé å prioritere de fagene som er avgangsfag :)

Endret av plusminus
Lenke til kommentar

Har funnet ut at skippertak kvelden før prøven fungerer bra for meg, og flere som jeg kjenner. Helst bør man kanskje jobbe jevnt med lekser o.l.

En annen viktig ting er å være forberedt til timene. Å ha gjort essensielt forarbeid til timen er svært viktig, slik at du kan være muntlig aktiv, noe som teller svært mye.

Smisking ser jeg på som en høyst unødvendig ting.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er om du lærer noko eller berre pugger det nok til at det heng inne fram til eksamen med eit skippertak.

Det er uantsett store mengder stoff man må igjennom som man ikke får bruk for videre i livet. F.eks hva som er den kjemiske formelen for glukose og sukrose... Egentlig unødvendig hvis man ikke skal bli noe innenfor kjemi o.l.

Lenke til kommentar

Herlig respons her, det er bra!;)

 

Når det kommer til fag i 2. og 3. klasse. Er det mye lettere å få god karakter i fag som markedsføring, rettslære, økonomi etc. enn i realfagene?

 

Hvor mye kreves det for å få 6'er til prøver? Vet det skiller fra lærer til lærer, men åssen metode skal jeg bruke for å dra 6'ern i land? Notere, pugge, memoere etc.. egne erfaringer?

Lenke til kommentar
Når det kommer til fag i 2. og 3. klasse. Er det mye lettere å få god karakter i fag som markedsføring, rettslære, økonomi etc. enn i realfagene?

 

Det kommer helt an på hva man er flink til og hvilke fag man har interesse for. Om man ikke er så veldig interessert i markedsføring, kan det være et tungt fag.

 

Hvor mye kreves det for å få 6'er til prøver? Vet det skiller fra lærer til lærer, men åssen metode skal jeg bruke for å dra 6'ern i land? Notere, pugge, memoere etc.. egne erfaringer?

 

Det kreves en god del. Pugg, pugg og pugg er vel stikkord som kjennetegner det som kreves for å få 6´ere. Altså å få 6´ere på vitnemålet. Når det gjelder lærere så er det veldig variert hva du kan ende opp med.

Lenke til kommentar

Ikke å komme utenom at mange lærere liker elever som spørr mye, og da gjerne om banale spørsmøl. Ofte så hjelper det å spørre bare for å spørre. Jeg gikk opp en karakter i et fag med denne metoden alene (4 -> 5).

 

Kommer ikke bort i fra at kjemien mellom deg og lærer må stemme. Stemmer ikke den, så kan du fort bli trekt i karakter. Stemmer den så kan det fort lønne seg.

 

Jeg fikk 6 i samfunnsfag det ene halvåret, men 4 i det andre halvåret. Da hadde vi fått ny lærer som hadde sine "favoritter" i klassen. Dette var elever som lå på 3- 4 og gikk opp til 5- 6. Jeg hadde ikke fått noen dårligere kunnskap i samfunn over ferien for å si det slik, også de som ble regnet som "favoritter" av læreren reagerte.

 

For å ta et annet eksempel så utførte vi et ekspriment i 2. klasse på vgs (8 år siden nå, så det er historie). Der skulle tilfeldighetene ha det til at vi og paralell klassen fikk akkurat lik oppgave i norsk.

 

Da gikk to sammen fra de klassene og skrev oppgaven sammen om å skrive oppgaven, slik at det skulle være vanskligere å se at det var lik oppgave. (Egentlig gjorde de det nok for å slippe å skrive hver sin oppgave da de var litt slappe på skolen).

 

Ene fikk en 5 og masse skryt av oppgaven og kvaliteten på den, mens den andre personen fikk 3 + (altså kun 3). Med andre ord så skilte samme oppgaven to hele karakterer.

 

Det skal dog understrekes at ikke tallet 6 er det som gjentar seg mest på vitnemålet fra vgs (mest 5 og en eller to 4), men jeg kom inn ihvertfall på det jeg ville studere.

Lenke til kommentar

Metoder:

 

-Hjelp læreren

-Vær hyggelig mot læreren

-Vær positiv

-Vær motivert

-Vær flittig

-Vis interesse

-Vær aktiv i timene

-Møt alltid forbredt til timene

-Hjelp andre elever i timen for læreren

-Hold deg informert

-Ha en a-bok full av nyttig info du trenger til tentamen/eksamen/prøver/muntlig

-Prøv å hold orden i a-boka

-Skjønn stoffet

-Finn riktig studieteknikk

-Vær effektiv

-Forbered deg godt til prøver og foredrag

-Ikke ta ordet fra læreren

-Vær entusiastisk

-Ikke snakk før du har fått ordet, rekk opp en hånd

-Hvis andre bryter regelen om å rekke opp hånda, tar du dette opp i timen.

 

Hehe, trenger sikkert ikke alle, men men :p

Lenke til kommentar
Metoder:

 

-Hjelp læreren

-Vær hyggelig mot læreren

-Vær positiv

-Vær motivert

-Vær flittig

-Vis interesse

-Vær aktiv i timene

-Møt alltid forbredt til timene

-Hjelp andre elever i timen for læreren

-Hold deg informert

-Ha en a-bok full av nyttig info du trenger til tentamen/eksamen/prøver/muntlig

-Prøv å hold orden i a-boka

-Skjønn stoffet

-Finn riktig studieteknikk

-Vær effektiv

-Forbered deg godt til prøver og foredrag

-Ikke ta ordet fra læreren

-Vær entusiastisk

-Ikke snakk før du har fått ordet, rekk opp en hånd

-Hvis andre bryter regelen om å rekke opp hånda, tar du dette opp i timen.

 

Hehe, trenger sikkert ikke alle, men men :p

 

Bra dette her;)

 

Noen som har flere innvendinger så fyr løs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...