Lefse Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Har handla inn et sett med Momofelger med lavprofil sommerdekk, som jo ser ganske mye bedre ut enn originalfelgene, mens vinterdekkene er på originalfelger, med originaldimensjon. Det hadde jo gjort seg med noen litt pene felger til vinterbruk også, men hvordan egner 195\50 15 dekkdimensjon seg på vinterføre? Tenker helt på vannplaning og slapseføre.
Pluggen Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 (endret) Det går bra, men ville heller gått for 185/55-15 grunnet bedre utvalg (CVC3, Hakka RSI++) Edit: Liten leif bare Endret 2. november 2008 av Pluggen
Thatssomebaadnews Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Kjører med 225/40-18 piggdekk og det funker heeelt fint Bor i nordnorge attpåtil
Bjerknez Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Selv kjører jeg 235/45-17" vinterdekk. Continental (husker ikke betegnelsen) Helt uproblematisk. Hadde 185/55-16 på golfen jeg hadde før, og disse var jo nærmest livsfarlige på våte eier (som det er mest av her jeg bor om vinteren) Sistnevnte var også Continental. Så en mellomting vil jeg si. Sommerdekkene mine 235/35-19 og dette er nok en litt voldsom dimmensjon til vinterdekk. Kommer litt ann på hvor man bor og hvor forfengelig man er. Personlig liker jeg litt av begge deler. Såpass dimmensjon at ikke jeg får riper i forfengeligheten, samt at jeg føler meg sikker ved at jeg ikke har tatt helt av.
Magnum p.i. Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 195/50-15 har jeg ikke prøvd som vinterdekk, men kjørte i to sesonger med Nankang viva snow i 185/55-15. Det funka helt fint. Syns ikke det var noe dårligere eller bedre enn de originale 13-tommers dekkene som skulle være på bilen originalt.
ChrML Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 (endret) Kommer nok helt an på om det er piggdekk eller piggfritt og. Piggfrie dekk er avhengig av å være myke og "klistrete" og må derfor ha litt gummi mellom felgen og bakken for å oppnå maksimal bakkekontakt. Med lavprofil mister du nok litt av den effekten, og det sitter dårligere på is og hard snø. I løssnø er det mest mønsteret som har noe å si. Denne høye gummiprofilen gjør at bilen får dårligere kjøreegenskaper på asvalt da den blir "vuggete". Piggdekk derimot er det piggene som holder den fast på is og hard snø og du vil nok ikke merke stor forskjell på lavprofil og høyere profil. Billige piggdekk er uansett mer plast enn gummi og er harde uansett og er avhengig av piggene for å sitte. Dyrere piggdekk har myk gummi og vil kunne suge seg litt bedre fast. Breiere dekk gjør at den planer mye mer på slapseføre da, så det er ikke så optimalt med så veldig mye breiere enn 185/195 vinterdekk. Men det er fullstendig kjørbart med breiere, bare man er klar over dette når man kjører. Fort gjordt å seile rett i noe pga planing. Endret 3. november 2008 av chrml
Kent Touch This Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Jeg kan i hvert fall si at 235/45 sommerdekk på snø ikke var noe særlig
Lefse Skrevet 3. november 2008 Forfatter Skrevet 3. november 2008 Takker for alle gode svar. Tenker jeg satser på 185\55 R15 da. Kjøper dekk av litt god kvalitet, så jeg er sikker på veigrepet. Nå skal det sies at på "saltføre", altså ikke slapsete, men tålig sleip vei, så virker det som jeg har bedre grep med sommerdekkene enn vinterdekkene. Med vinterdekkene så skal det inegenting til før bilen spoler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå