Gå til innhold

Førerkort klasse BE


LittMild

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for:

 

*

moped

*

traktor, men bare traktor med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005

*

motorredskap med tillatt totalvekt høyst 7500 kg og større motorredskap med maksimal konstruktiv hastighet 50 km/t, men bare motorredskap med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005

*

beltebil med eller uten tilhengerslede

*

snøscooter med eller uten tilhengesledes hvis klasse B er ervervet før 1. juli 2006

*

tre- eller firehjuls motorsykkel

*

tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 ccm med tilhenger, og som er godkjent for å trekke tilhenger og dette er påført vognkortet

Lenke til kommentar

kan kjøre traktor intill 3500 kg ja med B, men ække store traktoren det. Også kan du IKKE ha med henger. Kjører du opp på BE derimot, får du stempla T 144 eller no sånnt i førerkortet ditt, som er traktor å henger intill 25 tonn fram til fyllte 20 år, med max hastighet 40 km/t skal du kjøre større eller kjappere enn det, må du kjøre opp på CE. å moped får du selvsagt med på bil-lappen ennå

Lenke til kommentar

Selv synes jeg det er sykt at man må ha CE hvis man skal kjøre over 40 km/t hvis ikke har ervervet førerkort for traktor før 1/1- 2005.

 

Hvis det er sikkerhet så får de heller bygge opp klasse T annerledes med T1 for 16 åringene og T for de som har oppfylølt visse krav. Det å kreve at man i tillegg må ha førerkort på CE som både koster skjorta og enda mer og enda mer enn det hvis man ikke har C eller D fra før) for å kjøre over 40 km/t blir litt feil synes jeg.

 

Men til topic, ja du får T med BE. Men traktoren kan ikke veie over 25. 000 og kjøre fortere enn 40 km/t hvis du får påstemplet kode 144. Utrolig glad for at jeg har kode 142 :D

Lenke til kommentar

Med dagens traktorer syns jeg det egentlig ikke er så ulogisk. en JCB med henger veier fort 30 tonn, å dem går i 80, å har akkurat samma bremse-egenskaper osv som et vogntog. før gikk traktorene i 30-40, å da var en traktor en traktor, mens i dag som man får slike ekstreme hastigheter å størelser på dem, syns jeg det er veldig bra at man skiller mellom saktegående å hurtiggående traktorer. en ting er å harve et jorde, men å ta med monstret ut på veien er noe heeelt annet. Skal tross alt gjøres mer enn å bare svinge på rattet. Skal ta hensyn tel økonomisk kjøring, vei-skuldre, spesielle krav ved stor bredde, Bruksklasse på veien, bremselengde, lastikkring osv, å

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Kan noen forklare hvordan det funker å ta Klasse BE?

Jeg har hatt klasse B i snart 2år og kjører en god del. Er det sånn at man må gjennom alt det med teoriprøver og oppkjøring på nytt?

 

For å ta klasse BE trenger du ett lastsikringskurs (2 timer) og minimum 2 kjøretimer. Mange klarer seg med 2 kjøretimer. Noen trenger mer, hovedsakelig pga at de må øve på rygging med tilhenger. Det kreves ingen teoriprøve, bare praktisk prøve (altså oppkjøring).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...