Gå til innhold

Maskinen virker ikke, hva slags rettigheter har jeg?


Anbefalte innlegg

I praksis har man derfor garanti i 5 år på et produkt som er ment å vare lenger enn 2 år hvis feilen kan tilbakeføres til å ikke skyldes utenforliggende årsaker, nøyaktig slik jeg forsøkte å forklare. Men når man ikke kan lese, eller heller ikke tar seg bryet med å forstå hva som faktisk er skrevet, så blir det selvsagt vanskelig.

Loven tar for seg reklamasjon. Du vil ikke finne et eneste punkt i hverken Forbrukerkjøpsloven eller Kjøpsloven som bestemmer at du har 2 eller 5 års garanti.

 

Som sagt, først bør man lære seg forskjellen på reklamasjon og garanti selv, så kan man prøve å lære det til andre.

 

Når det gjelder garanti så er saken ikke den samme, men hvis reklamasjonen gjelder feil som kan tilbakeføres til ikke å være feil i programvare eller brukerfeil, så skal garantien dekke en evt. feil som oppstår med produktet i inntil 5 år.

I dette avsnittet roter du jo så fullstendig som det går an å få det. Du blander sammen garanti og reklamasjon, og har tydeligvis ikke oversikt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

...

 

I praksis har man derfor garanti i 5 år på et produkt som er ment å vare lenger enn 2 år hvis feilen kan tilbakeføres til å ikke skyldes utenforliggende årsaker, nøyaktig slik jeg forsøkte å forklare. ...

NB! Det er i dette tilfellet snakk 5 års reklamasjonsrett. Det er ikke snakk om garanti. Se ditt eget sitat fra lovverket.

 

Og uansett er det i trådstarters tilfelle tvil om det faktisk er feil/mangel ved varen. Han har i annen tråd fortalt at han har klokket (også nevnt programnavn som ble brukt) og at han har rotet med instillingen for trådløst nettverk. Jeg er fortsatt av den oppfatning at her er det snakk om brukerfeil.

Reklamasjon er lovbestemt av myndighetene. Garanti gis av produsent, forhandler eller salgsleddet. Reklamasjon er et "verktøy" gitt av myndighetene for å få ting reparert på garanti. Reklamasjonen forlenger altså i praksis garantien. Hvis ikke produsentens garanti er tilstrekkelig så må siste salgsledd eller importør dekke kostnaden med reparasjon. Hvis det finnes et annet uttrykk for dette enn garanti så vil jeg gjerne vite det?

 

NB. Når det gjelder din oppfatning av brukerfeil fra trådstarter så er jeg altså enig i det.

Lenke til kommentar
.

Som sagt, først bør man lære seg forskjellen på reklamasjon og garanti selv, så kan man prøve å lære det til andre.

 

I dette avsnittet roter du jo så fullstendig som det går an å få det. Du blander sammen garanti og reklamasjon, og har tydeligvis ikke oversikt i det hele tatt.

 

Det virker på meg som du er mest opptatt av å kverulere. Jeg blander ingen uttrykk, men skriver kun om hvordan det fungerer i praksis sett fra min side som forbruker.

Lenke til kommentar

Reklamasjon er på ingen måte noen "forlengelse" av garantien. Reklamasjonen er et MINIMUMSgrunnlag for varer som selges over en viss verdi (~300,-) En selger/produsent kan VELGE å gi null garanti, men han kan ikke velge bort reklamasjonsretten!

 

Som sagt så mange ganger før så skal en garanti gi en rettighet UTOVER det du har gjennom (forbruker)kjøpsloven!

 

edit: Du kan vel sikkert få lov til å kalle reklamasjonsretten for en lovpålagt, begrenset garanti hvis du absolutt MÅ blande sammen begrepene...

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Som forbruker har du 2 eller 5 års reklamasjonsrett i hht. forbrukerkjøpsloven(Avhenger om gjenstanden eller delene inni den må forventes å vare over 2 år eller ikke). Dette er en lovfestet rettighet som du ikke kan fratas. OBS! Gjelder bare dersom varen er kjøpt i Norge. Garanti er en rettighet som leverandør/selger gir deg og som ikke er en lovfestet rettighet.

 

Det er egentlig ikke lov å kalle det "garanti" dersom dette ikke gir deg rettigheter som går ut over dine lovfestede rettigheter i hht. forbrukerkjøpsloven.....

 

Reklamasjon er en lovbestemt rettighet. Garanti er noe du "får" i fra produsent.

 

edit: var litt sen med inlegget (se forige innlegg) ;)

Endret av RonnyG
Lenke til kommentar
Reklamasjon er lovbestemt av myndighetene. Garanti gis av produsent, forhandler eller salgsleddet. Reklamasjon er et "verktøy" gitt av myndighetene for å få ting reparert på garanti. Reklamasjonen forlenger altså i praksis garantien. Hvis ikke produsentens garanti er tilstrekkelig så må siste salgsledd eller importør dekke kostnaden med reparasjon. Hvis det finnes et annet uttrykk for dette enn garanti så vil jeg gjerne vite det?

 

"Det andre uttrykket" du leter etter er Reklamasjon. - Følgende utsagn; "Reklamasjon er et "verktøy" gitt av myndighetene for å få ting reparert på garanti." er direkte feil - det rette er; "Reklamasjon er et "verktøy" gitt av myndighetene for å få ting reparert NÅR MAN IKKE HAR GARANTI men innenfor det som man vil betegne som normal levetid på produktet."

 

En garanti vil som oftest(skal) gi deg rettigheter utover den lovbestemte reklamasjonsretten, som f.eks forhåndsbytte, fri opphenting, responstid etc. - Reklamasjonsretten omtaler de rettighetene som står i loven, og ingen andre.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Reklamasjon er på ingen måte noen "forlengelse" av garantien. Reklamasjonen er et MINIMUMSgrunnlag for varer som selges over en viss verdi (~300,-) En selger/produsent kan VELGE å gi null garanti, men han kan ikke velge bort reklamasjonsretten!

 

Som sagt så mange ganger før så skal en garanti gi en rettighet UTOVER det du har gjennom (forbruker)kjøpsloven!

 

edit: Du kan vel sikkert få lov til å kalle reklamasjonsretten for en lovpålagt, begrenset garanti hvis du absolutt MÅ blande sammen begrepene...

 

Det synes som at kverulering er veldig populært her. Jeg mener fremdeles at i praksis så oppleves garantien som forlenget etter man har fått gjennomslag for en reklamasjon etter fire år hvor varen i utgangspunktet hadde 2 års garanti. Jeg har ikke påstått noe som helst med hensyn til den juridiske definisjonen på reklamasjon og garanti, men skriver ut fra praktiske erfaringer. Jeg forsøker etter beste evne å formidle hvordan jeg som forbruker fikk gjennomslag for å få dekket reparasjon av en vare gjennom reklamasjon. Varen ble reparert etter over fire år, men ikke på min regning. Jeg velger å kalle dette en garantireparasjon. Hvis du har et annet navn på det så for all del, la meg få vite det?

Lenke til kommentar

..snip

 

Det synes som at kverulering er veldig populært her. Jeg mener fremdeles at i praksis så oppleves garantien som forlenget etter man har fått gjennomslag for en reklamasjon etter fire år hvor varen i utgangspunktet hadde 2 års garanti. Jeg har ikke påstått noe som helst med hensyn til den juridiske definisjonen på reklamasjon og garanti, men skriver ut fra praktiske erfaringer. Jeg forsøker etter beste evne å formidle hvordan jeg som forbruker fikk gjennomslag for å få dekket reparasjon av en vare gjennom reklamasjon. Varen ble reparert etter over fire år, men ikke på min regning. Jeg velger å kalle dette en garantireparasjon. Hvis du har et annet navn på det så for all del, la meg få vite det?

 

Dette har intet med kverulering å gjøre. Forskjellen på garanti (gitt av produsent) og reklamasjon med eventuell avhjelp/omlevering i henhold til forbrukerkjøpsloven er særdeles viktig å våre bevisst på, - selv om resultatet kan bli det samme i praktisk sett. Blanding av begrepene vil i realiteten bare forvirre, samt i mange tilfeller gjøre at forbrukere ikke fremmer en slik sak på en måte som gir grunnlag for best mulig behandling. I og med at en "garanti" skal gi utvide rettigheter bør alltid en sak fremmes som garantisak så lenge garantien løper og som en mangel etter forbrukerkjøpsloven (reklamasjon) når garantitiden er utløpt.

 

Garanti er videre en avtalerettslig sak mellom selger og kjøper, dvs den gjelder også i tilfeller der forbrukerkjøpsloven ikke gjelder, f.eks. når man handler som bedrift. Dette har også konsekvens for behandling av tvister. Noe som klart ikke er mangel etter loven, men hvor selger/kjøper er uenig om det er omfattet av garanti kan ikke bringes inn for forbrukermyndighetene, men må tas i tradisjonelt rettssystem.

 

Ellers har du ikke fått en "garantireperasjon", du har fått avhjelp av en mangel i henhold til forbrukerkjøpslovens § 29.

 

Anbefaler eller alle å lese denne korte brosjyren, som forklarer det meste.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at det er HW feil

 

Jeg sitter nede på rommet med 40 % signalstyrke, men får ikkke koblet på fordi Windows sier det er får dårlig styrke...kommer derimot opp der ruteren står går det fint

 

for noen dager siden kunne jeg koble på nede på rommet, men np kan jeg ikke og NEi, har ikke tuklet med noe mellom det

Lenke til kommentar
Reklamasjon er lovbestemt av myndighetene. Garanti gis av produsent, forhandler eller salgsleddet. Reklamasjon er et "verktøy" gitt av myndighetene for å få ting reparert på garanti. Reklamasjonen forlenger altså i praksis garantien. Hvis ikke produsentens garanti er tilstrekkelig så må siste salgsledd eller importør dekke kostnaden med reparasjon. Hvis det finnes et annet uttrykk for dette enn garanti så vil jeg gjerne vite det?

Uttrykket du er ute etter heter REKLAMASJON. Det finnes ikke noen regler som sier at siste salgsledd må dekke dette. Hva som er avtalt mellom selger og dennes tidligere salgsledd vil bestemme hva selger får dekket. Selger er uansett pliktig til å dekke kostnaden overfor sin kunde etter Forbrukerkjøpsloven.

 

Reklamasjon er ikke noe verktøy for å få reparert på garanti. Inntil du faktisk klarer å innse at reklamasjon og garanti ikke har noe som helst med hverandre å gjøre bidrar du kun til å misinformere.

Lenke til kommentar

@NorkaBorka:

Har du gjort en recovery slik at du i realiteten er tilbake til "orginale" drivere kan du faktisk oppleve slike ting. Det er nemlig ofte slik at første versjon av drivere kan ha svakheter. Og som Loko skriver i en tidligere post, så kan det regnes software feil. Driveren for Broadcom trådløst kort er i alle fall oppdatert etter denne maskinen var ny. Regner med at den er utstyrt med Vista som OS.

 

Min anbefaling her er å ringe til HP sin support, Telefon: 815 62 070.

Lenke til kommentar
Jeg forsøker etter beste evne å formidle hvordan jeg som forbruker fikk gjennomslag for å få dekket reparasjon av en vare gjennom reklamasjon.

 

Det er kjekt og hyggelig at du ønsker å hjelpe, men når din erfaring er etter 1 egenerfart hendelse så blir det for tynt.

 

Det blir som f.eks etter å fått reparert tven din etter 6 år pga noen har forbarmet seg over deg å påstå at man har 6 års reklamasjon "for det hadde jeg". Det blir feil uansett.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

..snip

Dette har intet med kverulering å gjøre. Forskjellen på garanti (gitt av produsent) og reklamasjon med eventuell avhjelp/omlevering i henhold til forbrukerkjøpsloven er særdeles viktig å våre bevisst på, - selv om resultatet kan bli det samme i praktisk sett. Blanding av begrepene vil i realiteten bare forvirre, samt i mange tilfeller gjøre at forbrukere ikke fremmer en slik sak på en måte som gir grunnlag for best mulig behandling. I og med at en "garanti" skal gi utvide rettigheter bør alltid en sak fremmes som garantisak så lenge garantien løper og som en mangel etter forbrukerkjøpsloven (reklamasjon) når garantitiden er utløpt.

 

Ellers har du ikke fått en "garantireperasjon", du har fått avhjelp av en mangel i henhold til forbrukerkjøpslovens § 29.

 

Anbefaler eller alle å lese denne korte brosjyren, som forklarer det meste.

 

Takk, og spesielt siden dette er den første saklig begrunnede kommentar jeg har fått. Jeg likte spesielt din formulering "selv om resultatet kan bli det samme i praktisk sett". Brosjyren synes jeg faktisk ikke var spesielt forklarende, men jeg tar begrepene til etterretning. I ettertid ser jeg jo at jeg har formulert meg noe vel folkelig.

Lenke til kommentar
@NorkaBorka:

Har du gjort en recovery slik at du i realiteten er tilbake til "orginale" drivere kan du faktisk oppleve slike ting. Det er nemlig ofte slik at første versjon av drivere kan ha svakheter. Og som Loko skriver i en tidligere post, så kan det regnes software feil. Driveren for Broadcom trådløst kort er i alle fall oppdatert etter denne maskinen var ny. Regner med at den er utstyrt med Vista som OS.

 

Min anbefaling her er å ringe til HP sin support, Telefon: 815 62 070.

 

Ja det har jeg, eller ikke HP, men Microsoft recovery

Lenke til kommentar

Ikke sikkert hjelpen man får fra MS er til hjelp for et HP produkt. Husk at MS neppe har lagt inn/tilpasset driverne for slikt som trådløse kort etc. Her er det nok større sannsynlighet for at HP sitter med mulige svar.

 

Det er også vanlig regel at OEM-produsenten har all support på en maskin. I og med at du er innenfor garantitiden så langt jeg forstår, er HP den rette å ringe til for et slikt problem som du har.

 

Har du ellers brukt en "clean" XP eller Vista CD/DVD til recovery, kan det medføre småproblemer om du ikke passer på å få lagt inn alle driverne som HP har tatt i bruk.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig vil vel de fleste ha en pc i tilnærmet et år for så å få pengene igjen. Men det går ikke.

 

"Intoxic" Hvor får du det fra at det er 2 års garanti fordi han har kjøpt den i Norge?

 

 

De aller fleste pc produsenter gir to års garanti på pc i Norge. Jeg tok meg den frihet å generalisere litt :-)

Men egentlig kan jo bare legge til side garanti, dette er jo bare en lovnad fra produsenten som går utover forbrukerkjøpsloven. Det er reklamasjonsretten som er interessant her, så sant feilen er en iboende feil som kunden ikke er skyld i selv..

Som jeg skrev i første inlegg her er det noen ting kunden bør sjekke ut på forhånd for å avdekke om han faktisk har noe å reklamere på :-)

Lenke til kommentar
Først lærer man forskjellen på garanti og reklamasjon selv, så prøver man å forklare det til andre. Som regel en grei rekkefølge å ta det i.

Kan ikke helt se hva som var galt med min praktiske beskrivelse av et hendelsesforløp? Her er en definering av reklamasjon hentet fra: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27

 

sitat:

 

§ 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

 

Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 36.

 

Sitat slutt

 

I praksis har man derfor garanti i 5 år på et produkt som er ment å vare lenger enn 2 år hvis feilen kan tilbakeføres til å ikke skyldes utenforliggende årsaker, nøyaktig slik jeg forsøkte å forklare. Men når man ikke kan lese, eller heller ikke tar seg bryet med å forstå hva som faktisk er skrevet, så blir det selvsagt vanskelig.

 

Jeg kan ta et nytt praktisk eksempel, hentet fra min egen erfaring. Jeg kjøpte i mai 2000 et Grundig 32" farge-tv. i august 2004 sluttet apparatet å virke. Jeg hadde i mellomtiden flyttet og måtte derfor benytte et annet verksted/forhandler enn der jeg kjøpte det. Verkstedet nektet selvsagt å godta reparasjon på garanti selv om jeg viste til 5 års reklamasjonsrett. Jeg hadde heldigvis kvitteringen fra da apparatet var kjøpt og sendte en mail til forhandleren hvor apparatet var kjøpt, viste til "Lov om forbrukerkjøp" og ba om at de kontaktet verkstedet og ordnet opp. Innen en uke var apparatet reparert uten kostnad for meg. Det var strømforsyningen som hadde tatt kvelden. Mange ville nok godtatt verkstedets melding om at apparatet som var godt over 4 år gammelt ikke lenger hadde noen garanti. Mitt eksempel viser nettopp at reklamasjon og garanti i praksis henger nøye sammen.

 

 

Da fikk du ikke reparert dette produktet på garanti. Du fikk godkjent en reklamasjon på produktet. :-)

Lenke til kommentar
Desverre tok jeg ikke kopi av OS før lenge etter at den var fylt med masse crap og dritt så om jeg putter den inn blir det nok bare MER feil

 

Da ringer du til HP for å få tak i en skikkelig recovery-DVD fra de. Har ikke hørt annet en at det bruker å gå greitt. Om de ikke vil sende en til deg, kan vi kanskje begynne å snakke om en mangel.

 

Ellers er det alltid lurt å brenne ut recoverypartisjonen på bærbare PC-er som det første man gjør.

Lenke til kommentar
Først lærer man forskjellen på garanti og reklamasjon selv, så prøver man å forklare det til andre. Som regel en grei rekkefølge å ta det i.

Da fikk du ikke reparert dette produktet på garanti. Du fikk godkjent en reklamasjon på produktet. :-)

 

Det er nok helt korrekt rent juridisk, men i mer folkelig tale så heter det gjerne at "jeg fikk det på garantien". Det er ingen vanlige mennesker som har en annen oppfatning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...