Gå til innhold

Maskinen virker ikke, hva slags rettigheter har jeg?


Anbefalte innlegg

Har en maskin jeg satte tilbake til fabrikkinnstillinger. Etter dette har jeg hatt problemer med å koble til trådløse nettverk.

Jeg vil si dette går på garantien siden den var så god som ny etter recoveryen. Har jeg krav på reparasjon eller noe?

Drømmer litt om å få (noen) penger tilbake, men regner dette er uaktuelt....

 

Så eneste problemet er jo det trådløse greiene...noe jeg vil anse som et ganske stort/alvorlig problem. Garantien tror jeg er på et år, men jeg kjøpte den 5. desember så den er fortsatt gyldig.

 

 

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en maskin jeg satte tilbake til fabrikkinnstillinger. Etter dette har jeg hatt problemer med å koble til trådløse nettverk.

Jeg vil si dette går på garantien siden den var så god som ny etter recoveryen. Har jeg krav på reparasjon eller noe?

Drømmer litt om å få (noen) penger tilbake, men regner dette er uaktuelt....

 

Så eneste problemet er jo det trådløse greiene...noe jeg vil anse som et ganske stort/alvorlig problem. Garantien tror jeg er på et år, men jeg kjøpte den 5. desember så den er fortsatt gyldig.

 

 

Hjelp!

 

Hei,

du sier du har problemer med å koble til trådløse nett... Kommer du inn på noen i det hele tatt, eller faller du ut hele tiden..? Det kan være en driver til wlan kortet du må oppdatere bare.. Men hvis dette er gjort, sjekket med nyeste tilgjengelig driver og du ikke finner kommer på nett, virker det som en grei sak.

Men for all del sjekk at wlan er slått på på maskinen da :-)

Hvis maskinen er kjøpt i Norge, har du 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett på din maskin :-)

 

Å reklamere på denne feilen skulle være en smal sak, hvis du på forhånd har sjekket ut alle muligheter for at det ikke er software eller brukerfeil. Finn kopi av kjøpskvittering og henvend deg der du kjøpte maskinen. Regn med ca. 4 ukers service tid. Du har krav på et låneprodukt i mellomtiden etter en uke ( hvis en reparasjon er forventet å ta mer enn uke, 7 dager ).

Lenke til kommentar
"Intoxic" Hvor får du det fra at det er 2 års garanti fordi han har kjøpt den i Norge?

 

der er jeg også usikker...mener å huske at det var 1 år garanti og 3 år reklamasjonsrett...

 

Som sagt vil HP vurdere om pengene skal refunderes eller om produktet skal erstattes. Dette er selvfølgelig det aller sisste de vil.

Men den skal i alle fall på verksted!

 

Hadde en kompis, han hadde kjøpt seg en stasjonær til 11-12K. Så klikka den og han måtte ta den på verksted. Han kom tilbake til da de san den skulle være ferdig, men da han kom hadde de klart å rote pc'en vekk. Dette medførte at han bare fikk gå opp på butikken igjen og velge seg en ny en til samme prisen :)

 

håper dette skjer med meg!

Lenke til kommentar

HP har 1 års garanti på produkter solgt i norge! Men du har 5 års reklamasjonsrett gjennom lovverket.

 

Har du kjørt alle CD'ne som fulgte med PC'n? Veldig ofte ligger det drivere på slike "ekstra" CD'r som får små tileggsfunksjoner til å virke.

 

At nettverkskortet ikke fungerer etter en reinnstallasjon kan betraktes som software feil, noe som ikke dekkes av garanti/reklamasjonsrett.

 

Gå på HP sine hjemmesider og skriv inn serienummeret på PCæn din så finner du drivere til nettverkskortet der.

Lenke til kommentar
Hysj! Jeg prøver å få noe igjen for dette :!:

Hverken HP, supporten, verkstedet eller de som jobber i butikken du kjøpte maskinen i er tilbakestående mennesker, så med mindre feilen rettes av å oppdatere drivere vil du få maskinen reparert. Nøyaktig slik du har krav på.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig vil vel de fleste ha en pc i tilnærmet et år for så å få pengene igjen. Men det går ikke.

 

"Intoxic" Hvor får du det fra at det er 2 års garanti fordi han har kjøpt den i Norge?

 

I Norge så er det slik at loven sier at en vare som er ment å vare lenger enn 2 år har 5 års reklamasjonsrett. Dette kan ikke leverandøren eller forhandlere diskutere en gang. Når det gjelder garanti så er saken ikke den samme, men hvis reklamasjonen gjelder feil som kan tilbakeføres til ikke å være feil i programvare eller brukerfeil, så skal garantien dekke en evt. feil som oppstår med produktet i inntil 5 år. Et eksempel: Hvis strømforsyningen, CPU eller HD tar kvelden uten at dette skyldes ytre påvirkning så vil garantien dekke dette. Tilfellet her som er under diskusjon skyldes såvidt jeg må forstå en ren brukerfeil, og dekkes dermed ikke av leverandørens garanti.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig vil vel de fleste ha en pc i tilnærmet et år for så å få pengene igjen. Men det går ikke.

 

"Intoxic" Hvor får du det fra at det er 2 års garanti fordi han har kjøpt den i Norge?

 

I Norge så er det slik at loven sier at en vare som er ment å vare lenger enn 2 år har 5 års reklamasjonsrett. Dette kan ikke leverandøren eller forhandlere diskutere en gang.

*feil informasjon klippet vekk*

 

Jeg tok meg den frihet å klippe ut det som stemte i posten din Alias. Resten skaper bare forvirring og har ikke rot i det norske rettsystemet.

Lenke til kommentar

Trådstarter har noen tråder som kan ha sammenheng med de problemer han opplever med PCen. I en tråd har han problemer med trådløs nett. Det ser ikke ut til at han har forsøkt de rådene han fikk. Han har nøyd seg med å "tukle" litt. I en annen tråd lurer han på overklokking av en bærbar. Er det samme PC og kan han ha rotet til i maskinen?

 

Men hovedspørssmålet hans er om hvilke rettigheter han har. Her er det klart. Forbrukerkjøpt PC har 5 års reklamasjonsrett. Men det omfatter ikke ting han selv har forårsaket, uansett om dette skyldes overklokking, settinger i drivere/gale drivere etc. Hans nettverksproblem tror jeg ikke skyldes feil ved maskinen - men feil i oppsett (PC eller router), feil i drivere, feil kanalvalg på router e.l. Han nevner bl.a. at han har benyttet "ad hoc" nettverksoppsett for å nå internett.

Lenke til kommentar
Hysj! Jeg prøver å få noe igjen for dette :!:

 

Sjekk først om driver til nettverkskortet er installert, eller er det bare enn program til nettverkskortet som styrer kortet. hvis du vil reklamere den hos HP tar de selvfølgelig den inn til reparasjon, men hvis det er bare driver feil eller lignende må du nok betale reparasjonen (minst 1 time og frakt i tillegg). Om det virkelig er feil på PC, da skal den fikses gratis på reklamasjon.

noen modeller har HP utvidet garantien til 2 år

HP erkjenner problemene

Ikke prøv reklamere maskin før du er sikker at det er maskinvarefeil på den eller må du bare betale servicen selv ;)

Lenke til kommentar
Trådstarter har noen tråder som kan ha sammenheng med de problemer han opplever med PCen. I en tråd har han problemer med trådløs nett. Det ser ikke ut til at han har forsøkt de rådene han fikk. Han har nøyd seg med å "tukle" litt. I en annen tråd lurer han på overklokking av en bærbar. Er det samme PC og kan han ha rotet til i maskinen?

 

Men hovedspørssmålet hans er om hvilke rettigheter han har. Her er det klart. Forbrukerkjøpt PC har 5 års reklamasjonsrett. Men det omfatter ikke ting han selv har forårsaket, uansett om dette skyldes overklokking, settinger i drivere/gale drivere etc. Hans nettverksproblem tror jeg ikke skyldes feil ved maskinen - men feil i oppsett (PC eller router), feil i drivere, feil kanalvalg på router e.l. Han nevner bl.a. at han har benyttet "ad hoc" nettverksoppsett for å nå internett.

¨

Har ikke overklokket

Lenke til kommentar
Først lærer man forskjellen på garanti og reklamasjon selv, så prøver man å forklare det til andre. Som regel en grei rekkefølge å ta det i.

Kan ikke helt se hva som var galt med min praktiske beskrivelse av et hendelsesforløp? Her er en definering av reklamasjon hentet fra: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27

 

sitat:

 

§ 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

 

Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 36.

 

Sitat slutt

 

I praksis har man derfor garanti i 5 år på et produkt som er ment å vare lenger enn 2 år hvis feilen kan tilbakeføres til å ikke skyldes utenforliggende årsaker, nøyaktig slik jeg forsøkte å forklare. Men når man ikke kan lese, eller heller ikke tar seg bryet med å forstå hva som faktisk er skrevet, så blir det selvsagt vanskelig.

 

Jeg kan ta et nytt praktisk eksempel, hentet fra min egen erfaring. Jeg kjøpte i mai 2000 et Grundig 32" farge-tv. i august 2004 sluttet apparatet å virke. Jeg hadde i mellomtiden flyttet og måtte derfor benytte et annet verksted/forhandler enn der jeg kjøpte det. Verkstedet nektet selvsagt å godta reparasjon på garanti selv om jeg viste til 5 års reklamasjonsrett. Jeg hadde heldigvis kvitteringen fra da apparatet var kjøpt og sendte en mail til forhandleren hvor apparatet var kjøpt, viste til "Lov om forbrukerkjøp" og ba om at de kontaktet verkstedet og ordnet opp. Innen en uke var apparatet reparert uten kostnad for meg. Det var strømforsyningen som hadde tatt kvelden. Mange ville nok godtatt verkstedets melding om at apparatet som var godt over 4 år gammelt ikke lenger hadde noen garanti. Mitt eksempel viser nettopp at reklamasjon og garanti i praksis henger nøye sammen.

Lenke til kommentar
... Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

...

 

I praksis har man derfor garanti i 5 år på et produkt som er ment å vare lenger enn 2 år hvis feilen kan tilbakeføres til å ikke skyldes utenforliggende årsaker, nøyaktig slik jeg forsøkte å forklare. ...

NB! Det er i dette tilfellet snakk 5 års reklamasjonsrett. Det er ikke snakk om garanti. Se ditt eget sitat fra lovverket.

 

Og uansett er det i trådstarters tilfelle tvil om det faktisk er feil/mangel ved varen. Han har i annen tråd fortalt at han har klokket (også nevnt programnavn som ble brukt) og at han har rotet med instillingen for trådløst nettverk. Jeg er fortsatt av den oppfatning at her er det snakk om brukerfeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...