Gå til innhold

Skal Aa være øverst, eller nederst?


Fuel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Skal Aa være øverst, eller nederst i ei alfabetisk liste?

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å

Aa Ab Ac Ad Ae Af Ag Ah Ai Aj Ak Al Am An Ao Ap Aq Ar As At Au Av Aw Ax Ay Az Aæ Aø Aå

Ba Bb Bc ...

 

Det du tenkte på?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Naturligvis skal Aa stå øverst i en alfabetisk rekke.

 

Det er idiotisk at den nå avdøde artisen Aaliyah, havner sist på musikkoversikten fordi noen har bestem at avnet hennes skal leses som Åliyah. Tullete. Til alle Aase og lignedene; prostester når dere står nederst.

 

13:38: Det er verste jeg har sett! Når jeg søker etter aa på google kommer det treff på å! jeg skal jo ikke ha Å!

Endret av KS
Lenke til kommentar
Aa er øverst etter alle standarder. Når Aa havner nederst er det noen som ikke følger reglene.

 

En standard er ingen absolutt regel. Det finnes et hav av standarder og hvem som helst kan lage sin egen standard. F.eks kan et selskap internt ha sin standard, eller kunden kan spesifisere at alle leverandører skal bruke en gitt standard.

 

Det er ikke uvanlig at Aa sorteres som å. Men da der Aa også uttales som å.

 

Aa is treated like Å in alphabetical sorting, not like two adjacent letters A. This rule does not apply to non-Scandinavian names, so a modern dictionary would list the German city of Aachen under A but list the Danish town of Aabenraa under Å.

 

Som nevnt tidligere det er et definisjonspørsmål. Spør kunde, undersøk hvilke standarder programmet skal følge. Hvis det ikke er noen klare krav bruk det som er mest naturlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...