Gå til innhold

KJK og utenlandstjeneste


Juggel

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg vet at f.eks. PBN og 2. bataljon sender endel folk til utlandet for å tjenestegjøre. Har lest meg litt opp på KJK og synes det virker veldig interessant. Men hvordan er sjansene for å bli sendt til utlandet. I utgangspunktet er det PBN jeg har lest mest om, men nå som jeg funnet ut litt mer om KJK er dette også høyaktuelt å søke seg inn på. Skjønner at det kan være vrient å svare på, i og med at dette kanskje varierer? Men har noen sånn ca. peiling på hvor ofte de sender folk ut?

 

Kan hende jeg er en dårlig researcher, men fant ikke noe spesifikt svar på disse spørsmålene andre steder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så veldig godt å si hvor ofte avdelinger sender folk ut. Er gjerne en del gjetting og "hvis dersom om" med i bildet.

Men det man kan si er at KJK sender personell ut og de er etterspurt til INTOPS. Jeg tror ikke at hvis man er vervet i KJK at det er mulig å gå så veldig lenge her hjemme i Norge å stuke, hvis man vil ut.

Lenke til kommentar

Jeg er ihvertfall veldig keen på utenlandstjenste. Skal ikke inn til førstegangstjeneste før 2010 så har i det minste god nok tid til forbredelser osv. En annen ting jeg lurer på er hva KJK gjør annereledes i utlandet i forhold til f.eks. PBN? Slik jeg har forstått det driver KJK mye med informasjonsinnhenting, men dette gjør vel Kavesk i PBN også? Leser også at man i KJK kan spesialisere seg på bekjemping, og her kan man vel trekke en parallell til Stormesk 3 og 4?

Eller går det ikke an å sammenlikne?

Lenke til kommentar

KJK driver med helt andre ting enn PBN og 2BN gjør i utlandet. Utdanningen er svært forskjellig. KJK er veldig, veldig tøft. PBN og 2BN er selvfølgelig tøft det også, men KJK er rett og slett en liten divisjon over. Om du skriver kontrakt for KJK er du tilnærmet garantert en tur eller to ut i løpet av tiden din der. De lar deg ikke fullføre grunnutdanningen om du ikke skriver under på en villighetserklæring for intops.

Lenke til kommentar
Jeg er ihvertfall veldig keen på utenlandstjenste. Skal ikke inn til førstegangstjeneste før 2010 så har i det minste god nok tid til forbredelser osv. En annen ting jeg lurer på er hva KJK gjør annereledes i utlandet i forhold til f.eks. PBN? Slik jeg har forstått det driver KJK mye med informasjonsinnhenting, men dette gjør vel Kavesk i PBN også? Leser også at man i KJK kan spesialisere seg på bekjemping, og her kan man vel trekke en parallell til Stormesk 3 og 4?

Eller går det ikke an å sammenlikne?

 

På papiret så gjør kavesk og KJK en del like ting. Kavesk trener hjemme i Norge på informasjonsinnhenting osv, men i utlandet er det en annen story. 2BN og PBN stiller som regel QRF altså de skal komme andre til unsetting og drar ut på andre planlagte oppdrag. KJK drar ut i små patruljer og driver med informasjonsinnhenting.

 

Her er historien om Svein fra KJK, en ganske god artikkel.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar :) Da har jeg fått klarhet i det meste. Høres ut som en spennende og veldig utfordrende tjeneste. Nå tviler jeg ikke et sekund på at PBN er en spennende tjeneste, men jo mer jeg leser om KJK jo mer lyst får jeg til å søke meg dit. Dette går egentlig på magefølesle i og med at KJK og PBN virket like interessante for min del. Jeg har allerede alle minstekravene inne til KJK, og nok av tid til å forbedre meg. Psykisk må jeg bare forberede meg så godt jeg kan, så får jeg se hvordan det går. Det er vel bare å banke til og gi jernet ;)

Lenke til kommentar
Jeg er ihvertfall veldig keen på utenlandstjenste. Skal ikke inn til førstegangstjeneste før 2010 så har i det minste god nok tid til forbredelser osv. En annen ting jeg lurer på er hva KJK gjør annereledes i utlandet i forhold til f.eks. PBN? Slik jeg har forstått det driver KJK mye med informasjonsinnhenting, men dette gjør vel Kavesk i PBN også? Leser også at man i KJK kan spesialisere seg på bekjemping, og her kan man vel trekke en parallell til Stormesk 3 og 4?

Eller går det ikke an å sammenlikne?

 

På papiret så gjør kavesk og KJK en del like ting. Kavesk trener hjemme i Norge på informasjonsinnhenting osv, men i utlandet er det en annen story. 2BN og PBN stiller som regel QRF altså de skal komme andre til unsetting og drar ut på andre planlagte oppdrag. KJK drar ut i små patruljer og driver med informasjonsinnhenting.

 

Her er historien om Svein fra KJK, en ganske god artikkel.

Norge har gitt ansvaret for QRFen over til Tyskland, og har ikke planlagt å overta den igjen med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...