Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

vinduspyler-problem på peugout 106, ingen vindusspylervæske framme eller bak


Jankee

Anbefalte innlegg

Det kommer ikkje ut spylervæske verken på forntruta eller bakruta. Og begge tankene er fulle så det elementære er luka ut.

 

Bilen er ein peugoet 106 XS, 97-modell.

Spylerene har virka fram til ganske nylig, får dei begynte å ha litt lang reaksjonstid til å plutseleg ikkje fungere i det heiletatt.

 

Gjekk igjennom manualen for å sjå om det kunne vere ein sikring som hadde gått men etter kva eg såg der var det fleire eletriske einheiter som brukte same kurs og som fungerte. Dermed føler eg at det må vere noko mot pumpa sidan feilen gjelder både front og bak.

 

Er det noko muligheit for at ein litt ukyndig kan søke opp denne feilen eller er det berre å levere bilen på verkstad?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror den ene tanken er til lyktespyling og den andre (som etter min hukommelse står på høyre siden) er til spyling av ruten foran og bak. Siden ingen av rutene spyles, er det nok spylepumpa som er defekt. Pumpen kan lage lyd uten å fungere, så koble av slangen rett fra pumpa og sjekk om det kommer spylevæske ut av pumpa når du slår på vindusspyling (det skal være et godt trykk, ikke bare en stråle som renner).

 

Hvis nei, så er pumpa defekt. Hvis ja, så er det slangene som er problemet. Det går en felles slange ut til et T-stykke som fordeler væsken til ruten foran og bak, hvis jeg ikke husker feil.

 

Pumpa er enkel å skifte, så du trenger ikke verkstedtime for dette. Den dras rett ut av tanken og presses rett ned igjen. Slangene er også enkle å skifte og krever ikke noe verktøy. Bare husk at tanken er full, så det kan lønne seg å tømme den hvis du skal skifte pumpe.

Lenke til kommentar

Sjekka litt med korleis å komme til tanken og pumpa, og det var litt verre enn antatt.

 

Pumpe og tank ligger i hjulbuen. Og der er det dekka til med ein del plastdeksel så bilen må nok opp på ein rampe/stor jekk for å ha noko lunde arbeidsforhold for å komme til der. Også slangene er skjulte for det meste. men dei synlige punkta såg det ut til at det ikkje var noko lekasje o.l)

Eg hørde eller ikkje at pumpa gjekk, så mest sansynleg er det pumpa som har gått. Dette kan kanskje forklare nokre merkelege eletriske klikkelyder inne i kupen ein av ein eller anna merkeleg grunn forsvann i det pumpa har røke.

 

Er det forsatt ein smal sak å skifte denne pumpa, og må eg kjøpe merkedeler eller fungerer ei uoriginal pumpe på denne franskmannen.

Lenke til kommentar
Sjekka litt med korleis å komme til tanken og pumpa, og det var litt verre enn antatt.

 

Pumpe og tank ligger i hjulbuen. Og der er det dekka til med ein del plastdeksel så bilen må nok opp på ein rampe/stor jekk for å ha noko lunde arbeidsforhold for å komme til der. Også slangene er skjulte for det meste. men dei synlige punkta såg det ut til at det ikkje var noko lekasje o.l)

Eg hørde eller ikkje at pumpa gjekk, så mest sansynleg er det pumpa som har gått. Dette kan kanskje forklare nokre merkelege eletriske klikkelyder inne i kupen ein av ein eller anna merkeleg grunn forsvann i det pumpa har røke.

 

Er det forsatt ein smal sak å skifte denne pumpa, og må eg kjøpe merkedeler eller fungerer ei uoriginal pumpe på denne franskmannen.

 

Jekk opp bilen, ta av hjulet og fjern noen skruer på dekslet. Dekslet kan "brettes" til siden, så du kommer til på pumpen uten problemer. Hvis det er tvil om det er releet eller pumpen, så finn en prøvelampe og sjekk om pumpen får strøm. Gjør dette FØR du begynner å demontere releet!

Lenke til kommentar

Orker ikke lese alt.

 

Men iallefall, skrur Peugeot hos Bertel O steen. Og vanlig feil på blant annet 307 er ingen spylervæske foran eller bak,eller- spyler forran når skal spyle bak. Kjent feil er da pumpa. Er en pumpe til forran og bak, og en egen pumpe til lyktespylere.

 

Ta av kontakta på pumpa og sjekk om det kommer spenning fram, når du ''spyler'' på frontruta eller bakruta. Gjør det det, er det pumpa. Hvis ikke kan det være så mangt. Alt fra rattmodul, rele til ledningsbrudd. Da er det bare å begynne et sted.

Lenke til kommentar
Berre for å statuere at eg er ganske noob når det kjem til mekking på bil.

Reelet kvar er det plassert iforhold til pumpa?

 

Testlampe er vel ganske enkelt å fikse, ei pære som tåler spenninga som går igjennom den kursen (baklyspære? )

 

Drit i releet foreløpig! Det eneste du gjør er å starte i feil ende hvis du begynner å feilsøke på ledningsnettet! Sjekk om pumpa får strøm. Prøvelampe selges hos de fleste auto-forhandlere. Du får sikkert også kjøpt en på Shell Select.

 

Stikk lampa i kontakten og deretter til jord og sjekk om du får lys når du slår på spyleren. Lyser det er det pumpa. Enkelt og greit. Lyser den ikke, kan du begynne å vurdere å innvolvere fagfolk, men disse pumpene er en svakhet på Peugout, så jeg holder fingeren på at du slipper unna med å skifte den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...