Jankee Skrevet 1. november 2008 Rapporter Del Skrevet 1. november 2008 Det kommer ikkje ut spylervæske verken på forntruta eller bakruta. Og begge tankene er fulle så det elementære er luka ut. Bilen er ein peugoet 106 XS, 97-modell. Spylerene har virka fram til ganske nylig, får dei begynte å ha litt lang reaksjonstid til å plutseleg ikkje fungere i det heiletatt. Gjekk igjennom manualen for å sjå om det kunne vere ein sikring som hadde gått men etter kva eg såg der var det fleire eletriske einheiter som brukte same kurs og som fungerte. Dermed føler eg at det må vere noko mot pumpa sidan feilen gjelder både front og bak. Er det noko muligheit for at ein litt ukyndig kan søke opp denne feilen eller er det berre å levere bilen på verkstad? Lenke til kommentar
NoEvo Skrevet 1. november 2008 Rapporter Del Skrevet 1. november 2008 Hører du at spylepumpene går? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 1. november 2008 Rapporter Del Skrevet 1. november 2008 Jeg tror den ene tanken er til lyktespyling og den andre (som etter min hukommelse står på høyre siden) er til spyling av ruten foran og bak. Siden ingen av rutene spyles, er det nok spylepumpa som er defekt. Pumpen kan lage lyd uten å fungere, så koble av slangen rett fra pumpa og sjekk om det kommer spylevæske ut av pumpa når du slår på vindusspyling (det skal være et godt trykk, ikke bare en stråle som renner). Hvis nei, så er pumpa defekt. Hvis ja, så er det slangene som er problemet. Det går en felles slange ut til et T-stykke som fordeler væsken til ruten foran og bak, hvis jeg ikke husker feil. Pumpa er enkel å skifte, så du trenger ikke verkstedtime for dette. Den dras rett ut av tanken og presses rett ned igjen. Slangene er også enkle å skifte og krever ikke noe verktøy. Bare husk at tanken er full, så det kan lønne seg å tømme den hvis du skal skifte pumpe. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 2. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. november 2008 Sjekka litt med korleis å komme til tanken og pumpa, og det var litt verre enn antatt. Pumpe og tank ligger i hjulbuen. Og der er det dekka til med ein del plastdeksel så bilen må nok opp på ein rampe/stor jekk for å ha noko lunde arbeidsforhold for å komme til der. Også slangene er skjulte for det meste. men dei synlige punkta såg det ut til at det ikkje var noko lekasje o.l) Eg hørde eller ikkje at pumpa gjekk, så mest sansynleg er det pumpa som har gått. Dette kan kanskje forklare nokre merkelege eletriske klikkelyder inne i kupen ein av ein eller anna merkeleg grunn forsvann i det pumpa har røke. Er det forsatt ein smal sak å skifte denne pumpa, og må eg kjøpe merkedeler eller fungerer ei uoriginal pumpe på denne franskmannen. Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 2. november 2008 Rapporter Del Skrevet 2. november 2008 Hei. Disse pumpene har ofte et relee. Se om du finner el. tegninger og gå over loddepunktene i releet eller bytt det. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Sjekka litt med korleis å komme til tanken og pumpa, og det var litt verre enn antatt. Pumpe og tank ligger i hjulbuen. Og der er det dekka til med ein del plastdeksel så bilen må nok opp på ein rampe/stor jekk for å ha noko lunde arbeidsforhold for å komme til der. Også slangene er skjulte for det meste. men dei synlige punkta såg det ut til at det ikkje var noko lekasje o.l) Eg hørde eller ikkje at pumpa gjekk, så mest sansynleg er det pumpa som har gått. Dette kan kanskje forklare nokre merkelege eletriske klikkelyder inne i kupen ein av ein eller anna merkeleg grunn forsvann i det pumpa har røke. Er det forsatt ein smal sak å skifte denne pumpa, og må eg kjøpe merkedeler eller fungerer ei uoriginal pumpe på denne franskmannen. Jekk opp bilen, ta av hjulet og fjern noen skruer på dekslet. Dekslet kan "brettes" til siden, så du kommer til på pumpen uten problemer. Hvis det er tvil om det er releet eller pumpen, så finn en prøvelampe og sjekk om pumpen får strøm. Gjør dette FØR du begynner å demontere releet! Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 3. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Berre for å statuere at eg er ganske noob når det kjem til mekking på bil. Reelet kvar er det plassert iforhold til pumpa? Testlampe er vel ganske enkelt å fikse, ei pære som tåler spenninga som går igjennom den kursen (baklyspære? ) Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Orker ikke lese alt. Men iallefall, skrur Peugeot hos Bertel O steen. Og vanlig feil på blant annet 307 er ingen spylervæske foran eller bak,eller- spyler forran når skal spyle bak. Kjent feil er da pumpa. Er en pumpe til forran og bak, og en egen pumpe til lyktespylere. Ta av kontakta på pumpa og sjekk om det kommer spenning fram, når du ''spyler'' på frontruta eller bakruta. Gjør det det, er det pumpa. Hvis ikke kan det være så mangt. Alt fra rattmodul, rele til ledningsbrudd. Da er det bare å begynne et sted. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 3. november 2008 Rapporter Del Skrevet 3. november 2008 Berre for å statuere at eg er ganske noob når det kjem til mekking på bil.Reelet kvar er det plassert iforhold til pumpa? Testlampe er vel ganske enkelt å fikse, ei pære som tåler spenninga som går igjennom den kursen (baklyspære? ) Drit i releet foreløpig! Det eneste du gjør er å starte i feil ende hvis du begynner å feilsøke på ledningsnettet! Sjekk om pumpa får strøm. Prøvelampe selges hos de fleste auto-forhandlere. Du får sikkert også kjøpt en på Shell Select. Stikk lampa i kontakten og deretter til jord og sjekk om du får lys når du slår på spyleren. Lyser det er det pumpa. Enkelt og greit. Lyser den ikke, kan du begynne å vurdere å innvolvere fagfolk, men disse pumpene er en svakhet på Peugout, så jeg holder fingeren på at du slipper unna med å skifte den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå