Gå til innhold

Hvor mye tar du i de 3 store?


Robols

Anbefalte innlegg

  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse

Konkurransepersene mine fra 90 kg klassen er :

Bøy: 225 kg

Mark. 225 kg

Benk: 170kg

 

Dengang jeg konkurrerte (forrige årtusen), var det ikke lov med skjorte i benken, men i bøy hadde jeg selvfølgelig drakt og knebånd. Skylder å gjøre oppmerksom på persene ikke alle er fra samme stevne. Benkrekorden da gikk jeg i 100 Kg, selv om jeg ikke veide mer enn 92. orket ikke tyne meg ned i vektklassen lenger og siden jeg ikke drev på mer en ett hyggelig kretsnivå, så ga jeg også blaffen.

 

Ikke så mye å skryte av i bøy og mark, men jeg var sånn nogenlunde i benk ihvertfall. Er vel snart 15 år siden siste konkurranse, og selv om jeg trente noen år etter at jeg ga meg og holdt brukbart nivå en stund, så trener jeg ikke lengernå, så hva jeg tar pr. i dag aner jeg faktisk ikke, sikkert ikke stort. :hm: Vektklassen er dog inntakt. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

165cm og 65kg

 

Knebøy: 130kg

Markløft: 165kg

Benkpress: 90kg

 

I benkpress har jeg tvingt meg opp til 90kg og der stopper det. Kommer aldri mer til å trene den øvelsen...

Får rett å slett ikke til å trene benkpress, en eller annen aversjon som drar til når jeg ser utstyret...

Markløft er et tidligere løft med 3 reps, klarer mest sannsynlig bare rundt 140-145kg nå.

Bøyen holder seg fint.

Endret av Doofenschmitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hm, ikke bra. Håper ikke du gjør noe slikt igjen, tro meg ryggen skal du ta vare på. Oppvarming, beltet og rett teknikk, er din viktigste forsikring mot et helvete senere i livet.

Stemmer det du sier.

Ryggen var rett, kunne sikkert greid mer viss jeg hadde gitt f i rygg.. Varmte opp, hoppet liksom ikke rett på 150kg, tok det gradvis og stoppet opp når jeg kjente det var nok. Og en person følgte med.

Så sett bort ifra belte så ser jeg ikke helt hva jeg kunne gjort for og sjekke maksløft tryggere.

:)

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Hm, ikke bra. Håper ikke du gjør noe slikt igjen, tro meg ryggen skal du ta vare på. Oppvarming, beltet og rett teknikk, er din viktigste forsikring mot et helvete senere i livet.

Stemmer det du sier.

Ryggen var rett, kunne sikkert greid mer viss jeg hadde gitt f i rygg.. Varmte opp, hoppet liksom ikke rett på 150kg, tok det gradvis og stoppet opp når jeg kjente det var nok. Og en person følgte med.

Så sett bort ifra belte så ser jeg ikke helt hva jeg kunne gjort for og sjekke maksløft tryggere.

:)

 

Beltet er viktig og da snakker jeg skikkelig belte. Kontakt Norges styrkeløftforbund når du skal skaffe deg et, så du får et som duger.

 

Markløft er mye psyke. Husker jeg sto lenge på 190 kg. Visste ut fra antall rep på lavere vekter at jeg var god for mer, men klarte ikke rikke 200. Men så en gang ga jeg faan i å tenke så mye, psyket meg skikkelig opp og så for meg ryggvirvler som fløy veggemellom, da tok jeg både 200 og 210 den dagen. Men oppvarming og belte er et must. ihvertfall om du etterhvert begynner å løfte tungt. Selv var jeg svak i mark, men kjente jo fler som tok 300 og mer. Slike vekter løfter en bare ikke på uten belte, det ville være galskap. Best å få inn gode vaner med en gang.

 

For å trene litt styrke i toppen av løftet kan du også lage deg noen kasser og løfte fra dem, slik at du kan trene med tyngre vekter men da i siste del av løftet. Men bruk beltet. Det tullet som en debattant skrev litt lenger opp her om at belte bare er svada, ja det er slikt piss som nybegynnere kan vrøvle om, prøve å virke tøffe. Desverre virker en slik innstilling bare barnslig og umodent, det finner en fort ut om en begynner å trene med de store gutta.

Lenke til kommentar
Beltet er viktig og da snakker jeg skikkelig belte

Ikke før du faktisk trenger det. / teknikken svikter.

Regner med at du kjørte med belte på 40-60 kg osv bare pga det var kult?

 

Uten belte strammer man magen inn og lager solid core, med belte dytter man magen ut mot belte for å stramme opp og det er ingen grunn til å gjøre det før teknikken svikter før max-vekt man klarer å løfte.

Hvis teknikken svikter.

 

Har man perfekt teknikk, men mister grepet pga vektene er 400kg , hva skal man med belte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Beltet er viktig og da snakker jeg skikkelig belte

Ikke før du faktisk trenger det. / teknikken svikter.

Regner med at du kjørte med belte på 40-60 kg osv bare pga det var kult?

 

Uten belte strammer man magen inn og lager solid core, med belte dytter man magen ut mot belte for å stramme opp og det er ingen grunn til å gjøre det før teknikken svikter før max-vekt man klarer å løfte.

Hvis teknikken svikter.

 

Har man perfekt teknikk, men mister grepet pga vektene er 400kg , hva skal man med belte.

Nå skjønner jeg hva debattanten over her mente med at det er endel med null peiling ja, hva pokker driver dere med i vektrommene for tida? Har ikke hørt på maken til vrøvl på lenge. Kom deg inn i en styrkeløftklubb og lær litt, det er mitt beste råd til deg. Selvfølgelig så er ikke beltet viktig ved lette belastninger, men det er heller ikke da en ulempe. Men å løfte tungt uten belte, er jo rene og skjære galskapen. Men for all del om du synes prolapser i korsryggen er festlig så bare gi blaffen i belte du, men ikke oppfordre andre til det ihvertfall.

Lenke til kommentar

Har holdt på med det her i 10 år da.

Jeg er ikke imot bruk av belte, jeg mener bare tren baseøvelser , så øker vektene iallefall til 100+ så kjenner man at her burde jeg bruke belte på de tyngste settene / hele tiden.

 

 

Det jeg ser mye av og mente er folk på 70kg som løfter 60 kg osv som kjøper belte første dagen og varmer opp på mølla med det og har det på hele tiden.

Det er unødvendig i mine øyne.

 

Man bruker det pga man føler man burde, og ikke pga man driver med styrkeløft.

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg hva debattanten over her mente med at det er endel med null peiling ja, hva pokker driver dere med i vektrommene for tida? Har ikke hørt på maken til vrøvl på lenge. Kom deg inn i en styrkeløftklubb og lær litt, det er mitt beste råd til deg. Selvfølgelig så er ikke beltet viktig ved lette belastninger, men det er heller ikke da en ulempe. Men å løfte tungt uten belte, er jo rene og skjære galskapen. Men for all del om du synes prolapser i korsryggen er festlig så bare gi blaffen i belte du, men ikke oppfordre andre til det ihvertfall.

Evgeny Chigishev er uenig.

yevgeny-chigishev.jpg

Lenke til kommentar

 

Det jeg ser mye av og mente er folk på 70kg som løfter 60 kg osv som kjøper belte første dagen og varmer opp på mølla med det og har det på hele tiden.

Det er unødvendig i mine øyne.

 

Man bruker det pga man føler man burde, og ikke pga man driver med styrkeløft.

Men da snakker vi om to helt forskjellige ting. Beltet (bredt styrkeløftbelte) brukte jeg i bøy, mark og benk, ved tunge belastninger. men jeg trente ofte tungt, da jeg drev med styrkeløft. Men jeg brukte belte i benken også, ihvertfall ved løft fra 150 og oppover. Trøye i benk var ukjent dengang jeg drev på, men jeg kjørte opptil 200 i benk negativt. (Løfter ned selv og får spotterhjelp opp). Samme i bøy, trente selvfølgelig aldri med drakt der, det var forbeholdt konkurranser, men beltet brukte jeg ihvertfall fra 150 og oppover. Under det gadd jeg sjeldent bry meg selvfølgelig. Men så har jeg da løftet vekter siden 1979 og har en brukbar teknikk.

 

Tror kanskje vi snakket om forskjellige ting, jeg trente omtrent bare baseøvelsene, kjørte jo litt curl, press og slikt selvfølgelig, men slike øvelser jo bare komplementært. Bøy, mark benk er det viktige for å bygge styrke og masse, resten er i min verden kun for å stabilisere støttemuskulatur. En bygger vil selvfølgelig prioritere annerledes enn meg.

 

Men med tunge løft i bøy, mark og mark, uten belte, så er det å ta en sjanse. For meg går det nok bra, løftet bakparten på en bil uten beltet, men så har jeg som sagt løftet så lenge at tenknikken er på plass. For en nybegynner som trøkker til så vil beltet korrigere og støtte korsrygg. Det er voldsomme belastninger og som du sier etterhvert er det grepet som blir det svakeste ledd og en må bruke stropper. Jeg har løftet såpass at jeg har fått blodutredelser over brystet, blod som rant fra nese og ører og ja i det hele tatt, uten belte til å støtte opp ville ryggen min vært ødelagt for alltid.

 

Vel wingeer når du tar over 200 i rykk, så skal jeg høre på deg. Men merk at det er forskjell på vektløfting og styrkeløft. en vektløfter tar 200 i rykk, javel, en styrkeløfter på tilsvarende nivå tar 350-400 i mark, "thats a different ballgame". Vektløfting er mye mer teknikk og ballanse, styrkeløft er mye rå kraft og helt andre vekter. Jeg ville likevel ikke gjort som Chigishev, men det er opp til han. Om jeg instruerte noen ville de ikke fått lov av meg å løfte tungt i mark og bøy uten belte, hva de gjør ellers blir opp til dem, men om jeg har ansvaret, på med beltet.

Lenke til kommentar

Den dagen jeg tar over 200 i rykk er jeg verdensmester (løfter i 85). Høyst usannsynlig. Ser likevel poenget ditt, og du får poeng for å være old-school! Det skal nevnes at de aller færreste bruker belte under rykk, som er ca 75% av vektene i støt. Men for all del, de fleste nybegynnere vet ikke hvordan de skal bruke spennet i magen heller. Jeg ville nå si at det er et større problem. Vet man ikke hvordan man gjør det vil ikke et belte være til stor nytte uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...