Gå til innhold

Installasjon av ubuntu >>> BusyBox ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle prøve å installere ubuntu på pappas pc bare for å vise han denne delen av dataverden.

Alt går greit i begynnelsen og jeg velger og prøve ubuntu ut fra livedisk, men under denne loadinga kommer BusyBox opp. Hva er det som skjer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har sannsynligvis en eller annen enhet som systemet enten ikke har driver til, eller hvor driveren ikke snakker det språket enheten forventer.

På Dell Vostro 200ST-maskinene vi bruker på jobb skjer dette. Det jeg gjør er å trykke ESC ved oppstart når GRUB lister oppstartsalternativer, markérer valget som ikke er Recovery mode, trykker E for å editere, markérer kernel og trykker E igjen for å editere. Der går jeg til slutten hvor jeg legger til all_generic_ide floppy=off irqpoll. Jeg måtte også endre USB-hastighet i BIOS.

Det kan være ved å google "busybox" + maskinnavn/hovedkortnavn, det var slik jeg fant ut hvordan jeg får 8.04 på Vostromaskinene.

Skrevet

Og når du har funnet riktige options som skal til for å boote så kan de legges til i /boot/grub/menu.lst etter å ha innstalert slik at du ikke trenger å gjøre det manuelt hver gang de starter ;)

Sørsidechippsettet kan også være aktuelt når du googler etter dette.

Skrevet

Jeg har også problemer med å installere 8.10 på min maskin. Får ikke BusyBox, men får I/O error som omhandler sr0 eller noe sånt. Noen som vet hva dette kan være?

Skal jeg lage en egen tråd for problemet mitt?

Skrevet (endret)

Jeg endte med å bytte ut hovedkortet med noe litt bedre vi hadde liggende. Så nå nyter pappa Linux Mint 5 Elyssa. Han ble svært overasket når jeg kunne gå på internett å se på webtv fra NRK uten å ha installert linux, kjørte kun fra liveCD.

Kan forøverig si at de ikke har noen problemer med å bruke linux. Er jo svært oversiktlig, og de bruker pcen unansett kun til Internett, mail og kabal :p

Noen som vet en måte å importere mailfile fra Outlook Express til Mozilla Thunderbird slik at han får beholde de gamle mailene?

Endret av supermannen87
Skrevet

Flott at det har ordnet seg, Linux kan nok være gull verdt til den bruken der. Spesielt den lettvindte måten å holde seg oppdatert med programvare og den lave risioken for virus er allright for den brukergruppen. Men jeg vil anbefale deg å lage en ny tråd om det du spør om i siste post. Det er mest riktig i forhold til forumets retningslinjer, og det er mye større sannsynlighet for at du faktisk får hjelp :)

Skrevet
Noen som vet en måte å importere mailfile fra Outlook Express til Mozilla Thunderbird slik at han får beholde de gamle mailene?
E-posten ligger vel på en server? Da kan du bare sette opp Thunderbird til å hente fra samme server, så vil alle e-postene bli synkronisert. Jeg anbefaler IMAP protokollen, den er overlegen POP3.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...