Gå til innhold

En venn av meg fikk et brukt Canon 50D fra webshop


Anbefalte innlegg

En venn av meg bestilte Canon 50D fra en webshop. Jeg gidder ikke å uthenge butikken her inne ennå ettersom vi ikke har noen fysiske beviser, men beviser er jo egentlig relative og her er forklaringen:

 

Da vi åpnet esken og tok det frem, virket det ikke å være skikkelig pakket fra fabrikk. Da vi testet det var batteriet helt fulladet og vi måtte ikke stille inn dato og klokkeslett, noe du må gjøre på nesten alle kameraer fra fabrikk første gang du skrur det på. Og på toppen av det hele luktet det en svak parfyme fra det. Alt i alt virker det å være brukt før oss. Da vi forhørte oss litt omkring på diskusjonsfora, har samtlige som har mottatt kameraet nytt måtte stille inn klokke og dato, samt at batteriet er sånn halvveis ladet opp fra fabrikken fordi de bare tester det før det sendes ut.

 

Det er jo litt kjipt å betale fullpris for noe som andre kan ha brukt og kanskje ikke behandlet så bra, så han leverte alt tilbake med angreretten og bestilte fra en ny butikk. Da er det på vei igjen, og vi håper på et bedre førsteinntrykk denne gangen! :)

 

Det er bare så rart at disse kameraene sendes i uplomberte esker. Det kan da umulig koste så mye mer å lage esker som det eksempel Intel gjør på sine prosessorer, at du må rive den opp for å åpne den. Eller som visse mobiltelefonmerker gjør, at det er et klistremerke over åpningen som sier ”do not accept if sealing is broken”, og du må ødelegge halve boksen for å få pirke det av. Man kan begynne å lure.

 

Så advarselen blir å følge godt med når du åpner og prøver det ut for første gang! :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok ulempen med angreretts-systemet. Web-butikkene kan selvsagt selge alt som blir returnert som demo-vare men det ville isåfall bli kostbart for butikken i lengden. Dette er kostnader som vi kunder ville måtte betale i form av høyere priser på varene i utgangspunktet.

 

Jeg har derfor et noe ambivalent forhold til dette angreretts-systemet. Kanskje det hadde vært vel så greit at man ikke hadde noen angrerett, men bare helt alminnelig reklamasjonsrett, også ved kjøp på nett? Da hadde vi nok i større grad mottatt nye varer og ikke "brukt-kamera" når vi handlet. Slik det er nå, fungerer jo nett-butikkene i stor grad som "fotoutstyrs-bibliotek" hvor man kan låne objektiver og kamera nesten gratis i inntil 14 dager.

Lenke til kommentar
Dette er nok ulempen med angreretts-systemet. Web-butikkene kan selvsagt selge alt som blir returnert som demo-vare men det ville isåfall bli kostbart for butikken i lengden. Dette er kostnader som vi kunder ville måtte betale i form av høyere priser på varene i utgangspunktet.

 

Jeg har derfor et noe ambivalent forhold til dette angreretts-systemet. Kanskje det hadde vært vel så greit at man ikke hadde noen angrerett, men bare helt alminnelig reklamasjonsrett, også ved kjøp på nett? Da hadde vi nok i større grad mottatt nye varer og ikke "brukt-kamera" når vi handlet. Slik det er nå, fungerer jo nett-butikkene i stor grad som "fotoutstyrs-bibliotek" hvor man kan låne objektiver og kamera nesten gratis i inntil 14 dager.

 

Det der er litt creepy å tenke på egentlig. Sett at jeg skal en uke på ferie, og trenger Nikon D3 med noen kvalitetsobjektiver, så kan jeg bestille utstyr for 100k og ta bilder, og levere alt tilbake igjen. :ohmy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...