Gå til innhold

Mørke bilder fra Japanfoto?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått fremkalt en del bilder som jeg på pcen oppfatter som lyse og enkle å fremkalle. Hvorfor er det slik at når jeg får de fremkalt av japanfoto er de veldig mørke, og har mistet masse detaljer? Mange av bildene er knapt redigerte, tatt med blenderprioritet og midt på lyse lyse dagen.

 

Kanskje jeg er for vant med mine lcd-skjermer, men fotofremkalling på papir ble en skuffelse. Synes ikke bildene ble noe skarpe, og i tillegg er jo formatet ganske lite.

 

Noen som opplever det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, mine JP-fremkalte bilder ble ganske mye mørkere enn forventet, men tror det gjelder flere fotosjapper. hørt andre også bli overrasket over hvor mørke bildene ble når de ble fremkalt (andre steder).

 

Er vel kalibreringen + fargeprofilen til printeren det kommer an på. Og det har jeg ikke råd til ...

Lenke til kommentar
ja, mine JP-fremkalte bilder ble ganske mye mørkere enn forventet, men tror det gjelder flere fotosjapper. hørt andre også bli overrasket over hvor mørke bildene ble når de ble fremkalt (andre steder).

 

Er vel kalibreringen + fargeprofilen til printeren det kommer an på. Og det har jeg ikke råd til ...

 

Noen bilder ble rett og slett ikke brukanes, selv om de var helt fine på skjermen.

 

Det dumme var at jeg til og med bestillte 2 kopier av 30 bilder. Og jeg har ikke lyst å bruke de.

 

Japanphoto har jo fått god kritikk. Jeg skjønner ikke hvorfor..

 

Lille_kanin: Skal prøve noe testframkallinger hos dem.

 

Noen som har erfaringer på hvordan a3-bilder blir hos slike online-forretninger?

Lenke til kommentar
Har du behandlet bildene selv? I såfall du må passe på å huke av for at JP ikke skal inn og etterjustere bildene.

 

Hvis ikke, så kan det skje litt av hvert.

 

Tom

 

jeg også sendte inn noen bilder til fremkalling hos jp,har lest om den avhukingen som du nevner men fant den ikke.

resultatet ble bare SØPPEL,bildene ble mørke som natten. :thumbdown:

(bildene som jeg sendte var ubehandlet jpg rett fra kamera og så greie ut på skjerm)

 

så nå blir det enten nytt blekk til skriver, evt. finne noen som fremkaller uten å fu*ke opp bildene.

180kr og fjorten dager rett i dass :(

Lenke til kommentar
Har du behandlet bildene selv? I såfall du må passe på å huke av for at JP ikke skal inn og etterjustere bildene.

 

Hvis ikke, så kan det skje litt av hvert.

 

Tom

 

Som sagt, bildene er knapt rørt. Og i hvertfall ikke gjort mørkere. Jeg har for det meste justert litt på kontrast og tatt en oppskarping. Bildene er tatt med e-510, og virker skarpe og lyse på flere skjermer jeg har prøvd.

 

Det det er mørke partier på bildene har detaljene forsvunnet helt.

 

Er skjermen din kalibrert eller i nærheten av troverdig justert, hvis ikke er det ikke sikkert feilen ligger hos Japan Photo.

 

Jepp, tenkte jo tanken først. Men når kameraet viser det bra, laptoppen viser det bra og stasjonærpcen min viser det helt fint, så tror jeg ikke feilen ligger hos meg.

 

Jeg bestillte først ett eksempler av alle bildene. Uten å ha fått disse, bestillte jeg kopier da noen andre også ville ha bildene. Jeg gir ikke fra meg disse før jeg får ordnet nye fremkallinger som er lyse og skarpe.

 

Har du behandlet bildene selv? I såfall du må passe på å huke av for at JP ikke skal inn og etterjustere bildene.

 

Hvis ikke, så kan det skje litt av hvert.

 

Tom

 

jeg også sendte inn noen bilder til fremkalling hos jp,har lest om den avhukingen som du nevner men fant den ikke.

resultatet ble bare SØPPEL,bildene ble mørke som natten. :thumbdown:

(bildene som jeg sendte var ubehandlet jpg rett fra kamera og så greie ut på skjerm)

 

så nå blir det enten nytt blekk til skriver, evt. finne noen som fremkaller uten å fu*ke opp bildene.

180kr og fjorten dager rett i dass :(

 

Jeg gidder ikke krangle med dem om penger. Det jeg vil er å finne en butikk som fremkaller bildet slik det skal være.

 

 

Jeg skal forsøke med foto.com, noen andre som har gode erfaringer?

 

Hvorfor ikke ta deg en undersøkelses runde får å teste kvaliteten på butikkene du vil bruke

å se hvilken som er best?

 

 

Jp er jo prispresser på papir, tror du de da kan gi vekk høykvalitets papir dA? for 70øre?

 

Er det ikke å forvente at bildene er bedre en feks en ok fargeprinter? Jeg mener det har ødelagt bildene.

 

Jeg valgte ikke ut i fra pris, men hvem som hadde fått god kritikk på blant annet dinside tror jeg det var..

 

Jeg får forsøke noen andre..

 

Takker for svar folkens :)

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Jepp, tenkte jo tanken først. Men når kameraet viser det bra, laptoppen viser det bra og stasjonærpcen min viser det helt fint, så tror jeg ikke feilen ligger hos meg.

 

Mao: Du har ikke kalibrert skjermen? I så fall bør du får gjort dette før du sender fra deg flere bilder. Hvorvidt ting ser bra ut på skjermen din har lite å si når du ikke vet om skjermen viser det som er riktig.

Endret av swanky
Lenke til kommentar
Jepp, tenkte jo tanken først. Men når kameraet viser det bra, laptoppen viser det bra og stasjonærpcen min viser det helt fint, så tror jeg ikke feilen ligger hos meg.

 

Mao: Du har ikke kalibrert skjermen? I så fall bør du får gjort dette før du sender fra deg flere bilder. Hvorvidt ting ser bra ut på skjermen din har lite å si når du ikke vet om skjermen viser det som er riktig.

 

Kansje litt begrenset hvor stor forskjell det kan være.. Litt fargeforskjell kan jeg være med på, men ikke så stor forskjell at bildene blir ubruklige.

Lenke til kommentar
Jepp, tenkte jo tanken først. Men når kameraet viser det bra, laptoppen viser det bra og stasjonærpcen min viser det helt fint, så tror jeg ikke feilen ligger hos meg.

 

Mao: Du har ikke kalibrert skjermen? I så fall bør du får gjort dette før du sender fra deg flere bilder. Hvorvidt ting ser bra ut på skjermen din har lite å si når du ikke vet om skjermen viser det som er riktig.

 

Skjermene er alle kalibrerte etter guider på nettet ;)

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Har opplevd det samme tidligere, men da leverte jeg bildene til Fotoknutsen.

Så helt fine ut på skjermen min, men ble veldig mørke når jeg fikk dem tilbake igjen, det var ikke mange bildene så jeg bare kastet dem og leverte dem hos en lokal butikk, det var som natt og dag!

 

Vet ikke hvor du bor, men tror de sender over hele landet, www.gullogfotohuset.no hvis du er interessert, relativt stive priser i forhold til JP & co, men har selv vært der og fulgt bildene mine gjennom systemet og fikk se dem på skjermen slik de ville blitt uten korrigering, og det minte mistenkelig om bildene fra Fotoknudtsen.

 

For meg er det verdt den ekstra prisen for gode bilder, og mulighet til å hente dem iløpet av kort tid hvis jeg må..

Lenke til kommentar

Man får hva man betaler for. Heldigvis for de uheldige i denne tråden har JP og de fleste andre en garanti om at du får igjen pengene om du ikke er fornøyd.

 

Går du til en lokal fotoforhandler, fortrinnsvis med egen lab, så koster det gjerne mer, men så får du gjerne også bilder med bedre dynamikk og farger enn hos de rimeligste samlebånd-aktørene.

 

Jeg har selv sett bilder fra billige aktører hvor de mørkeste og lyseste partiene blir borte på grunn av elendig dynamikk. Jobbet inntil nylig hos en forhandler som fremkalte selv, og vi fikk uten spesielle justeringer frem tegninger i de mørke og lyse partiene fra nøyaktig samme utgangspunkt, samtidig som kontrasten ble bedre (noe som vanligvis ødelegger dynamikk).

 

Synd om folk kun går til de billigste stedene for å få bildene sine på papir, og ikke vet at de kan få de viktige minnene enda bedre andre steder. Om man bare vil ha bildene ut fra PC'en er det sikkert bra nok for de fleste, men viktige bilder er det greit å betale mer for.

 

Skal sies at jeg har forsøkt fotobok-tjenesten til JP, og var veldig fornøyd med den. Men den kostet jo litt da, og jeg tipper de bruker en litt bedre prosess til slike spesialprodukter.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

(Litt gammel tråd men...)

 

Jeg har bare gode erfaringer med Japan Photo. Sverget til FotoKnudsen før, men bildene kan faktisk ikke måle seg med Japan Photo. Flotte farger og kjempegod print. Jeg synes printen blir eksakt lik den jeg ser på skjermen. Jeg bruker Spyder for hardware-kalibrering av skjerm, så det kan være det er derfor det blir riktig lyst.

 

Pleier alltid velge at de ikke skal gjøre etterjustering når jeg bestiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...