Gå til innhold

Dead Space- Ditt førsteinntrykk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror det har med at de lettere legger merke til stemningen de selv prøvde å få til osv.

De har jo jobbet mye for at skipet skulle føles forlatt ut, at det ikke bare skulle være en kulisse, så kan jo hende at de får litt mer effekt ut av spillet fordi det er "barnet" deres?

Men jo, det finnes jo folk som blir skremt av det også :p

Merker iallefall at man blir mer panisk ved bruk av høy lyd mens man spiller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lastet ned Xbox-drakten i går og forventet å få den mye seinere i spillet siden min daværende drakt var på nivå 3 og den nye er nivå 5. Men neida, den var allerede tilgjengelig i shop'en! Nå føles det nesten som juks å spille, men det er digg med ekstra plass i inventory :)

Skrevet (endret)

No hard feelings Amir, tror nok jeg har formulert meg litt vrient siden det virker som om flere fikk det inntrykket.

Jaja, lekse lært.

De snakker vel allerede om en oppfølger så det er veldig sannsynlig at det blir ja, og bedre melee system? njaaa :hmm:.

Synes det funket ganske fint jeg, men skal utdype meg i spoiler(ikke lès om du ikke har spilt ferdig historien)

Mtp slutten så er det jo enda usikkert på om Isaac overlever eller ikke, men hvis de fortsetter med Isaac (håper det), så bryr det meg ikke om han er like "svak" iallefall.

Drakten hans er jo tung, så at melee'n føles "tung" ut hjelper bare på spillefølelsen for min del

Endret av Snurreleif
Skrevet

Ikke les spoiler hvis du ikke har spilt ferdig spillet!

Hvis du pauser slutt "filmen" kan man se at dette er en usedvanlig alien, alstå en vi ikke ha møtt ennå, og at Isaac tar hånden foran seg før det angriper.

Blir litt sur hvis han dør, med tanke på alt han (og jeg) har gått gjennom, så skal dø så enkelt?

Tror nok han gjør en backflip hs på monsteret :p

Jeg forstår at han meleer treigt p.g.a rustningen, jeg bare tenkte på om de kunne legge til at du kan sikte på enkelt kroppsdeler.

Noen som kunne ha hjulpet meg veldig i impossible mode, hvor jeg ofte må ta melee for å drepe en :)

Skrevet

Ukjent monster? Er det ikke eksdama di som har blitt omgjort, da?

Det trodde jeg også. Sjekket litt på wikipedia og der står følgende: At the sound of a small noise, Isaac turns and is attacked by a Necromorph looking disturbingly like Nicole. Whether this was another hallucination or a real Necromorph remains unknown - along with Isaac's fate.

Skrevet

Youtube-geriljaen slutter aldri å skuffe, vet jeg :]

AKE THE FIRST LETTER IN THE CHAPTER TITLES

Chapter 01: New Arrivals

Chapter 02: Intensive Care

Chapter 03: Course Correction

Chapter 04: Obliteration Imminent

Chapter 05: Lethal Devotion

Chapter 06: Environmental Hazard

Chapter 07: Into the Void

Chapter 08: Search and Rescue

Chapter 09: Dead on Arrival

Chapter 10: End of Days

Chapter 11: Alternate Solutions

Chapter 12: Dead Space

N.I.C.O.L.E.I.S.D.E.A.D = Nicole is dead.

Skrevet

meget bra på alle måter.lenge siden jeg har vært så nervøs under spilling.lydeffektene er supre og har man på litt volum kommer hjerterytmen i ubalanse av og til.var sparsommelig med ammo og fant ut at man finner mest ammo til det /de våpenet man har på seg.bruker man stasis og denger monstrene ihjel sparer man mye ammo.spilte igjennom på normal og hard og har begynnt på impossible.eneste våpenet jeg brukte noder på var plasmakutteren og det runda jeg det med.bruker man kinises kan det også bli effektivt flere ganger.håper det kommer en 2er om ikke så lenge.

Skrevet
Den som sier han spiller dette på Hard og får gresselig mye ammo, er enten gal, en løgner, eller har verdens kjedeligste med exploitive' spillestil.

Dette er 100% avhengig av hvilke våpen du foretrekker. Jeg fullførte spillet på hard første gang, og med saga og plasmakutteren som hovedvåpen gikk jeg "tom" for ammo én gang. Tom som i at jeg ikke hadde skudd igjen til et distansevåpen, men det sakket bare ned tempoet mitt litt.

Oppgraderer man det utstyret man bruker mest først, er det absolutt null problem å greie seg til slutten uten nevneverdige problemer med lite ammunisjon. Det kan også være greit å legge unna våpen man knapt bruker, så man får mer av den ammunisjonen man vil ha.

Nodes. Mulig man får flere nodes på easy. Eller mulig jeg har vært elendig til å finne dem. Men jesus kristus i milde himmel. Hvordan i svarte får man nok nodes til å oppgradere det man skal? Og hvorfor er nodes systemet så tett. Jeg mener. Jeg hadde følt meg mye mer komfortable med å bruke nodes, om jeg fikk LITT for det. Om det var som (unnskyld sammenligningen) en wow talent. Hvor man får litt og litt mer etter hvert bruk. Men her må man bruke halvparten av alle nodes man får i spillet bare til å NÅ neste oppgradering. Det føles så nytteløst ut. Hvorfor ikke bare ha mindre slots OG mindre nodes? Jeg skal ikke krangle så mye på det punktet. For det er mest en smakssak.

Grunnen til at node-systemet er såpass ekstensivt er nok fordi det skal oppfordre til flere gjennomkjøringer av spillet. Etter å ha fullført spillet får du muligheten til å fortsette på nytt igjen med det samme utstyret, og da hadde det vært kjedelig om alt du kunne oppgradere allerede var oppgradert. En annen grunn til at det er slik er for å tvinge spilleren til å gjøre valg. Skal du fullføre hele node-systemet på et rimelig antall gjennomkjøringer må du bruke store deler av pengene dine på å kjøe nodes i butikken, og dette gjør at du stadig vekk må prioritere. Dette synes jeg er en styrkende faktor snarere enn en hindring.

Flere ting? Ja! De har en hotkey til med-packs. Det er i og for seg fint. Men air og stasis (og da spesielt stasis irriterer meg) Må man inn i inventory for. Air også har jeg fått et par fine overraskelser på når menyen har glitchet og lagget litt og jeg ikke har rukket å fylle på luft før jeg har tatt kvelden fordi 20 fiender klår på meg og jeg må drepe dem først. Når man åpner menyen må man også GÅ, siden left bumper er nå veksleknapp.

Dette er jo også bevisste inngrep av spillprodusenten. Du hadde ikke blitt like nervøs for å gå tom for luft med en hel bråte med fiender etter deg om du bare kunne trykke på en knapp og fylle på mer. Det hadde heller ikke vært like stressende å håndskes

brutes

om du bare kunne fylle på statis med en annen knapp. Ved å tvinge deg ut til menyen for å fylle på de nevnte egenskapene forsterker de den stressfølelsen som kjennetegner survival horror-spill.

Men når vi tidligere var inne på å være inkonsekvent. Medpacks. Vel ute i kapittel 10 var det litt kjedelig å fortsatt finne small medpacks. Disse er bortkastede. Etter å ha oppgradert riggen flere ganger har man meget lite bruk for disse. Samt at fiendene nå gjør så mye skade at de er rett og slett bare noe som tar opp tid man kunne brukt på noe annet. Eneste grunnen til å bruke en liten medpack vil være om det er en lang pause i action og man må få opp HP'en igjen og man helt tilfeldig har 10 small medpacks. Bullshit!

Igjen et bevisst grep for å bygge stemning. Det er meningen at man skal føle seg hjelpesløs, spillet handler tross alt om å være skipbrudden i verdensrommet. Dette er ikke et FPS-spill som oppfordrer deg til å skape tanketom ragnarok som f.eks Serious Sam, det er meningen at du konstant skal holde deg på lavt helsenivå. Dette er også grunnen til at man ikke får igjen HP av å lagre spillet, finne helsestasjoner eller lignende.

Enda mer? Ja. Når Isaac blir slått ned, har han en halvtime(overdrevent) med animasjon for å reise seg igjen. Tid monstre bruker for å stelle seg oppå deg igjen og humpe videre. Dette spillet hadde nyttet seg UTROLIG bra at Euphoria.. men akkurat det kan ikke egentlig klages på. De har gjort en grei jobb med det.

Atter en ting som skal gjøre spillet mer spennende. Når du vet at du sannsynligvis dør om du treffer bakken, vil du følgelig bli mer redd for å treffe bakken.

Alt i alt er jeg rimelig uenig med deg på samtlige punkter. Jeg vet ikke om du er noen fan av sjangeren fra før av, men det kan virke som om du baserer deg på at det er et skytespill fremfor et survival horror-spill. Det eneste punktet jeg egentlig kjenner meg igjen i er lagringspunktene. Ikke det at de er ulogisk utplassert, for det synes jeg ikke, men at det ofte er altfor langt mellom dem. Spesielt plager det meg når jeg må skru av Xbox-en, for så å finne ut at jeg har mistet en halvtimes spilletid fordi de små usynlige lagringspunktene ikke blir permanent lagret.

Saken er vel mer det at jeg ER en fan av sjangeren. Spill Penumbra : Overture og Penumbra: Black Plague, så finner du et spill jeg varmt kan anbefale.

Irriterende spillmekanikk er ikke noe som forsterker følelsen min av redsel. Bosser har fastsatte mønstre man må lære, fiender angriper på de samme måtene. De fleste kamper blir å finne ut hvordan du kan skape avstand og plukke potshots, ikke en desperat kamp på liv og død.

Det er mulig jeg virker litt arrogant, men jeg blir ikke SKREMT av dette spillet. Ikke overhode. Det var artig å spille igjennom. Jeg føler mer at jeg spiller Starcraft third person shooter enn et skrekkspill.

Hadde jeg virkelig klart å bli skremt av spillet hadde jeg sikkert vært helt enig med deg.

Skrevet

Jess da har jeg spilt gjennom både PC-versjonen og PS3 versjonen. Har noen synspunkter jeg gjerne vil dere med dere:

Som nevnt tidligere merker jeg at dette spillet i utgangspunkt er ment på konsoll. Spilte gjennom PC versjonen først (med v-sync på vel og merke), men da jeg satte meg ned på PS3 kontrollen var det noe helt annet! Alle bevegelsene føltes mer "riktige".

Grafikken står i stil med sjangeren! Elsker det! Er noen små feil her og der men dette er slikt som du må se ekstra godt for å se. Forskjellen fra PC til PS3 er faktisk veldig liten. Eneste er jo AA, hvor PC går seirende ut, men textures, shaders og lightning ser veldig bra ut på PS3. Eneste som trekker ned er noen slowdowns i ny og ne. Dette dukker ikke ofte opp, og er fra langt nær uspillbart. Er snakk om at det går litt treigt men ikke noe Assassins Creed på PS3 reprise ;)

Lyden er HELT RÅ! Vipper du mellom konsoll og PC og har skikklig anlegg ville jeg helt klart tatt konsoll versjonen. Lydeffekten og voice actingen er grundig gjennomført! Metall og monsterlydene legger ikke akkurat en demper på den skumle stemningen!

Har tenkt å spille gjennom spillet en gang til på impossible om ikke så lenge og jeg kommer til å ta dette på PS3. Årsaken til at jeg har gått for PC versjonen i andre spilltitler har først og fremst vært pga et bedre visuelt utseende, men etter å ha sett disse versjonene så og si ved siden av hverandre er ikke dette noe problem denne gangen!

Sikkert noen skriveleif men dere skjønner sikkert hva jeg mener! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...